Amaç:
Bu araştırma hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin tıbbi
hata yapma eğilimlerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Araştırmanın örneklemini, Kasım 2015–Haziran 2016 tarihleri
arasında Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde okuyan intörn
hemşirelik ve ebelik öğrencileri oluşturmuştur (202). Veri toplamada Kişisel Bilgi Formu
ve Malpraktis Eğilim Ölçeği ( MEÖ) kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya
katılan intörn öğrencilerinin %62.4‘ünün (126) hemşirelik bölümü öğrencileri
oluşturduğu, %31.7’sinin kadın doğum kliniğinde staj yaptığı, %36.1’inin günlük
1-5 hastaya bakım verdiği belirlenmiştir. Eğitiminiz süresince hasta
güvenliğini tehlikeye sokacak en az bir hata yaptınız mı? Sorusuna; araştırma
kapsamındaki intörn hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin %89.6’sı (181) hayır
cevabını; Eğitiminiz süresince ekip arkadaşlarınızın hasta güvenliğini
tehlikeye sokacak herhangi bir hatasını gördünüz mü? Sorusuna ise intörn hemşirelik
ve ebelik öğrencilerinin, %74.3’ü (150) hayır cevabını vermiştir. Araştırma
kapsamında intörn hemşirelik ve ebelik öğrencilerine staj yaptıkları hastanede
en çok karşılaşılan tıbbi hataların hangileri olduğuna ilişkin sorular
yöneltilmiş ve en sık karşılaşılan hataların sırasıyla; hastane enfeksiyonları,
tedavide gecikme veya yapmama, ameliyat sonrası komplikasyonları ve iğne/kesici
alet yaralanmaları olduğu saptanmıştır. İntörn hemşirelik ve ebelik öğrencileri
tıbbi hataya yol açan ilk 5 neden olarak stres, yorgunluk, iş yükünün fazla
olması, mesleki bilginin yetersiz olması ve tecrübesizlik olduğunu belirtmişlerdir.
Sonuç: Malpraktis Eğilim Ölçeğinin
toplam puan ortalaması 200. 62±33.07 (54-245 puan arası) olup düşük düzeyde
tıbbi hata eğilimi saptanmıştır.
Objective: This study was conducted to investigate the
malpractice tendencies of nursing and midwifery students. Method: The study sample consisted of nursing intern nursing and
midwifery students (n=202) studying at the Fırat University, Faculty of Health
Sciences between November 2015 and June 2016. Personal Information Form and the
Educational Malpractice Scale (EMS) was used for data collection. Results: Of the intern students
included in the study, 62.4% (126) was found to be nursing students, 31.7% was
doing internship in the maternity clinic, and 36.1% was found to provide care
for 1 to 5 patients daily. The "During your education, have you ever made
at least one mistake that might jeopardize the safety of the patients?"
question was responded with 'No' by 89.6% (181) of the nursing and midwifery
students included in the study. And, the "During your education, have you
ever seen any mistake of your team that might jeopardize the safety of the
patients?" question was answered with 'No' by 74.3% (150) of the nursing and
midwifery students. The nursing and midwifery students included in the study
were asked about the most common malpractices faced in their hospital of
internship, and the most common medical errors were found to be hospital
infections, postponed or unperformed treatment, post-operative complications,
and needle/sharp object injuries. The first five causes of malpractice reported
by the nursing and midwifery students were stress, excessive workload,
inadequate professional knowledge, and inexperience. Conclusion: The mean Educational Malpractice alpractice Scale score was found
to be 200.62±33.07 (in the range of 54-245 points), indicating a lower level of
malpractice tendency.
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA YAZILARI |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 2 |