Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ebelik Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Başlangıcı ve Sonunda Anksiyete ve Stres Düzeylerinin Belirlenmesi

Yıl 2017, , 190 - 195, 15.10.2017
https://doi.org/10.17681/hsp.328560

Öz

Amaç: Bu
çalışma ebelik birinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik deneyim başlangıcı ve sonunda
yaşadıkları klinik stres düzeyleri, durumluluk-sürekli kaygı düzeyleri ve
etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yürütüldü. 
Yöntem: Tanımlayıcı
ve analitik desende yürütülen çalışma, bir
kamu üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümü birinci sınıf
öğrencileri (75) çalışmanın evrenin oluşturdu. Çalışmada örneklem seçimine
gidilmedi ve çalışmaya katılmayı kabul eden 70 öğrenci çalışmanın örneklemini
oluşturdu (Katılma Oranı: %93).
Veriler, “Kişisel Bilgi Formu”, “Klinik Stres Anketi”, “Durumluluk-Sürekli
Kaygı Envanteri” ile toplandı. 
Bulgular:
Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalamasının 18,92±1.04 olduğu belirlendi.
Ebelik öğrencilerinin ilk klinik uygulama başlangıcında yaşadıkları stres
düzeyleri, sonrasına göre anlamlı olarak yüksek bulunurken, klinik uygulama başlangıcı
ve sonrasında en fazla stresin mücadele alt boyutunda yaşandığı belirlendi.
Bununla birlikte öğrencilerin bildirdiği stres faktörleri arasında hastaya
zarar verme korkusu ve klinik hekim-hemşirelerinin tutumları ilk sıralarda yer
aldığı saptandı. Klinik uygulama başlangıcı öğrencilerin durumluluk-sürekli
kaygı puan ortalamaları klinik uygulama sonrasına göre anlamlı olarak yüksek
bulundu. Ebelik bölümünü isteyerek seçen öğrencilerin durumluluk kaygı
düzeyleri ve sağlık meslek lisesi mezunu olan öğrencilerin stres düzeyleri ve
durumluluk kaygı düzeyleri anlamlı olarak düşük bulundu. 
Sonuç: Öğrencilerin
durumluluk-sürekli kaygı ve stres düzeyleri ilk klinik deneyim sırasında
yükselirken, klinik deneyim artıkça kaygı ve stres düzeylerinin azaldığı
belirlendi.  

Kaynakça

  • Şendir M, Acaroğlu R. Reliability and Validity of Turkish Version of Clinical Stress Questionnaire. Nurs Educ Today 2008; 28(6): 737-43.
  • Jimenez C, Navia-Osorio P, Vacas Diaz C. Stress and Health in Novice and Experienced Nursing Students. Journal of Advanced Nursing 2010; 66 (2): 442–455.
  • Lee J, Graham AV. Student’s Perception of Medical School Stress and Their Evaluation of A Welness Elective. Medical Education 2001; 35: 652-659.
  • Sheu S, Lin HS, Hwang SL. Perceived Stress and Physio-Psycho-Social Status of Nursing Students During Their Initial Period of Clinical Practice: The Effect of Coping Behaviors. International Journal of Nursing Studies 2002; 39 (2): 165–175.
  • Sharif F, Masoumi S. A Qualitative Study of Nursing Student Experiences of Clinical Practice. BMC Nurs 2005; 4(6): 1-7.
  • Balcıoğlu İ. Stres Kavramı ve Tarihsel Gelişimi. Medikal Açıdan Stres ve Çareleri [Concept of Stress and Historical Development. Medical Stress and Remedies]. Sempozyum Dizisi [Symposium series] 2005; 47: 09-12.
  • Pagana KD. Psychometric Evaluation of Clinical Stress Questionnaire (CSQ). J Nurs Educ 1989;28(4):169-74.
  • Spielberger CD, Gorsuch RL, Lushene RE. Manual for Stait-Trait Anxiety Inventory, Consulting Psychologist Press. California: 1970.
  • Öner N, Le Compte A. Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. [Handbook of State-Trait Anxiety Inventory] İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları; 1983.
  • Mankan T, Polat H, Cengiz H, Sevindik F. Hemşirelik Öğrencilerinin İlk Klinik Stres Düzeyleri ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi [The First Clinical Stress Level of the Nursing Students and the Factors Affecting]. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi [Journal of İnönü University Health Sciences] 2016; 5 (1): 10-15.
  • Taşdelen S, Zaybak A. Hemşirelik Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Sırasındaki Stres Düzeylerinin İncelenmesi [The Determination The Level of Stress of Nursing Students During Their First Clinical Experience]. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi [Florence Nightingale Journal of Nursing] 2013; 21(2): 101-06.
  • Atay S, Yılmaz F. Sağlık Yüksek Okulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri [The First Stress Levels of The Students of Vocational Higher School of Health] Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi [Journal Of Anatolia Nursing And Health Scıences] 2011; 14 (4): 32-37.
  • Arabacı LB, Korhan EA, Tokem Y, Torun R. Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi-Sırası ve Sonrası Anksiyete ve Stres Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler [Nursing Students’ Anxiety And Stress Levels And Contributed Factors Before-During And After First Clinical Placement]. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Faculty of Health Sciences Nursing Journal] 2015;1-16.
  • Elçigil A, Sarı HY. Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Eğitiminde Kolaylaştırıcı Faktörler [Facilitating Factors in Clinical Education in Nursing]. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi [Dokuz Eylül University Faculty of Nursing Electronic Journal] 2011; 4(2): 67-71.
  • Erenel AŞ, Dal Ü, Kutlutürkan S, Vural G. Hemşirelik Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin ve Hemşirelerin İntörnlük Uygulamasına İlişkin Görüşleri [The Views of the Fourth Year Students and Nurses About Internship Practices]. H.Ü. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi [Hacettepe University Faculty of Health Sciences Nursing Journal] 2008; 15(2):16–25

