The aim of this study is to examine the master’s and and doctoral theses written on the topics related to learning theories in the fields of listening and reading skills between the years 2010-2022. Qualitative research method was used in the research. In the process of collecting the research data, the "document scanning/examination" model, one of the qualitative research techniques, was used. A total of 75 theses, 57 theses in the field of reading and 18 theses in the field of listening, were included in the scope of the study. The studies examined through the form prepared by the researcher were subjected to content analysis. The findings were examined under the headings of “The distribution of studies on reading and listening skills related to learning theories according to thesis type, The distribution of studies on reading and listening skills related to learning theories by years, The distribution of studies on reading and listening skills related to learning theories according to universities and branches of science, The percentage distribution of studies on reading and listening skills according to the learning theories they are related to, The distribution of studies on reading and listening skills according to research methods, The distribution of measurement tools specified in studies on reading and listening skills.” The data were tabulated, presented and interpreted with frequencies and percentages. According to the results of the research; Of the master's and doctoral theses written on learning theories in the fields of listening and reading skills, 24 were cognitive, 31 were metacognitive, 13 were constructivist, 1 were social learning theory, 2 were social cognitive, 3 were both cognitive and learning theories related to metacognition, 1 of which is related to conditioning theory.
Bu çalışmanın amacı, 2010-2022 yılları arasında dinleme ve okuma beceri alanlarında öğrenme teorileri ile ilgili konularda yazılmış olan yüksek lisans ve doktora tezlerini incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanması sürecinde nitel araştırma tekniklerinden “doküman taraması/incelemesi” modeli kullanılmıştır. Çalışma kapsamında okuma alanında 57 tez, dinleme alanında 18 tez olmak üzere toplam 75 tez inceleme kapsamına alınmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan form aracılığıyla incelenen çalışmalar içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışma ; “öğrenme teorileriyle ilgili olarak okuma ve dinleme becerisi üzerine yapılan çalışmaların tez türüne göre dağılımı, öğrenme teorileriyle ilgili olarak okuma ve dinleme becerisi üzerine yapılan çalışmaların yıllara göre dağılımı, öğrenme teorileriyle ilgili olarak okuma ve dinleme becerisi üzerine yapılan çalışmaların üniversite ve bilim dallarına göre dağılımı, okuma ve dinleme becerisi üzerine yapılan çalışmaların ilgili olduğu öğrenme teorilerine göre yüzdelik dağılımı, okuma ve dinleme becerisi üzerine yapılan çalışmaların araştırma yöntemlerine göre dağılımı, okuma ve dinleme becerisi üzerine yapılan çalışmalarda belirtilen ölçme araçlarının dağılımı” başlıkları altında incelenmiştir. Veriler tablolaştırılarak frekans ve yüzdelerle sunulup yorumlanmıştır. Araştırmada ulaşılan sonuçlara göre; dinleme ve okuma beceri alanlarında öğrenme teorileri ile ilgili konularda yazılmış olan yüksek lisans ve doktora tezlerinin 24’i bilişsel, 31’i üstbiliş, 13’ü yapılandırmacı, 1’i sosyal öğrenme kuramı, 2’si sosyal bilişsel, 3’ü hem bilişsel hem de üstbiliş ile ilgili, 1’i koşullanma teorisi ile ilgili öğrenme teorileri ile ilgili yapılmıştır.
Öğrenme teorileri koşullanma teorisi sosyal-bilişşsel teori bilgi işlem kuramı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 19 Sayı: 49 |