Kitap İncelemesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Örgün Eğitimde Hafızlık Sağlama, Mustafa Başkonak (Konya: Hikmetevi Yayınları, 2022) Isbn: 978-625-7756-71-6

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 1, 89 - 94, 29.03.2024

Öz

Allâhu Teâlâ’nın emir ve yasaklarının içerisinde yer aldığı, Peygamber Efendimiz aracılığıyla bizlere tebliğ edilen Kur’an-ı Kerim’i bütünüyle ezberlemedeki öğrenme sürecine “hafızlık” denilmektedir. Hafızlık yapmak insanın Allah’a yakınlaşmasına ve manevi açıdan güçlenmesine vesile olması nedeniyle İslam âleminde büyük önem arz etmektedir. Bu çalışmada, hafızlık sağlama sürecinin önemini ele alan “Örgün Eğitimde Hafızlık Sağlama” isimli eser incelenmiştir. Doç. Dr. Mustafa Başkonak tarafından kaleme alınan eser, Milli Eğitim Bakanlığı ve Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından ortak proje olarak yürütülen “Hafızlık Programı/projesi Uygulayan Anadolu İmam Hatip Liselerinde eğitimlerine devam eden öğrencilerin hafızlıklarını sağlama durumlarının öğrenci, veli ve eğitimciler açısından nasıl değerlendirildiği” konusunu ele almaktadır. Hafızlığın “sağlama” sürecini; öğrencilerin hafızlık yaptıkları yer, ailesinin durumu, bireysel özellikleri ve okul ortamı açısından ele alan bu eser, belirlenen temel ve alt problemlere aradığı cevaplarla hafızlık eğitimi ve pekiştirme süreci ile ilgili alana akademik olarak katkı sağlamayı amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Algur, Hüseyin. Hafızlık Eğitimi Alan Bireylerin Motivasyon ve Psiko-Sosyal Durumları. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, 2019.
  • Aybey, Salih. “Hafızlık Eğitiminde Yeni Bir Tecrübe: Örgün Eğitimle Birlikte Hafızlık -Önemi, Problemleri ve Beklentiler-”. EKEV Akademi Dergisi 82 (2020), 383-412.
  • Aynur, Hatice Şahin. Çeşitli Yönleriyle Hafızlık Eğitimi. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, 2021.
  • Cebeci, Suat - Ünsal, Bilal. “Hafızlık Eğitimi ve Sorunları”. Değerler Eğitimi Dergisi 4(11) (2006), 27-52.
  • Çaylı, Ahmet Fatih. Kur'an Kursu Öğreticilerine Göre Hafızlık Öğretimi ve Problemleri (Göller Bölgesi Örneği). Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2005.
  • Güneş, Adem. Örgün Eğitimle Birlikte Hafızlık. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, 1. Basım, 2020.
  • Kozakoğlu, Ekrem. Örgün Eğitimle Birli̇kte Hafızlık Projesi ve Kur’an Eğitimine Katkısı (Konya Selçuklu Mustafa Büyükkaplan Hafız İmam Hati̇p Ortaokulu Örneği̇). Konya: Necmettin Erbakan Üniversi̇tesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı Kur’an-ı Kerim Okuma ve Kıraat İlmi Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Osmanoğlu, Cemil - Aslan, Ferda. “Hafızlık Öğrencilerinin Çalışma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 33(47) (2019), 175-232.

Refreshing the Memorized Qur’an in Formal Education, Mustafa Başkonak (Konya: Hikmetevi Publications, 2022) Isbn: 978-625-7756-71-6

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 1, 89 - 94, 29.03.2024

Öz

The learning process of memorizing the Holy Qur’an, which contains the commands and prohibitions of Allah (swt) and was communicated to us through the Prophet (s.a.w.), is called “hafizah”. Hafizah is of great importance in the Islamic world because it helps people to get closer to Allah and to strengthen them spiritually. In this study, the work titled “Refreshing the Memorized Qur’an in Formal Education”, which deals with the importance of the process of refreshing the hafizah, was analyzed. The work, written by Assoc. Prof. Dr. Mustafa Başkonak, deals with the issue of “How the students who continue their education in Anatolian Imam Hatip High Schools implementing the Hafizah Program / project are evaluated in terms of students, parents and educators”, which is carried out as a joint project by the Ministry of National Education and the Presidency of Religious Affairs. This work explores the process of “confirming” Hafiz status from the perspective of students’ place of memorization, family circumstances, individual characteristics, and school environment. It aims to contribute academically to the field of Hafiz education and reinforcement processes by providing answers to identified primary and sub-problems.

Kaynakça

  • Algur, Hüseyin. Hafızlık Eğitimi Alan Bireylerin Motivasyon ve Psiko-Sosyal Durumları. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, 2019.
  • Aybey, Salih. “Hafızlık Eğitiminde Yeni Bir Tecrübe: Örgün Eğitimle Birlikte Hafızlık -Önemi, Problemleri ve Beklentiler-”. EKEV Akademi Dergisi 82 (2020), 383-412.
  • Aynur, Hatice Şahin. Çeşitli Yönleriyle Hafızlık Eğitimi. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, 2021.
  • Cebeci, Suat - Ünsal, Bilal. “Hafızlık Eğitimi ve Sorunları”. Değerler Eğitimi Dergisi 4(11) (2006), 27-52.
  • Çaylı, Ahmet Fatih. Kur'an Kursu Öğreticilerine Göre Hafızlık Öğretimi ve Problemleri (Göller Bölgesi Örneği). Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2005.
  • Güneş, Adem. Örgün Eğitimle Birlikte Hafızlık. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, 1. Basım, 2020.
  • Kozakoğlu, Ekrem. Örgün Eğitimle Birli̇kte Hafızlık Projesi ve Kur’an Eğitimine Katkısı (Konya Selçuklu Mustafa Büyükkaplan Hafız İmam Hati̇p Ortaokulu Örneği̇). Konya: Necmettin Erbakan Üniversi̇tesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı Kur’an-ı Kerim Okuma ve Kıraat İlmi Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Osmanoğlu, Cemil - Aslan, Ferda. “Hafızlık Öğrencilerinin Çalışma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 33(47) (2019), 175-232.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İslam Araştırmaları (Diğer)
Bölüm Kitap İncelemesi
Yazarlar

Osman İşlek 0009-0001-5789-408X

Yayımlanma Tarihi 29 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 4 Aralık 2023
Kabul Tarihi 30 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD İşlek, Osman. “Örgün Eğitimde Hafızlık Sağlama, Mustafa Başkonak (Konya: Hikmetevi Yayınları, 2022) Isbn: 978-625-7756-71-6”. HİKEM 2/1 (Mart 2024), 89-94.