The Determination of Anxiety And Stress Levels of Midwifery Students Begining the First Clinical Experience and Post-Experience Period

Yıl 2017, , 190 - 195, 15.10.2017
https://doi.org/10.17681/hsp.328560

Öz

Objective: This
study is conducted to determine the factors affecting the anxiety and stress
levels of first year midwifery students begining and after their first clinical
experience . 
Method: This
descriptive and analytical study used a popultaion of 75 students studying in
the first grade of the midwifery department of the Health Sciences Faculty of a
public university. Sample selection was not made in the study, and 70 students
who agreed to participate in the study constituted the sample of the study (participation rate: 93%). The data were
collected by "Personal Information Form", "Clinical Stress
Questionnaire", "State-Trait Anxiety Inventory".
Findings:
The average age of students participating in the study was determined as 18.92
± 1.04. The levels of stress begining the first clinical applications of
midwifery students were higher than later. Among the stress factors reported by
the students were the fear of harm to the patient and the attitudes of the
clinical physician-nurses. The state of the state-trait anxiety scores of the
clinical application order was found to be significantly higher than that of
the post clinical application. The state anxiety levels of students who
voluntarily selected midwifery department and the stress level and state
anxiety levels of students graduated from health vocational high school were
found to be significantly lower. 
Result: It
has been found that, the state-trait anxiety and stress levels of the students
rise begining their first clinical experience. Additionally, as the stundets’
clinical experience increase, their stress levels decrease.

