Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SPOR LİSELERİ ÖĞRENCİLERİNİN SPORTMENLİK ALGISININ İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 46 - 58, 24.12.2022
https://doi.org/10.31457/hr.1164803

Öz

Bu araştırmada spor liseleri öğrencilerinin sportmenlik algısının incelenmesi amaçlanmıştır. Spor ve sportmenlik kavramı birlikte ifade edildiğinde sporun ve sportmenliğin uyum içinde olması gereken kavramlar olduğu görülmektedir. Spor ve sportmenlik birbirini tamamlamak zorunda olan kavramlardır. Spor, sportmenlik sayesinde belli bir ahenge kavuşur ve sportmenlikte spor ile birlikte bir anlam kazanır. Bu bağlamda çocuk ve genç yaştaki insanların, spor ve onun içeriğinde barınan bazı kavramları anlamlandırmaları ve o bilinçle hareket etmeleri sportif hedeflere varma noktasında isabetli bir yöntem olacaktır. Bu araştırmada, veriler SPSS 24.0 programı kullanılarak değerlendirmeye alınmıştır. Araştırma ile ilgili veriler aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri üzerinden yorumlamaya tabi tutulmuştur. Ayrıca bu araştırmada formal eğitim kapsamında spora yönelik bir eğitim veren spor liselerinin yetiştirmiş olduğu öğrencilerin sportmenlik kavramına yönelik neyi algıladıklarının tespit edilmesi araştırma konusu olarak belirlenmiştir. Çünkü temel spor eğitiminin verildiği bu okullardan mezun olan öğrencilerin sporun bu alanında hem teorik anlamda hem de uygulama anlamında hangi düzeyde olduklarının bilinmesi yapılacak bir takım proje ve benzeri çalışmalara öncülük etmiş olacaktır. Araştırma sonuçları incelendiğinde öğrencilerin sportmenlik kavramını algı düzeyinin yüksek oranda olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Arkonaç, S.A., (1998). Psikoloji: Zihin Süreçleri Bilimi, Alfa Yayınları, 2. Baskı, 510s
  • Coren, S., Ward, L.M., Enns, J.T., (1993). Sensation and Perception, Harcourt Brace College Publisers, 747s
  • Ekinci H.B., Ortaokul Öğrencilerinin Sportmenlik Davranışları ile Başarı Algıları, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi, Erzincan: Binali Yıldırım Üniversitesi, 2018.
  • Eren, E., (2010). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Beta Yayınları, 12. Baskı, İstanbul, 642s.
  • Friman, H., (1999). Perception Warfare: A Perspective for the Future, Discussion paper, The Swedish National Defence College. Department of Operational Studies, Stockholm, ss.1-9.
  • Genç S., Tutkun E., Genç A., Acar H., Lise Öğrencilerinde Beden Eğitimi ve Spor Dersinin Sportmenlik Davranışlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Muş İli Örneği). Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2019, 21(1): 23-9.
  • Johansson, L.R.M., Xiong, N., (2003). Perception Management: An Emerging Concept for Information Fusion, Information Fusion 4, ss.231-234.
  • Keating JW. (2007) Sportsmanship as a moral category. In: Morgan WJ, (Editor) Ethics in Sport. pp. 141-152. Human Kinetics
  • Kaehler, R.; Moralerziehung im Sportunterricht. Untersuchung zur Regelpraxis und zum Regelbewusstsein. Frankfurt 1985.
  • Pepe K, Kara A, Özkurt R, Dalaman O. Aktif spor yapan amatör sporcuların spor ortamında fair play (sportmen) davranışlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2019, 5(2): 497-506.
  • Pehlivan Z. Fair-Play kavramının geliştirilmesinde okul sporunun yeri ve önemi. Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi 2004, II (2): 49-53.
  • Sezen-Balçıkanlı G. Çok boyutlu sportmenlik yönelimi ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2010, 15(1): 1-10.
  • Sezen-Balçıkanlı G, Yıldıran İ. Profesyonel futbolcuların sportmenlik yönelimleri ve empatik eğilim düzeyleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 2011, 9(2): 49-56
  • Tanrıverdi H. Spor ahlakı ve şiddet. JASSS 2012, 5(8): 1071–93.
  • Tucker Lw, Parks Jb. Effects of gender and sport type on ıntercollegiate athletes’perceptions of the legitimacy of aggressive behaviors in sport. Sociol. Sport j. 2001, 18(4): 403-13.
  • Tutkun, E., Güner, B. Ç., Ağaoğlu, S. A., Soslu, R., Takım Sporları ve Bireysel Sporlar Yapan Sporcuların Saldırganlık Düzeylerinin Değerlendirilmesi, Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 25, 2010.
  • Tsai E, Fung L. Sportspersonship in youth basketball and volleyball players. Athl. Insight 2005, 7(2): 37-46.
  • Yiğit, C. Spor Lisesi Öğrencilerinin Sportmenlik Yönelimlerinin İncelenmesi (Doğu Anadolu Bölgesi Örneği), İnönü Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 31, 2021.
  • Yıldıran, İ. (2005). Fair play eğitiminde beden eğitiminin rolü. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5,(1), s.3–16.
  • Yıldıran, İ. & Sezen, G. (2006). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının sportmenlik ve profesyonellik arasında ikilem barındıran somut örnek olaylara yaklaşımlarının değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11,(3), 3–14.
  • Yıldıran, İ. (2012). Fair Play: Kapsamı, Türkiye’deki Görünümü ve Geliştirme Perspektifleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, X(4) 125-129
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Coşkun Gül 0000-0002-3689-0610

Şükrü Bingöl 0000-0001-8443-8285

Yayımlanma Tarihi 24 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 21 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gül, C., & Bingöl, Ş. (2022). SPOR LİSELERİ ÖĞRENCİLERİNİN SPORTMENLİK ALGISININ İNCELENMESİ. Hakkari Review, 6(2), 46-58. https://doi.org/10.31457/hr.1164803