In the sports industry and sports media, femvertising advertisements, which move women away from their traditional image and position women in a powerful position through successful female athletes, are frequently encountered in the promotion of sports products. In addition to the advertisements related to the marketing of sports products, female athletes have started to appear frequently as the face of advertisements in the promotion and advertisement of brands belonging to other sectors. The socially powerful image of women has become an important message given through female athletes in these advertisements.
This study aims to analyze femvertising advertisements used in the sports industry. The main starting point of the study is how the female image is defined in advertisements in the sports industry and the femvertising elements in the messages given by these definitions. In the study, the semiotic method was used to analyze the femvertising messages in a sports product advertisement through a sample commercial film. In this analysis; the codes, metaphors, connotations and denotations implicit in the work are addressed, analyzed and interpreted through signs. In the analyzed commercial, both social masculine stereotypes in sports and femvertising language elements used against masculine stereotypes were found. Throughout the film, elements criticizing masculine language are presented together with elements emphasizing the power of women.
It is possible to see themes such as gender equality, women's presence and success in sports against the implicit expressions attributed to women in the context of gender. In this sense, it can be said that brands that feature female athletes and position female athletes correctly in advertisements are fulfilling a social responsibility.
Spor endüstrisinde ve spor medyasında kadını geleneksel imajından uzaklaştıran ve başarılı kadın sporcular üzerinden kadını güçlü bir konuma yerleştiren femvertising reklamlarına spor ürünlerinin tanıtımında sıkça rastlanmaktadır. Spor ürünlerinin pazarlanması ile ilgili reklamların yanı sıra diğer sektörlere ait markaların tanıtım ve reklamlarında da kadın sporcular reklam yüzü olarak sıkça karşımıza çıkmaya başlamıştır. Kadınların sosyal açıdan güçlü imajı, bu reklamlarda kadın sporcular aracılığıyla verilen önemli bir mesaj haline gelmiştir.
Bu çalışma, spor endüstrisinde kullanılan femvertising reklamlarını analiz etmeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın temel çıkış noktası, spor endüstrisindeki reklamlarda kadın imgesinin nasıl tanımlandığı ve bu tanımlamaların verdiği mesajlardaki femvertising unsurlarıdır. Çalışmada, örnek bir reklam filmi üzerinden bir spor ürünü reklamındaki femvertising mesajlarını analiz etmek için göstergebilimsel yöntem kullanılmıştır. Bu çözümlemede; yapıtta örtük olarak yer alan kodlar, metaforlar, yan anlamlar ve imalar göstergeler aracılığıyla ele alınmış, çözümlenmiş ve yorumlanmıştır. Analiz edilen reklam filminde hem spordaki toplumsal eril stereotiplere hem de eril stereotiplere karşı kullanılan femvertising dil unsurlarına rastlanmıştır. Film boyunca eril dili eleştiren unsurlar, kadının gücünü vurgulayan unsurlarla birlikte sunulmuştur.
Toplumsal cinsiyet bağlamında kadınlara atfedilen örtük ifadelerin karşısında toplumsal cinsiyet eşitliği, kadınların spordaki varlığı ve başarısı gibi temaları görmek mümkün. Bu anlamda reklamlarında kadın sporculara yer veren ve kadın sporcuları doğru konumlandıran markaların sosyal bir sorumluluğu yerine getirdiği söylenebilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Spor Faaliyetleri Yönetimi |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 1 |