Kaynakça

  • Şendir M, Acaroğlu R. Reliability and Validity of Turkish Version of Clinical Stress Questionnaire. Nurs Educ Today 2008; 28(6): 737-43.
  • Jimenez C, Navia-Osorio P, Vacas Diaz C. Stress and Health in Novice and Experienced Nursing Students. Journal of Advanced Nursing 2010; 66 (2): 442–455.
  • Lee J, Graham AV. Student’s Perception of Medical School Stress and Their Evaluation of A Welness Elective. Medical Education 2001; 35: 652-659.
  • Sheu S, Lin HS, Hwang SL. Perceived Stress and Physio-Psycho-Social Status of Nursing Students During Their Initial Period of Clinical Practice: The Effect of Coping Behaviors. International Journal of Nursing Studies 2002; 39 (2): 165–175.
  • Sharif F, Masoumi S. A Qualitative Study of Nursing Student Experiences of Clinical Practice. BMC Nurs 2005; 4(6): 1-7.
  • Balcıoğlu İ. Stres Kavramı ve Tarihsel Gelişimi. Medikal Açıdan Stres ve Çareleri [Concept of Stress and Historical Development. Medical Stress and Remedies]. Sempozyum Dizisi [Symposium series] 2005; 47: 09-12.
  • Pagana KD. Psychometric Evaluation of Clinical Stress Questionnaire (CSQ). J Nurs Educ 1989;28(4):169-74.
  • Spielberger CD, Gorsuch RL, Lushene RE. Manual for Stait-Trait Anxiety Inventory, Consulting Psychologist Press. California: 1970.
  • Öner N, Le Compte A. Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. [Handbook of State-Trait Anxiety Inventory] İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları; 1983.
  • Mankan T, Polat H, Cengiz H, Sevindik F. Hemşirelik Öğrencilerinin İlk Klinik Stres Düzeyleri ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi [The First Clinical Stress Level of the Nursing Students and the Factors Affecting]. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi [Journal of İnönü University Health Sciences] 2016; 5 (1): 10-15.
  • Taşdelen S, Zaybak A. Hemşirelik Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Sırasındaki Stres Düzeylerinin İncelenmesi [The Determination The Level of Stress of Nursing Students During Their First Clinical Experience]. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi [Florence Nightingale Journal of Nursing] 2013; 21(2): 101-06.
  • Atay S, Yılmaz F. Sağlık Yüksek Okulu öğrencilerinin ilk klinik stres düzeyleri [The First Stress Levels of The Students of Vocational Higher School of Health] Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi [Journal Of Anatolia Nursing And Health Scıences] 2011; 14 (4): 32-37.
  • Arabacı LB, Korhan EA, Tokem Y, Torun R. Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi-Sırası ve Sonrası Anksiyete ve Stres Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler [Nursing Students’ Anxiety And Stress Levels And Contributed Factors Before-During And After First Clinical Placement]. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Faculty of Health Sciences Nursing Journal] 2015;1-16.
  • Elçigil A, Sarı HY. Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Eğitiminde Kolaylaştırıcı Faktörler [Facilitating Factors in Clinical Education in Nursing]. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi [Dokuz Eylül University Faculty of Nursing Electronic Journal] 2011; 4(2): 67-71.
  • Erenel AŞ, Dal Ü, Kutlutürkan S, Vural G. Hemşirelik Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin ve Hemşirelerin İntörnlük Uygulamasına İlişkin Görüşleri [The Views of the Fourth Year Students and Nurses About Internship Practices]. H.Ü. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi [Hacettepe University Faculty of Health Sciences Nursing Journal] 2008; 15(2):16–25
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm ARAŞTIRMA YAZILARI
Yazarlar

Yasemin Aydın Kartal

Saadet Yazıcı

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Aydın Kartal, Y., & Yazıcı, S. (2017). Ebelik Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Başlangıcı ve Sonunda Anksiyete ve Stres Düzeylerinin Belirlenmesi. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, 4(3), 190-195. https://doi.org/10.17681/hsp.328560
AMA Aydın Kartal Y, Yazıcı S. Ebelik Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Başlangıcı ve Sonunda Anksiyete ve Stres Düzeylerinin Belirlenmesi. HSP. Ekim 2017;4(3):190-195. doi:10.17681/hsp.328560
Chicago Aydın Kartal, Yasemin, ve Saadet Yazıcı. “Ebelik Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Başlangıcı Ve Sonunda Anksiyete Ve Stres Düzeylerinin Belirlenmesi”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi 4, sy. 3 (Ekim 2017): 190-95. https://doi.org/10.17681/hsp.328560.
EndNote Aydın Kartal Y, Yazıcı S (01 Ekim 2017) Ebelik Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Başlangıcı ve Sonunda Anksiyete ve Stres Düzeylerinin Belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 4 3 190–195.
IEEE Y. Aydın Kartal ve S. Yazıcı, “Ebelik Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Başlangıcı ve Sonunda Anksiyete ve Stres Düzeylerinin Belirlenmesi”, HSP, c. 4, sy. 3, ss. 190–195, 2017, doi: 10.17681/hsp.328560.
ISNAD Aydın Kartal, Yasemin - Yazıcı, Saadet. “Ebelik Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Başlangıcı Ve Sonunda Anksiyete Ve Stres Düzeylerinin Belirlenmesi”. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 4/3 (Ekim 2017), 190-195. https://doi.org/10.17681/hsp.328560.
JAMA Aydın Kartal Y, Yazıcı S. Ebelik Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Başlangıcı ve Sonunda Anksiyete ve Stres Düzeylerinin Belirlenmesi. HSP. 2017;4:190–195.
MLA Aydın Kartal, Yasemin ve Saadet Yazıcı. “Ebelik Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Başlangıcı Ve Sonunda Anksiyete Ve Stres Düzeylerinin Belirlenmesi”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, c. 4, sy. 3, 2017, ss. 190-5, doi:10.17681/hsp.328560.
Vancouver Aydın Kartal Y, Yazıcı S. Ebelik Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Başlangıcı ve Sonunda Anksiyete ve Stres Düzeylerinin Belirlenmesi. HSP. 2017;4(3):190-5.