Bu çalışmada, Birinci Dünya Savaşı’nın son aylarında bir grup Tarsuslu gencin tiyatroya gidenlere karşı verdiği tepkiyi göstermek için küçük ve yasal olmayan bir cemiyet kurarak kamuoyu yaratma çabaları irdelenmiştir. Tarsus’ta Millet Kahvesi adı verilen bir mekânda sergilenen tiyatroda kadınlar tarafından icra edilen kanto gösterileri halkı modernleşme yanlısı ve gelenekçi olmak üzere iki kutba ayırmıştır. Gelenekçi taraf, bu kültürel ve toplumsal yozlaşmanın toplumun ahlak seviyesini düşürürken, savaşta olan devletin de siyasi bütünlüğünü tehdit ettiğini düşünmektedir. Özellikle kadınların toplum içindeki rahat tavırları eleştiri konusudur. Bu örnek aynı zamanda Batı-dışı toplumların modernleşmeye verdikleri tepkiyi de açıklamaktadır. Bu makaledeki amacımız kuramsal bir yaklaşımla yerel bir örneği değerlendirmektir. Bu konuda Arnold J. Toynbee’nin toplumun modernleşmeye karşı geliştirdiği farklı tavırları yorumladığı “zealot” ve “herodian” kavramlarından faydalanılmıştır. Toplumun bu noktada gelenekçi/tutucu (zealot) ve yenilikçi/modern (herodian) iki zıt tavır gösterdiği görülmektedir. Böylece, mikro ölçekli yerel ve bölgesel bir tarihsel olay, makro düzeyde kuramsal bir tarih yaklaşımı çerçevesinde yorumlanmıştır.
Modernleşme Zealot ve Herodian tavırlar tiyatro Tarsus Vikâye-i Millet Cem’iyyeti.
This study examines the efforts of a group of young people from Tarsus in the last months of the First World War to create public awareness by establishing a small and illegal society to show their opposition to theater-goers. The canto performances performed by women at a place called Millet Kahvesi in Tarsus divided the public into two camps: pro-modernization and traditionalist. The traditionalist side believed that this cultural and social degeneration lowered the moral level of the society and threatened the political integrity of the state at war. In particular, the relaxed behavior of women in public was criticized. This example also explains the reaction of non-Western societies to modernization. Our aim in this article is to evaluate a local example by using a theoretical approach. In this regard, Arnold J. Toynbee's concepts of "zealot" and "herodian" were used to interpret the different attitudes of the society towards modernization. At this point, it is seen that the society showed two opposite attitudes: traditionalist/ conservative (zealot) and innovative/modern (herodian). Thus, a micro-scale local and regional historical event was interpreted within the framework of a macro-level theoretical approach to history.
Tarsus Modernization Zealot and Heroian attitudes theatre Tarsous “Vikâye-yi Millet Cemiyyeti(The Society for the Protection of the Nation)”
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Yakınçağ Kent Tarihi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 10 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 15 Ağustos 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 14 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 17 Sayı: 3 |