Osmanlı maarifinin modernleşme sürecinin en önemli eksikliklerinden biri de çağın gerektirdiği donanımda muallimlerin yeterince bulunmamasıydı. Bu açığın giderilmesi için 1848 yılında darülmualliminler açılmaya başlanmıştır. Zamanla vilayet merkezlerinde sayıları artan bu okullar bazı liva merkezlerinde de tesis edilmiştir. Bu süreçte Ayıntab’da açılmış olan darülmuallimin mektebi her ne kadar kısa bir süre hayatiyetini devam ettirmiş olsa da Ayıntab eğitim tarihi açısından önemli bir eğitim kurumudur. Zira mektebin tarihçesinin yanında Halep Maarif Müdüriyeti ile mektep personeli arasında yaşananlar ve yapılan tahkikat maarif dünyasının farklı bir yönünü ortaya koymaktadır. Bu çalışmada Ayıntab Darülmuallimininin açılış süreci, muallim tayinleri, mektebin kapatılması sürecindeki bürokratik işleyişin yanında yapılan tahkikatlar çerçevesinde maarif bürokrasisi ile mektep personeli arasındaki ilişki ele alınmıştır. Mektebin kapatılmasında livalardaki darülmualliminlere ödenek ayrılmamasının yanında Halep maarif bürokrasisi ile mektep personeli arasındaki gerginliğin mektep eğitimine yansımaları etkili olmuştur.
One of the most important shortcomings of the modernization process of Ottoman education was that there were not enough teachers with the equipment required by the age. In order to fill this gap, darülmuallimin schools started to be opened in 1848. Darülmuallimins, whose number increased in the provinces over time, were also established in some districts. Although the darülmuallimin opened in Ayıntab during this period continued its existence for a short time, it is an important educational institution in terms of the history of Ayıntab education. In addition to the history of the school, what happened between the Aleppo Directorate of Education and the school staff and the investigation reveal a different aspect of the world of education. In this study, the opening process of Ayıntab Darülmuallimin, the appointment of teachers, the bureaucratic functioning of the school's closure process, as well as the relationship between the education bureaucracy and the school personnel within the framework of the investigations were discussed. In addition to the fact that no allowance was allocated to darülmuallimin in the districts during the closure of the school, the reflections of the tension between the Aleppo education bureaucracy and the school staff on school education were effective.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Osmanlı Eğitim Tarihi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 10 Mayıs 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 10 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 18 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 16 Sayı: 2 |