Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İmâm Beyhakî’nin es-Sünenü’l-Kübrâ’da Metrûk Râvîlerin Hadislerini Tahrîc Usûlü

Yıl 2013, Cilt: 11 Sayı: 2, 25 - 43, 30.12.2013

Öz

Bu araştırma İmâm Beyhakî’nin es-Sünenü’l-Kübrâ adlı eserinin fıkıh konuları esaslı

bir hadis ansiklopedisi mahiyetinde olması yönüyle büyük önem arz etmektedir. Öte yandan

söz konusu eserin önemli sayıda metruk râvî ihtivâ ettiğinden söz edilmektedir. Acaba bu

eserde metruk râvîlerin sayısı kaçtır? Yine, bu sayıda metruk râvînin varlığı es-Sünenü’l-

Kübrâ’nın değerini azaltan bir nakisa mıdır? Müellif söz konusu râvîlerden hadisleri nasıl

rivâyet etmiştir? Eserine aldığı merviyyâtı acaba ihticâc için mi kaydetmiştir? Bu tür metruk

râvîlerle ilgilenirken Beyhakî âdil bir usûl benimsemiş miydi? Bu araştırmada bütün bu

soruların cevabı Beyhakî’nin es-Sünenü’l-kübrâ’da yer verdiği söz konusu metruk râvîleri ve

rivâyetlerini derinlemesine incelemek suretiyle verilmeye çalışılmaktadır. Ardından da

herhangi birimizin “Beyhakî bu hadisi es-Sünenü’l-Kübrâ’da kaydetmiştir” demek

istediğimizde nasıl bir yöntem izlememiz gerektiğini ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Hadis Tetkikleri Dergisi, (HTD), XI/2, 2013.
Yıl 2013, Cilt: 11 Sayı: 2, 25 - 43, 30.12.2013

Öz

Kaynakça

  • Hadis Tetkikleri Dergisi, (HTD), XI/2, 2013.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Arapça
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nemâ Muhammed El-bennâ Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA El-bennâ, N. M. (2013). İmâm Beyhakî’nin es-Sünenü’l-Kübrâ’da Metrûk Râvîlerin Hadislerini Tahrîc Usûlü. Hadis Tetkikleri Dergisi, 11(2), 25-43.
AMA El-bennâ NM. İmâm Beyhakî’nin es-Sünenü’l-Kübrâ’da Metrûk Râvîlerin Hadislerini Tahrîc Usûlü. HTD. Aralık 2013;11(2):25-43.
Chicago El-bennâ, Nemâ Muhammed. “İmâm Beyhakî’nin Es-Sünenü’l-Kübrâ’da Metrûk Râvîlerin Hadislerini Tahrîc Usûlü”. Hadis Tetkikleri Dergisi 11, sy. 2 (Aralık 2013): 25-43.
EndNote El-bennâ NM (01 Aralık 2013) İmâm Beyhakî’nin es-Sünenü’l-Kübrâ’da Metrûk Râvîlerin Hadislerini Tahrîc Usûlü. Hadis Tetkikleri Dergisi 11 2 25–43.
IEEE N. M. El-bennâ, “İmâm Beyhakî’nin es-Sünenü’l-Kübrâ’da Metrûk Râvîlerin Hadislerini Tahrîc Usûlü”, HTD, c. 11, sy. 2, ss. 25–43, 2013.
ISNAD El-bennâ, Nemâ Muhammed. “İmâm Beyhakî’nin Es-Sünenü’l-Kübrâ’da Metrûk Râvîlerin Hadislerini Tahrîc Usûlü”. Hadis Tetkikleri Dergisi 11/2 (Aralık 2013), 25-43.
JAMA El-bennâ NM. İmâm Beyhakî’nin es-Sünenü’l-Kübrâ’da Metrûk Râvîlerin Hadislerini Tahrîc Usûlü. HTD. 2013;11:25–43.
MLA El-bennâ, Nemâ Muhammed. “İmâm Beyhakî’nin Es-Sünenü’l-Kübrâ’da Metrûk Râvîlerin Hadislerini Tahrîc Usûlü”. Hadis Tetkikleri Dergisi, c. 11, sy. 2, 2013, ss. 25-43.
Vancouver El-bennâ NM. İmâm Beyhakî’nin es-Sünenü’l-Kübrâ’da Metrûk Râvîlerin Hadislerini Tahrîc Usûlü. HTD. 2013;11(2):25-43.

