Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINING THE EFFECT OF PARENTS' INTERACTION BEHAVIORS ON THE FATHER-CHILD RELATIONSHIP

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 49, 29 - 55, 30.06.2022

Öz

The general purpose of this study is to examine the effect of the interactive behaviors of parents with 36-72 months old children on the father-child relationship. The sample consists of 316 parents. The relational survey model was used in the research. In the study, “Personal Information Form”, “Maternal Gatekeepıng Scale”, “Parent-Child Relationship Scale-Father Form” were used. In the study, the sub-dimensions of fatherless motherhood, modern motherhood, doubly responsible motherhood, traditional motherhood, indirect motherhood, over-attached motherhood, and anti-patriarchy sub-dimensions showed a significant difference according to father's age, mother's education level, father's education level, family structure, child's age and number of children. were found to differ significantly. There were significant differences between the sub-dimensions of the Parent-Child Relationship Scale and the age of the mother and father, the education level of the mother, the age and number of the child. In the study, it was observed that as the perception of modern motherhood increased, positive relationships increased. It was observed that the positive relationships of mothers who doubled their responsibility in the home environment decreased, and their disharmony and conflict behaviors increased. It has been observed that the incompatibility and conflict behaviors of mothers who exhibit anti-father behaviors rather than an opportunistic attitude towards their fathers in the home environment increase, while their positive relationships decrease.

Kaynakça

  • Karaca, N. H., Kaya, Ü. Ü., & Yaşar, M. C. (2019). Okul öncesi dönemdeki çocukların sosyoekonomik düzeylerine göre baba-çocuk ilişkisi ve akran oyun davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. e-Kafkas Journal of Educational Research, 6(4), 33-41. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.653630
  • Kulik, L., & Tsoref, H. (2010). The entrance to the maternal garden: environmental and personal variables that explain maternal gatekeeping. Journal Of Gender Studies, 19(3), 263-277. https://doi.org/10.1080/09589236.2010.494342 (29.07.2021).
  • Özyürek, A., & Tezel Şahin, F. (2005). 5-6 yaş grubunda çocuğu olan ebeveynlerin tutumlarının incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 19-34.

EXAMINING THE EFFECT OF PARENTS' INTERACTION BEHAVIORS ON THE FATHER-CHILD RELATIONSHIP

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 49, 29 - 55, 30.06.2022

Öz

Bu araştırmanın genel amacı 36-72 ay çocuğu bulunan anne babaların etkileşimli davranışlarının baba çocuk ilişkisine olan etkisinin incelenmesidir. Örneklem, 36-72 ay çocuğu bulunan 316 anne babadan oluşmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmada sosyodemografik özellikleri belirlemek için “Kişisel Bilgi Formu”, annelerin babasavarlık ile ilgili algıları için “Babasavar Annelik Ölçeği”, baba-çocuk ilişkisini incelemek için ise “Ebeveyn Çocuk İlişkisi Ölçeği Baba Formu” kullanılmıştır. Araştırmada, Babasavar Annelik Ölçeği modern annelik, iki kat sorumlu annelik, geleneksel annelik, dolaylı annelik, aşırı bağlı annelik ve babasavar annelik alt boyutları baba yaş, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, aile yapısı, çocuğun yaşı ve çocuk sayısı değişkenlerine göre anlamlı bir biçimde farklılaştığı görülmüştür. Ebeveyn-Çocuk İlişkisi Ölçeği olumlu ilişkiler, çatışma ve uyumsuzluk alt boyutları ile anne yaş, baba yaş, anne öğrenim durumu, çocuğun yaşı ve çocuk sayısı değişkenlerine göre anlamlı bir biçimde farklılaşmaktadır. Çalışmada modern annelik algısı arttıkça olumlu ilişkilerin arttığı gözlenmiştir. Ev ortamında sorumluluğunu iki kata çıkaran annelerin olumlu ilişkilerinin azaldığı, uyumsuzluk ve çatışma davranışlarının da arttığı gözlenmiştir. Babalara ev ortamında fırsat verici tutumdan ziyade babasavar davranışlar sergileyen annelerin uyumsuzluk ve çatışma davranışlarının arttığı, olumlu ilişkilerinin ise azaldığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Karaca, N. H., Kaya, Ü. Ü., & Yaşar, M. C. (2019). Okul öncesi dönemdeki çocukların sosyoekonomik düzeylerine göre baba-çocuk ilişkisi ve akran oyun davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. e-Kafkas Journal of Educational Research, 6(4), 33-41. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.653630
  • Kulik, L., & Tsoref, H. (2010). The entrance to the maternal garden: environmental and personal variables that explain maternal gatekeeping. Journal Of Gender Studies, 19(3), 263-277. https://doi.org/10.1080/09589236.2010.494342 (29.07.2021).
  • Özyürek, A., & Tezel Şahin, F. (2005). 5-6 yaş grubunda çocuğu olan ebeveynlerin tutumlarının incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 19-34.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Betül Kocabey Yıldız 0000-0003-2870-0829

Esin Sezgin 0000-0002-9772-9855

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 14 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 19 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Kocabey Yıldız, B., & Sezgin, E. (2022). EXAMINING THE EFFECT OF PARENTS’ INTERACTION BEHAVIORS ON THE FATHER-CHILD RELATIONSHIP. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(49), 29-55.