BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 1, 74 - 85, 11.06.2015
https://doi.org/10.17681/hsp.27211

Öz

Aim: The purpose of this study was to determine the dispositions of critical thinking of nursing students and affecting factors. Methods: This cross-sectional descriptive study was conducted with Nursing Department students (n= 323) of Bulent Ecevit University. Data were collected by Personality Survey Form and The California Thinking Disposition Inventory. Data were evaluated by percentage, mean, standard deviation, student t test, one way ANOVA, Mann Whitney U test, Kruskal Wallis, and Pearson correlation analyze. Results: The critical thinking disposition mean score of the nursing students was determined as 239.70±27.24. It was found that female students (p=0.03), 2nd year students (p=0.002), students who are members of clubs (p=0.007), students who like to read the book (p=0.000) students who are going to library (p=0.03), students who have participated four and more scientific activity (p=0.002) a year were higher the dispositions of critical thinking. Conclusion: It was found that nursing students had low level the critical thinking disposition and had demographic features such as age, gender, class, like to read the book and go to library of nursing students were effect the critical thinking disposition

Kaynakça

  • Akkuş Y, Kaplan F, Kaçar N. Kars Sağlık
  • öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2010; 5(15): 103-112.
  • Atay S, Ekim E, Gökkaya S, Sağım E.
  • öğrencilerinin eleştirel düşünme Yüksekokulu becerileri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık
  • Hemşirelik Dergisi 2009;16(1): 39- 46.
  • Fakültesi 3. Ay Ş, Akgöl H. Eleştirel düşünme gücü ile cinsiyet, yaş ve sınıf düzeyi. Kuramsal Eğitimbilim 2008;1(2): 65-75.
  • Bulut S, Ertem G, Sevil Ü. Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Üniversitesi
  • Yüksekokulu Dergisi 2009;2:27-38. Hemşirelik 5. Çıtak EA, Uysal G. Kavram analizi: eleştirel düşünme. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2012; 9(3):3-9.
  • Kılıç N, Taşçı S. Hemşirelik eğitimi ve eleştirel düşünme. Mersin Üniversitesi
  • Dergisi 2009, 5(2): 187-195.
  • Fakültesi 7. Özdelikara A, Bingöl G, Görgen Ö. Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme
  • etkileyen faktörler. İ.Ü.F.N. Hem. Dergisi 2012; 20(3):219-226.
  • bunu Özkan S. Hemşirelik öğrencilerinin düşünme
  • Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kıbrıs, Yakın Doğu Üniversitesi, 2011.
  • becerileri. 9. Potter PA. Critical thinking in nursing practice. In: Potter PA, Perry AG (eds). Fundamentals of Nursing. 7th ed. St.Louis: Mosby incorporation, 2009: 215-230.
  • Dikmen YD, Usta YY. Hemşirelikte eleştirel düşünme. S.D.Ü Sağlık Bilimleri Dergisi 2013; 4(1): 31-38
  • Dolgun G, Erdoğan S. Hemşirelikte yaratıcılık eleştirel düşünme ve bulgularının yorumlanması. Anadolu Hemşirelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2012;15: (3) 233-237.
  • Akyuz HI, Samsa S. The effects of blended learning environment on the critical thinking skills of students. Procedia Social and Behavioral Sciences 2009;1(1):1744-1748.
  • Papathanasiou IV, Kleisiaris CF, Fradelos EC, Kakou K, Kourkouta L. Critical thinking: the development of an essential skill for nursing students. Acta Inform Med.2014; 22(4):283-6.
  • Tajvidi M, Ghiyasvandian S, Salsali M. Probing concept of critical thinking in nursing education in Iran: a concept analysis. Asian Nurs Res (Korean Soc Nurs Sci). 2014;8(2):158-64.
  • Myrick F. Preceptorship and critical thinking
  • Journal of Nursing Education 2002; 41(4):154-159.
  • education. 16. Athari ZS, Sharif SM, Nasr AR, Nematbakhsh M. Assessing critical thinking
  • students in two sequential semesters: Does it improve? J Educ Health Promot. 2013 2:5
  • sciences 17. Ip WY, Lee DT, Lee IF, Chau JP, Wootton Disposition
  • thinking: a study of Chinese undergraduate nursing students. J Adv Nurs. 2000;32:84–90.
  • AM. critical towards
  • Miller DR. Longitudinal assessment of critical thinking in pharmacy students.
  • Pharmaceutical 2003;67(4):1-8. Journal
  • of Education 19. Beşer A, Kıssal A. Critical thinking dispositions and problem solving skills among nursing students. Dokuz
  • Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2009;2 (3): 88-94
  • Dirimeşe E, Dicle A. Hemşirelerin ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme değerlendirilmesi.
  • Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2012;15(2):89-97.
  • Anadolu 21. Öztürk N, Ulusoy H. Lisans ve lisans yüksek
  • öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler.
  • Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2008;1(1):15-25. D. 22. Kökdemir
  • Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara, Ankara Üniversitesi, 2003
  • Fidancı B.E. Çınar Fİ, Yıldız D, Akar F, Türk A, Tuncer S, Bala A, Kökçe BD Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin ve eleştirel düşünmeyi etkileyen değerlendirilmesi.
  • Dergisi 2012; 54: 35-39.
  • faktörlerin Gülhane
  • Tıp Kantek F, Öztürk N, Gezer N. Bir sağlık yüksekokulunda öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin
  • Metin). International Conference on New Trends in Education and Their Implications.
  • Antalya-Turkey. 2010
  • (Tam November, 25. Şenduran L, Alpar Ş E. Hemşirelik öğrencilerinde eleştirel düşünme. Cumhuriyet Üniversitesi Dergisi, 2008, 12(1): 22-30
  • Zaybak A, Khorshıd L. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu
  • düşünme düzeylerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2006; 22(2):137-14
  • Profetto-McGrath J. The relationship of critical thinking skills and critical thinking
  • baccalaureate nursing students. J Adv Nurs 2003;43: 569-77.
  • of Arslan GG, Demir Y, Khorshıd L, Eşer İ. Hemşirelerde eleştirel düşünme
  • etmenlerin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi
  • Yüksekokulu Dergisi 2009;12(1):72- 73. 29. Yılmaz
  • etkileyen Hemşirelik ED.
  • Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri alışkanlığına Yükseklisans Üniversitesi
  • Enstitüsü, Ankara, 2010. okuma ilişkin Tezi, Sağlık Bilimleri

Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Etkileyen Faktörler

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 1, 74 - 85, 11.06.2015
https://doi.org/10.17681/hsp.27211

Öz

Amaç: Bu araştırmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerini ve etkileyen faktörleri
belirlemektir. Yöntemler: Kesitsel tipte tanımlayıcı araştırma, Bülent Ecevit Üniversitesi Hemşirelik Bölümü
öğrencileriyle (n=323) gerçekleştirildi. Veriler Kişisel Bilgi Formu ve Kalifornia Eleştirel Düşünme Eğilimi
Ölçeği ile toplandı. Veriler sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, student t testi, tek yönlü ANOVA testi, Mann
Whitney U testi, Kruskal Wallis testi ve Pearson Korelasyon analizi ile değerlendirildi. Bulgular: Öğrencilerin
eleştirel düşünme eğilimi puan ortalamaları 239.70±27.24 olarak belirlendi. Bayan öğrencilerin (p=0.03), ikinci
sınıf öğrencilerinin (p=0.002), öğrenci kulüplerine üye olan (p=0.007), kitap okumayı seven (p=0.000),
kütüphaneye giden (p=0.03), yılda 4 ve üzeri bilimsel etkinliğe katılan öğrencilerin (p=0.002) eleştirel düşünme
eğilimleri toplam puan ortalamasının en yüksek olduğu bulundu. Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel
düşünme eğilimlerinin düşük düzeyde olduğu ve yaş, cinsiyet, sınıf, kitap okuma, kütüphaneye gitme gibi
demografik özelliklerinin eleştirel düşünme eğilimlerini etkilediği saptandı.

