Objective: to describe the current state of midwifery and explore the development of midwifery research during the last two decades in four non-English speaking European countries in order to understand what factors influenced the course of establishing research as a Professional activity. Design: qualitative collective case study. Setting: Germany, Austria, Switzerland and the Netherlands. Findings: with the ICM Workshop in Germany in 1989 as a central starting point for midwifery research in all four countries, different courses, in timing as well as content, characterised its development in the individual countries. Major factors contributing to this development during the last decades involved the history and character of midwifery, initiatives of individual midwifery researchers, alliances with other professions and the transition of midwifery programmes into higher education. Whereas midwifery research is currently established as a professional role in all countries, future challenges involve the creation of its own profile and identity, while building up its own academic workforce and strengthening the role of midwifery in multidisciplinary alliances. Key conclusions and implications: although a common vision was shared between the four countries in 1989, midwifery research developed as a context-specific phenomenon related to the character of midwifery and education in each country. These factors have to be taken into account in the further development of midwifery as an academic discipline at a national as well as at an international level
Evidence based midwifery; midwifery research; higher education; Europe
Amaç: İngilizce konuşulmayan dört Avrupa ülkesi Almanya, Avusturya, İsviçre ve
Hollanda’da son yirmi yıllık süreçte ebeliğin güncel durumunu tanımlamak ve ebelik
araştırmalarının gelişiminde yayım sürecini etkileyen faktörleri anlamak amacıyla
yapılmış kalitatif ortak durum çalışmasıdır. Bulgular: 1989’da Almanya’da Uluslararası
Ebelik Konfederasyonu Çalıştay’ında dört ülke için ebelik araştırmalarının başlangıç
çalışması yapılmış, her ülkede gelişim özelliklerine göre içerik ve zamanlama olarak farklı
kurslar verilmiştir. Son on yıllık süreçte bu gelişime katkıda bulunan ana etkenler;
ebeliğin tarihi ve karakteri, bireysel ebelik araştırmaları girişimleri, diğer profesyoneller
ile anlaşma ve ebelik programlarının yüksek öğretime geçirilmesidir. Ebelik araştırması
günümüzde tüm ülkelerde profesyonel bir role sahip olmasına rağmen gelecekteki
problemler arasında kendi akademik iş gücünü oluşturma ve multidisipliner ortaklıklarda
ebeliğin rolünü güçlendirme, kendi profilini ve kimliğini yaratma yer almaktadır.
Sonuçlar: Güncel görüş dört ülke arasında 1989’da paylaşılmasına rağmen ebelik
araştırmaları her ülkede ebelik ve eğitiminin karakterine göre içeriğinin özel olarak
geliştiğini göstermektedir. Bu etkenlerin gelecekteki ebelik araştırmalarında ulusal ve
uluslararası düzeyde bir akademik disiplin olarak dikkate alınması gerekir.
Avrupa ebelik araştırmaları kanıta dayalı ebelik lisansüstü eğitim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA YAZILARI |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 1 |