Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocukluk Dönemi Engeliliğinde Habilitasyon Uygulamaları ve Hemşirelerin Rolleri

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 3, 260 - 266, 15.10.2017
https://doi.org/10.17681/hsp.282687

Öz

Erken çocukluk gelişimi tüm çocuklar için yaşam boyu öğrenme ve sosyal katılım sağlanmasında önemli bir fırsat dönemidir. Bu nedenle, engelli olan çocukların var olan potansiyellerini maksimum şekilde ortaya çıkarmalarına yardım edebilecek müdahale ve hizmetlere ulaşabilmeleri önemli olduğu belirtilmektedir. Buna rağmen, engelli olan çocukların gelişimsel risklere maruz kalma açısından daha savunmasız olmalarına karşın dünya genelinde yaygınlaştırılmaya çalışılan programlar ve planlanan hizmetlerde göz ardı edildikleri belirtilmektedir. Özellikle ülkemiz örneğinde sunulan hizmetlerin yetersiz ve zamanı geçmiş bir anlayışla verildiği; özellikle çocukluk dönemi engelliliğine yönelik planlanacak müdahalelerde farklı bir yaklaşıma ihtiyaç olduğu vurgulanmaktadır. Maksimum potansiyeli ortaya çıkarabilmek ve kullanabilmek için yeni beceriler öğrenme süreci olarak tanımlanan habilitasyon kavramı bugün dünyada farklı ülkelerde çocukluk dönemi engelliğine ilişkin sunulan hizmetlerde benimsenen bir bakış açısıdır. Bu derlemede, çocukluk dönemi engelliliğinde yeni becerilerin kazanılması, sosyal katılımın artırılması ve ailenin sürece farklı boyutlar ile dahil edilmesini öngören bu yaklaşıma ilişkin kavramsal çerçeve, yapılan uygulamalar ve hemşirelerin habilitasyona ilişkin rol ve sorumluluklarının ele alınması amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Camden C, Tétreault S, Swaine B. Rehabilitation for children-How is it different from rehabilitation for adults. International Encyclopedia of Rehabilitation. 2012.
  • 12. Guralnick MJ. A Developmental Systems Model for Early Intervention. Infants & Young Children. 2001;14(2):1-18.
  • 13. Bastable SB. Nurse as educator. Jones & Bartlett Publishers; 2008.
  • 14. Oliver M, Barnes C. The new politics of disablement. Palgrave Macmillan; 2012.
  • 15. Anderson C, Kautz D, Bryant S, Clanin N. Specialty Practice of Rehabilitation Nursing: A Core Curriculum. 2011.
  • 16. Bronfenbrenner U. Toward an experimental ecology of human development. American psychologist. 1977;32(7):513.
  • 17. Sameroff AJ, Seifer R, Baldwin A, Baldwin C. Stability of intelligence from preschool to adolescence: The influence of social and family risk factors. Child development. 1993;64(1):80-97.
  • 18. Rosen M, Clark GR, Kivitz MS. Habilitation of the handicapped: New dimensions in programs for the developmentally disabled. 1977.
  • 19. Guernsey K, Nicoli M, Ninio A. Convention on the Rights of Persons with Disabilities: Its implementation and relevance for the World Bank. Social Protection (SP) Discussion Paper. 2007(0712).
  • 20. Björck-Akesson E, Granlund M. Changing Perspectives in Early Intervention for Children with Disabilities in Sweden. Infants & Young Children. 1997;9(3):56-68.

Habilitation Implementation during Childhood Disabilities and Role of Nurses

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 3, 260 - 266, 15.10.2017
https://doi.org/10.17681/hsp.282687

Öz

Early childhood development is important
opportunity phase for all children for providing lifelong learning and
participation in social life. For this reason, it is stated that accessibility
of disabled children to activities and services is very important in terms of
helping to discover their existent maximum potential. Despite, since these
children are vulnerable to developmental risks, this groups are ignored in both
programs in a worldwide and planned services extent. Especially in our country,
it is emphasized that services delivered in this manner are old fashioned and
inadequate and it needs a new approach to plan actions. Habilitation is defined
as process for teaching new skills to discover and usage of maximum potential,
today it is accepted as a different approach for childhood disabilities in many
countries around the world. In this review, the conceptual framework and its
implementations and role and responsibilities of nurses for this new concept
was tried to explained which foresees gaining new skills in childhood
disabilities, increasing participation in social life and participation of
families in the teaching procedure.