Kaynakça

  • Akkuş Y, Kaplan F, Kaçar N. Kars Sağlık
  • öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2010; 5(15): 103-112.
  • Atay S, Ekim E, Gökkaya S, Sağım E.
  • öğrencilerinin eleştirel düşünme Yüksekokulu becerileri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık
  • Hemşirelik Dergisi 2009;16(1): 39- 46.
  • Fakültesi 3. Ay Ş, Akgöl H. Eleştirel düşünme gücü ile cinsiyet, yaş ve sınıf düzeyi. Kuramsal Eğitimbilim 2008;1(2): 65-75.
  • Bulut S, Ertem G, Sevil Ü. Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Üniversitesi
  • Yüksekokulu Dergisi 2009;2:27-38. Hemşirelik 5. Çıtak EA, Uysal G. Kavram analizi: eleştirel düşünme. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2012; 9(3):3-9.
  • Kılıç N, Taşçı S. Hemşirelik eğitimi ve eleştirel düşünme. Mersin Üniversitesi
  • Dergisi 2009, 5(2): 187-195.
  • Fakültesi 7. Özdelikara A, Bingöl G, Görgen Ö. Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme
  • etkileyen faktörler. İ.Ü.F.N. Hem. Dergisi 2012; 20(3):219-226.
  • bunu Özkan S. Hemşirelik öğrencilerinin düşünme
  • Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kıbrıs, Yakın Doğu Üniversitesi, 2011.
  • becerileri. 9. Potter PA. Critical thinking in nursing practice. In: Potter PA, Perry AG (eds). Fundamentals of Nursing. 7th ed. St.Louis: Mosby incorporation, 2009: 215-230.
  • Dikmen YD, Usta YY. Hemşirelikte eleştirel düşünme. S.D.Ü Sağlık Bilimleri Dergisi 2013; 4(1): 31-38
  • Dolgun G, Erdoğan S. Hemşirelikte yaratıcılık eleştirel düşünme ve bulgularının yorumlanması. Anadolu Hemşirelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2012;15: (3) 233-237.
  • Akyuz HI, Samsa S. The effects of blended learning environment on the critical thinking skills of students. Procedia Social and Behavioral Sciences 2009;1(1):1744-1748.
  • Papathanasiou IV, Kleisiaris CF, Fradelos EC, Kakou K, Kourkouta L. Critical thinking: the development of an essential skill for nursing students. Acta Inform Med.2014; 22(4):283-6.
  • Tajvidi M, Ghiyasvandian S, Salsali M. Probing concept of critical thinking in nursing education in Iran: a concept analysis. Asian Nurs Res (Korean Soc Nurs Sci). 2014;8(2):158-64.
  • Myrick F. Preceptorship and critical thinking
  • Journal of Nursing Education 2002; 41(4):154-159.
  • education. 16. Athari ZS, Sharif SM, Nasr AR, Nematbakhsh M. Assessing critical thinking
  • students in two sequential semesters: Does it improve? J Educ Health Promot. 2013 2:5
  • sciences 17. Ip WY, Lee DT, Lee IF, Chau JP, Wootton Disposition
  • thinking: a study of Chinese undergraduate nursing students. J Adv Nurs. 2000;32:84–90.
  • AM. critical towards
  • Miller DR. Longitudinal assessment of critical thinking in pharmacy students.
  • Pharmaceutical 2003;67(4):1-8. Journal
  • of Education 19. Beşer A, Kıssal A. Critical thinking dispositions and problem solving skills among nursing students. Dokuz
  • Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi 2009;2 (3): 88-94
  • Dirimeşe E, Dicle A. Hemşirelerin ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme değerlendirilmesi.
  • Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2012;15(2):89-97.
  • Anadolu 21. Öztürk N, Ulusoy H. Lisans ve lisans yüksek
  • öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler.
  • Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2008;1(1):15-25. D. 22. Kökdemir
  • Belirsizlik durumlarında karar verme ve problem çözme. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara, Ankara Üniversitesi, 2003
  • Fidancı B.E. Çınar Fİ, Yıldız D, Akar F, Türk A, Tuncer S, Bala A, Kökçe BD Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin ve eleştirel düşünmeyi etkileyen değerlendirilmesi.
  • Dergisi 2012; 54: 35-39.
  • faktörlerin Gülhane
  • Tıp Kantek F, Öztürk N, Gezer N. Bir sağlık yüksekokulunda öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin
  • Metin). International Conference on New Trends in Education and Their Implications.
  • Antalya-Turkey. 2010
  • (Tam November, 25. Şenduran L, Alpar Ş E. Hemşirelik öğrencilerinde eleştirel düşünme. Cumhuriyet Üniversitesi Dergisi, 2008, 12(1): 22-30
  • Zaybak A, Khorshıd L. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu
  • düşünme düzeylerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2006; 22(2):137-14
  • Profetto-McGrath J. The relationship of critical thinking skills and critical thinking
  • baccalaureate nursing students. J Adv Nurs 2003;43: 569-77.
  • of Arslan GG, Demir Y, Khorshıd L, Eşer İ. Hemşirelerde eleştirel düşünme
  • etmenlerin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi
  • Yüksekokulu Dergisi 2009;12(1):72- 73. 29. Yılmaz
  • etkileyen Hemşirelik ED.
  • Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri alışkanlığına Yükseklisans Üniversitesi
  • Enstitüsü, Ankara, 2010. okuma ilişkin Tezi, Sağlık Bilimleri
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm ARAŞTIRMA YAZILARI
Yazarlar

