Toplantı Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Dr. Nureddin Boyacılar ile Hadis Eğitimi, Tahrîc Usûlü ve Eser Tahkîk Yöntemi Üzerine

Yıl 2010, Cilt: 8 Sayı: 2, 167 - 199, 30.12.2010

Öz

1934 yılında Burdur'da doğdu. İlkokulu bitirip hıfzını tamamlayıp dini tahsil yapmak üzere

Mısır'a gitti. Mısır'da el-Ezher’de dinî orta ve lise tahsilini bitirip Usûlü’d-Dîn (İlahiyat) Fakültesi’nden

1963'te mezun oldu; aynı zamanda Mısır Ayn Şems Üniversitesi Edebiyat Fakültesine

devam edip, 1965 yılında Arap Dili ve Edebiyatı filoloji bölümünden mezun oldu. Aynı

yılın Ağustos ayında Türkiye’ye dönerek askerliğini 1965-1967 yılları arasında yedek subay

olarak yaptı. 28 Şubat 1968 tarihinde Diyanet İşleri Yüksek Kurulu Doğu dilleri Arapça mütercimliğine

tayin edildi. Bu vazifede 24 Mayıs 1974 tarihine kadar çalıştı; 24 Mayıs 1974 tarihinde

Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Arapça Okutmanlığına (Öğretim Görevlisi) naklen

tayin edildi. 30 Kasım 1978 tarihinde Hadis kürsüsünde “Ebu'l-Ferec İbnu’l-Cevzî ve Hadisteki

Metodu” unvanı ile doktorasını tamamladı ve bu vazifede 30 Eylül 1980 tarihine kadar

çalıştı. Suudî Arabistan İmam Muhammed İbn Suud İslâm Üniversitesinin daveti üzerine

Usûlu'd-Dîn Fakültesi Hadis kürsüsüne öğretim üyesi olarak (Yard. Doç.) tayin edildi. Bu görevde

Ağustos 1991 tarihine kadar bulunup, kendi isteğiyle görevinden istifa edip yurda döndü.

Adı geçen üniversitede Hadis Usulü, Hadis Şerhi, Hadis İlimleri Edebiyatı, Hadis Tahrîci

ve Sened Tenkidi derslerini okuttu; 6 adet yüksek lisans tezi yönetti ve 8 adet tezin münakaşasını

yaptı. 6.12.1991 tarihinde D.İ.B. Konya Selçuk Eğitim Merkezi Hadis ve Hadis Usulü

dersleri öğretim üyesi olarak tayin oldu, bu vazifede emekliye ayrıldığı 17 Temmuz 1994 tarihine

kadar çalıştı. Halen mezkur eğitim merkezinde talebelere ders vermekteyim. Evli, biri

erkek, diğeri kız iki çoçuk babasıdır. Arapça ve İngilizce bilmektedir.

Kaynakça

  • Hadis Tetkikleri Dergisi, (HTD), VIII/2, 2010.
Yıl 2010, Cilt: 8 Sayı: 2, 167 - 199, 30.12.2010

