Purpose: The purpose of this study is to determine the health education activities of the nurses working in the primary care health services towards disabled persons and the challenges they encounter. Method: The sampling of the study consisted of 181 nurses employed in primary care health institutions located in the South Region of Istanbul’s Anatolian Side. The data was collected by using a survey including 18 questions which were related with the subjects’ demographic characteristics, their health training activities towards disabled persons, and the difficulties they faced during the training. Findings: 87.3% of the nurses stated that they have rarely provided care for the disabled while they are at work. 60.2% of them trained the individual and the family together. 64.6 % determined their training needs according to their own judgements. 51.9% applied a standard training curriculum while 95.6% expressed that their institution does not have any training materials towards people with disabilities. The subjects ordered the difficulties they experienced during their training of the disabled as follows: the lack of adequate training materials (62.4%); not knowing how to approach the disabled (45.3%); having not enough time to allocate for training (38.7%); and feeling themselves incompetent (26 %). The subjects stated that they have had difficulty mostly in providing training for the people with mental disabilities (58.7%) while 76.2% expressed that health professionals have to receive training about how to approach the disabled. Conclusion: It was found that there is not a statistically significant difference between the socio-demographic characteristics of the nurses and the health education activities towards the disabled persons and the difficulties experienced.
Amaç:
Birinci
basamak sağlık hizmetlerinde çalışan hemşirelerin engelli bireylere yönelik
sağlık eğitimi faaliyetlerini ve yaşadıkları güçlükleri belirlemektir. Yöntem:
Araştırmanın örneklemini, Anadolu Yakası Güney Bölgesinde birinci basamak
sağlık kurumlarında görevli toplam 181 hemşire oluşturmuştur. Veriler; katılımcıların demografik özellikleri,
engelli bireylere yönelik sağlık eğitim faaliyetleri ve eğitimlerde yaşadıkları
güçlükleri içeren 18 sorudan oluşan anket formu kullanılarak toplanmıştır. Bulgular:
Hemşirelerin,
%87.3’ü mesleki uygulamaları sırasında engelli bireylerle nadiren
karşılaştığını ifade etmiştir. Hemşirelerin
%60.2’si birey ve aileye birlikte eğitim verdiğini; %64.6’sı kendi
gözlem ve kararı doğrultusunda eğitim gereksinimlerini belirlediğini; %51.9’u standart bir eğitim içeriği kullandığını; %95.6’sı
kurumlarında engelli bireylere yönelik eğitim materyalinin bulunmadığını
belirtmiştir. Hemşireler engelli
bireylere eğitim yaparken yaşadığı güçlükleri, uygun eğitim materyalinin
olmaması (%62.4), engelli bireye
nasıl yaklaşacağını bilmeme (%45.3), eğitime ayıracak yeterli zamanın olmaması (%38.7), kendini yetersiz hissetme (%26) şeklinde
sıralamıştır. Hemşireler engelli bireylere yönelik sağlık eğitimi
faaliyetlerinde en çok zihinsel engelli (%58.7) bireylere eğitim yaparken
güçlük çektiğini belirtmiş ve sağlık profesyonellerinin engelli bireye yaklaşım
konusunda eğitim alması (%76.2)
gerektiğini ifade etmiştir. Sonuç:
Hemşirelerin sosyo-demografik özellikleri ile engelli bireylere yönelik sağlık
eğitimi faaliyetleri ve yaşanan güçlükler arasında istatistiksel olarak anlamlı
fark bulunmamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | ARAŞTIRMA YAZILARI |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 1 |