Kaynakça

  • Camden C, Tétreault S, Swaine B. Rehabilitation for children-How is it different from rehabilitation for adults. International Encyclopedia of Rehabilitation. 2012.
  • 12. Guralnick MJ. A Developmental Systems Model for Early Intervention. Infants & Young Children. 2001;14(2):1-18.
  • 13. Bastable SB. Nurse as educator. Jones & Bartlett Publishers; 2008.
  • 14. Oliver M, Barnes C. The new politics of disablement. Palgrave Macmillan; 2012.
  • 15. Anderson C, Kautz D, Bryant S, Clanin N. Specialty Practice of Rehabilitation Nursing: A Core Curriculum. 2011.
  • 16. Bronfenbrenner U. Toward an experimental ecology of human development. American psychologist. 1977;32(7):513.
  • 17. Sameroff AJ, Seifer R, Baldwin A, Baldwin C. Stability of intelligence from preschool to adolescence: The influence of social and family risk factors. Child development. 1993;64(1):80-97.
  • 18. Rosen M, Clark GR, Kivitz MS. Habilitation of the handicapped: New dimensions in programs for the developmentally disabled. 1977.
  • 19. Guernsey K, Nicoli M, Ninio A. Convention on the Rights of Persons with Disabilities: Its implementation and relevance for the World Bank. Social Protection (SP) Discussion Paper. 2007(0712).
  • 20. Björck-Akesson E, Granlund M. Changing Perspectives in Early Intervention for Children with Disabilities in Sweden. Infants & Young Children. 1997;9(3):56-68.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm DERLEME YAZILARI
Yazarlar

Funda Aslan

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Aslan, F. (2017). Çocukluk Dönemi Engeliliğinde Habilitasyon Uygulamaları ve Hemşirelerin Rolleri. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, 4(3), 260-266. https://doi.org/10.17681/hsp.282687
AMA Aslan F. Çocukluk Dönemi Engeliliğinde Habilitasyon Uygulamaları ve Hemşirelerin Rolleri. HSP. Ekim 2017;4(3):260-266. doi:10.17681/hsp.282687
Chicago Aslan, Funda. “Çocukluk Dönemi Engeliliğinde Habilitasyon Uygulamaları Ve Hemşirelerin Rolleri”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi 4, sy. 3 (Ekim 2017): 260-66. https://doi.org/10.17681/hsp.282687.
EndNote Aslan F (01 Ekim 2017) Çocukluk Dönemi Engeliliğinde Habilitasyon Uygulamaları ve Hemşirelerin Rolleri. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 4 3 260–266.
IEEE F. Aslan, “Çocukluk Dönemi Engeliliğinde Habilitasyon Uygulamaları ve Hemşirelerin Rolleri”, HSP, c. 4, sy. 3, ss. 260–266, 2017, doi: 10.17681/hsp.282687.
ISNAD Aslan, Funda. “Çocukluk Dönemi Engeliliğinde Habilitasyon Uygulamaları Ve Hemşirelerin Rolleri”. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 4/3 (Ekim 2017), 260-266. https://doi.org/10.17681/hsp.282687.
JAMA Aslan F. Çocukluk Dönemi Engeliliğinde Habilitasyon Uygulamaları ve Hemşirelerin Rolleri. HSP. 2017;4:260–266.
MLA Aslan, Funda. “Çocukluk Dönemi Engeliliğinde Habilitasyon Uygulamaları Ve Hemşirelerin Rolleri”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, c. 4, sy. 3, 2017, ss. 260-6, doi:10.17681/hsp.282687.
Vancouver Aslan F. Çocukluk Dönemi Engeliliğinde Habilitasyon Uygulamaları ve Hemşirelerin Rolleri. HSP. 2017;4(3):260-6.