Öz

Kaynakça

  • Hadis Tetkikleri Dergisi, (HTD), VIII/2, 2010.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Şimşek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şimşek, M. (2010). Dr. Nureddin Boyacılar ile Hadis Eğitimi, Tahrîc Usûlü ve Eser Tahkîk Yöntemi Üzerine. Hadis Tetkikleri Dergisi, 8(2), 167-199.
AMA Şimşek M. Dr. Nureddin Boyacılar ile Hadis Eğitimi, Tahrîc Usûlü ve Eser Tahkîk Yöntemi Üzerine. HTD. Aralık 2010;8(2):167-199.
Chicago Şimşek, Murat. “Dr. Nureddin Boyacılar Ile Hadis Eğitimi, Tahrîc Usûlü Ve Eser Tahkîk Yöntemi Üzerine”. Hadis Tetkikleri Dergisi 8, sy. 2 (Aralık 2010): 167-99.
EndNote Şimşek M (01 Aralık 2010) Dr. Nureddin Boyacılar ile Hadis Eğitimi, Tahrîc Usûlü ve Eser Tahkîk Yöntemi Üzerine. Hadis Tetkikleri Dergisi 8 2 167–199.
IEEE M. Şimşek, “Dr. Nureddin Boyacılar ile Hadis Eğitimi, Tahrîc Usûlü ve Eser Tahkîk Yöntemi Üzerine”, HTD, c. 8, sy. 2, ss. 167–199, 2010.
ISNAD Şimşek, Murat. “Dr. Nureddin Boyacılar Ile Hadis Eğitimi, Tahrîc Usûlü Ve Eser Tahkîk Yöntemi Üzerine”. Hadis Tetkikleri Dergisi 8/2 (Aralık 2010), 167-199.
JAMA Şimşek M. Dr. Nureddin Boyacılar ile Hadis Eğitimi, Tahrîc Usûlü ve Eser Tahkîk Yöntemi Üzerine. HTD. 2010;8:167–199.
MLA Şimşek, Murat. “Dr. Nureddin Boyacılar Ile Hadis Eğitimi, Tahrîc Usûlü Ve Eser Tahkîk Yöntemi Üzerine”. Hadis Tetkikleri Dergisi, c. 8, sy. 2, 2010, ss. 167-99.
Vancouver Şimşek M. Dr. Nureddin Boyacılar ile Hadis Eğitimi, Tahrîc Usûlü ve Eser Tahkîk Yöntemi Üzerine. HTD. 2010;8(2):167-99.