Sevim Çelik

Feyzullah Yılmaz Bu kişi benim

Fatma Karataş Bu kişi benim

Betül Al Bu kişi benim

Nurgül Saniye Karakaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 11 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çelik, S., Yılmaz, F., Karataş, F., Al, B., vd. (2015). Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Etkileyen Faktörler. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, 2(1), 74-85. https://doi.org/10.17681/hsp.27211
AMA Çelik S, Yılmaz F, Karataş F, Al B, Karakaş NS. Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Etkileyen Faktörler. HSP. Haziran 2015;2(1):74-85. doi:10.17681/hsp.27211
Chicago Çelik, Sevim, Feyzullah Yılmaz, Fatma Karataş, Betül Al, ve Nurgül Saniye Karakaş. “Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ve Etkileyen Faktörler”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi 2, sy. 1 (Haziran 2015): 74-85. https://doi.org/10.17681/hsp.27211.
EndNote Çelik S, Yılmaz F, Karataş F, Al B, Karakaş NS (01 Haziran 2015) Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Etkileyen Faktörler. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 2 1 74–85.
IEEE S. Çelik, F. Yılmaz, F. Karataş, B. Al, ve N. S. Karakaş, “Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Etkileyen Faktörler”, HSP, c. 2, sy. 1, ss. 74–85, 2015, doi: 10.17681/hsp.27211.
ISNAD Çelik, Sevim vd. “Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ve Etkileyen Faktörler”. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 2/1 (Haziran 2015), 74-85. https://doi.org/10.17681/hsp.27211.
JAMA Çelik S, Yılmaz F, Karataş F, Al B, Karakaş NS. Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Etkileyen Faktörler. HSP. 2015;2:74–85.
MLA Çelik, Sevim vd. “Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ve Etkileyen Faktörler”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, c. 2, sy. 1, 2015, ss. 74-85, doi:10.17681/hsp.27211.
Vancouver Çelik S, Yılmaz F, Karataş F, Al B, Karakaş NS. Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Etkileyen Faktörler. HSP. 2015;2(1):74-85.