İlmî Tedrîsâtın Tertîbi Üzerine…

    Her düşünce ve tasavvur, kendi iç bütünlüğü içerisinde bir ilim telâkkîsine sahiptir. İslâmî ilim geleneği de kendi bütünlüğü içerisinde bu telâkkîyi önce inşâ sonra ikmâl etmiştir. Hayatın tabi akışı içerisinde ihtiyaçlar zuhûr ettikçe önce ilmî geleneğinin alt yapısını teşkil edecek ve istidlâle medâr olacak davranış ve deliller cem‘ ve tasnif edilmiş, sonra bunlar konularına göre taksime tabi tutulmuştur. İslâmî ilimlerin teşekkülünün ilk merhalesini teşkil eden cem‘ dönemi diyebileceğimiz bu sürecin ardından yeni bir telif sürecine intikâl edilmiştir.
    İlim dallarının birbirinden ayrışmaya başladığı, konularının kendine haslığı göz önünde bulundurularak hususî eserlerde toplanmaya başlandığı birkaç yüzyıl devam eden bir sürecin ardından, özellikle farklı medeniyetlere ve dinlere mensup kişilerin Müslüman olmaları ile birlikte, onların sahip olduğu birikim ile İslâmî ilimlerin her birinin sahip olduğu kazanımlar mezcedilmeye başlandı. Dolayısıyla tasnif dönemi diyebileceğimiz bu süreci ikinci bir adım, imtizâcın hâsıl ettiği müktesebâtı ise tefekküre doğru atılan ilk adım olarak değerlendirmek mümkündür.
    İlim dallarının, malumâta dayalı inşâdan tefekküre dayalı tasavvura geçişinde söz konusu ara merhale çok önemli bir tesir icra etmiştir. Bugün İslâmî düşüncenin tefekkür temellerinin sağlamlaştırıldığı merhale ve her türlü adımın atıldığ süreç ‘öteki ile karşılaşmanın kazanımlarının’ bize ait tasavvura uygun bir dönüşüme tabi tutulmasından sonra kurgulanmıştır. Öteki ile karşılaşma dönemi diyebileceğimiz bu merhalede mevcut kazanımları edinip üstlenmek, bir ilmi ilim yapan cihet-i vahdesini tespit, konu ve mesâilindeki farklılaşma dolayısıyla yeni ilim dallarının teşekkülü ve küllî tefekkür geleneğinin vazgeçilmez bir parçası olması şeklinde tezâhür etmiştir.
Tefekkür geleneğimizin içinde yer alan ilim ehlinin, bu küllî tasavvuru idrâk etmesi ve tasavvuru teşkil eden bir duruşa sahip olması, mensuplarından söz konusu tasavvuru üstlenecek insanları/ilim ehlini yetiştirmesine bağlıdır. Bu da, içinde doğulan tasavvurun, hâli hazırda ve gelecekte üstlenilip sürdürülmesi için atılması gereken doğru adımları tespit ve tatbik ile mümkündür.
    Geleceği kurgulayacak ilim ehlinin, içinden geldiği toplumdan edindiği ortalama müktesebâtla yetinmeksizin, tedrîs ve ta‘lîm sürecinde işaret edilen ilim dallarından her birinin ‘içselleştirerek’ elde edilmesi umulan kazanımlarını ikmâl etmesi gerekir. Dil, mantık ve irfân birlikteliğinin hâsıl ettiği usûlün kazanımlarının özümsemesi, kendisinde bir küllî tasavvur ve duruşun zâtında vücut bulması bize ait tasavvurun hâsıl olmasının vazgeçilmez yoludur.
Bütünüyle Batı esaslı eğitim-öğretim değerler manzûmesinin kurgulayıp kontrol ettiği dinî eğitim; her şeyden önce bize ait tasavvuru terk etmeyi öncelemiş, ikinci olarak bidâyetten itibaren tedrîs sürecini izleyip kâmil manada içselleştirerek bir tasavvur oluşumunu imkânsız hâle getirmiştir. Bugün, gerek yaygın gerekse örgün din tasavvurunun teşekkülünü sağlayan diyanet, ilâhiyat ve kendine ait tasavvuru keşfedip sürdürememiş medrese-dergâh camiası, farkında olmadan Batı değerler manzûmesi üzerinden ve müsaade edilen sınırlar içerisinde kalan bir tasavvur üretmektedir. Üretilen ‘yeni tasavvurun’ i‘tikâdî, amelî ve zihnî anlamda ilim geleneğimize aykırı bir mahiyet arz etmesi, ötekine ait değerleri destekleyici vasfından kaynaklanmaktadır.
    İşaret edilen hususların farkında olarak yayın faaliyetlerini sürdüren Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) aracılığı ile kendi duruşumuzu ve müşterek tasavvurumuzu keşfe gayret gösteren arayışlara imkân sunmayı önemsiyoruz. Bir başka deyişle, tereddüt ve sapmaların farkına vararak seyrimize devam etmenin mutlak ihtiyacımız olduğunun idrâki içerisindeyiz. Dolayısıyla aklî, kalbî ve zihnî tekâmülü hâsıl eden usûl tasavvurumuzun öncelenmesi, malûmâtın bu tasavvura göre yorumlanması gerektiğini müdrikiz.
Yayın hayatımızın ikinci yirmi yılı içerisinde, faaliyetlerimizi kesintisiz sürdürerek geride bıraktığımız yirmi iki yılın ardından, Hadis Tetkikleri Dergisi’nin bu sayısında; hadis ilimlerinin muhtelif alanlarında ilmî, irfânî ve nazarî alanlara ta‘alluk eden ilginizi çekecek tetkiklere yer verdik. Araştırmacı ve akademisyenlerimizin müktesebâtını yansıtan tetkikler, araştırma notları, bilimsel etkinlik ve kitap tanıtımları bu sayımızda sizlerin ilgisine arz ettiğimiz içeriğimizdir.
    Makaleleriniz ve araştırmalarınızla sağladığınız destekleriniz sayesinde muhteviyâtı daha da zenginleşecek olan Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) kendini keşif gayreti içerisinde olan ilim ehlince bize iletilen her türlü talebe açık olup bütün imkânlarımızı kullanarak talepte bulunanları desteklemeye çalışacağımızın bilinmesini isteriz.
Geride bıraktığımız kesintisiz yirmi iki yıl ve kırk üç sayı boyunca Hadis Tetkikleri Dergisi’ne (HTD) destek olan, sahip çıkan, bizleri cesaretlendiren, yazılarıyla bizi onurlandıran bütün hoca ve kardeşlerimize şükranlarımızı sunarken bundan sonra da HTD’nin imkânlarının, araştırmacılarımızın hizmetinde olduğunu te’yîden ifade istiyoruz.
    Gelecek sayılarımızda görüşmek dileğiyle...
    Saygılarımızla...

İbrahim HATİBOĞLU