İlmî Tedrîsâtın Tertîbi Üzerine…

    Her düşünce ve tasavvur, kendi iç bütünlüğü içerisinde bir ilim telâkkîsine sahiptir. İslâmî ilim geleneği de kendi bütünlüğü içerisinde bu telâkkîyi önce inşâ sonra ikmâl etmiştir. Hayatın tabi akışı içerisinde ihtiyaçlar zuhûr ettikçe önce ilmî geleneğinin alt yapısını teşkil edecek ve istidlâle medâr olacak davranış ve deliller cem‘ ve tasnif edilmiş, sonra bunlar konularına göre taksime tabi tutulmuştur. İslâmî ilimlerin teşekkülünün ilk merhalesini teşkil eden cem‘ dönemi diyebileceğimiz bu sürecin ardından yeni bir telif sürecine intikâl edilmiştir.
    İlim dallarının birbirinden ayrışmaya başladığı, konularının kendine haslığı göz önünde bulundurularak hususî eserlerde toplanmaya başlandığı birkaç yüzyıl devam eden bir sürecin ardından, özellikle farklı medeniyetlere ve dinlere mensup kişilerin Müslüman olmaları ile birlikte, onların sahip olduğu birikim ile İslâmî ilimlerin her birinin sahip olduğu kazanımlar mezcedilmeye başlandı. Dolayısıyla tasnif dönemi diyebileceğimiz bu süreci ikinci bir adım, imtizâcın hâsıl ettiği müktesebâtı ise tefekküre doğru atılan ilk adım olarak değerlendirmek mümkündür.
    İlim dallarının, malumâta dayalı inşâdan tefekküre dayalı tasavvura geçişinde söz konusu ara merhale çok önemli bir tesir icra etmiştir. Bugün İslâmî düşüncenin tefekkür temellerinin sağlamlaştırıldığı merhale ve her türlü adımın atıldığ süreç ‘öteki ile karşılaşmanın kazanımlarının’ bize ait tasavvura uygun bir dönüşüme tabi tutulmasından sonra kurgulanmıştır. Öteki ile karşılaşma dönemi diyebileceğimiz bu merhalede mevcut kazanımları edinip üstlenmek, bir ilmi ilim yapan cihet-i vahdesini tespit, konu ve mesâilindeki farklılaşma dolayısıyla yeni ilim dallarının teşekkülü ve küllî tefekkür geleneğinin vazgeçilmez bir parçası olması şeklinde tezâhür etmiştir.
Tefekkür geleneğimizin içinde yer alan ilim ehlinin, bu küllî tasavvuru idrâk etmesi ve tasavvuru teşkil eden bir duruşa sahip olması, mensuplarından söz konusu tasavvuru üstlenecek insanları/ilim ehlini yetiştirmesine bağlıdır. Bu da, içinde doğulan tasavvurun, hâli hazırda ve gelecekte üstlenilip sürdürülmesi için atılması gereken doğru adımları tespit ve tatbik ile mümkündür.
    Geleceği kurgulayacak ilim ehlinin, içinden geldiği toplumdan edindiği ortalama müktesebâtla yetinmeksizin, tedrîs ve ta‘lîm sürecinde işaret edilen ilim dallarından her birinin ‘içselleştirerek’ elde edilmesi umulan kazanımlarını ikmâl etmesi gerekir. Dil, mantık ve irfân birlikteliğinin hâsıl ettiği usûlün kazanımlarının özümsemesi, kendisinde bir küllî tasavvur ve duruşun zâtında vücut bulması bize ait tasavvurun hâsıl olmasının vazgeçilmez yoludur.
Bütünüyle Batı esaslı eğitim-öğretim değerler manzûmesinin kurgulayıp kontrol ettiği dinî eğitim; her şeyden önce bize ait tasavvuru terk etmeyi öncelemiş, ikinci olarak bidâyetten itibaren tedrîs sürecini izleyip kâmil manada içselleştirerek bir tasavvur oluşumunu imkânsız hâle getirmiştir. Bugün, gerek yaygın gerekse örgün din tasavvurunun teşekkülünü sağlayan diyanet, ilâhiyat ve kendine ait tasavvuru keşfedip sürdürememiş medrese-dergâh camiası, farkında olmadan Batı değerler manzûmesi üzerinden ve müsaade edilen sınırlar içerisinde kalan bir tasavvur üretmektedir. Üretilen ‘yeni tasavvurun’ i‘tikâdî, amelî ve zihnî anlamda ilim geleneğimize aykırı bir mahiyet arz etmesi, ötekine ait değerleri destekleyici vasfından kaynaklanmaktadır.
    İşaret edilen hususların farkında olarak yayın faaliyetlerini sürdüren Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) aracılığı ile kendi duruşumuzu ve müşterek tasavvurumuzu keşfe gayret gösteren arayışlara imkân sunmayı önemsiyoruz. Bir başka deyişle, tereddüt ve sapmaların farkına vararak seyrimize devam etmenin mutlak ihtiyacımız olduğunun idrâki içerisindeyiz. Dolayısıyla aklî, kalbî ve zihnî tekâmülü hâsıl eden usûl tasavvurumuzun öncelenmesi, malûmâtın bu tasavvura göre yorumlanması gerektiğini müdrikiz.
Yayın hayatımızın ikinci yirmi yılı içerisinde, faaliyetlerimizi kesintisiz sürdürerek geride bıraktığımız yirmi iki yılın ardından, Hadis Tetkikleri Dergisi’nin bu sayısında; hadis ilimlerinin muhtelif alanlarında ilmî, irfânî ve nazarî alanlara ta‘alluk eden ilginizi çekecek tetkiklere yer verdik. Araştırmacı ve akademisyenlerimizin müktesebâtını yansıtan tetkikler, araştırma notları, bilimsel etkinlik ve kitap tanıtımları bu sayımızda sizlerin ilgisine arz ettiğimiz içeriğimizdir.
    Makaleleriniz ve araştırmalarınızla sağladığınız destekleriniz sayesinde muhteviyâtı daha da zenginleşecek olan Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) kendini keşif gayreti içerisinde olan ilim ehlince bize iletilen her türlü talebe açık olup bütün imkânlarımızı kullanarak talepte bulunanları desteklemeye çalışacağımızın bilinmesini isteriz.
Geride bıraktığımız kesintisiz yirmi iki yıl ve kırk üç sayı boyunca Hadis Tetkikleri Dergisi’ne (HTD) destek olan, sahip çıkan, bizleri cesaretlendiren, yazılarıyla bizi onurlandıran bütün hoca ve kardeşlerimize şükranlarımızı sunarken bundan sonra da HTD’nin imkânlarının, araştırmacılarımızın hizmetinde olduğunu te’yîden ifade istiyoruz.
    Gelecek sayılarımızda görüşmek dileğiyle...
    Saygılarımızla...

İbrahim HATİBOĞLU