Toplantı Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Dr. Nureddin Boyacılar ile Hadis Eğitimi, Tahrîc Usûlü ve Eser Tahkîk Yöntemi Üzerine

Yıl 2010, Cilt: 8 Sayı: 2, 167 - 199, 30.12.2010

Öz

1934 yılında Burdur'da doğdu. İlkokulu bitirip hıfzını tamamlayıp dini tahsil yapmak üzere

Mısır'a gitti. Mısır'da el-Ezher’de dinî orta ve lise tahsilini bitirip Usûlü’d-Dîn (İlahiyat) Fakültesi’nden

1963'te mezun oldu; aynı zamanda Mısır Ayn Şems Üniversitesi Edebiyat Fakültesine

devam edip, 1965 yılında Arap Dili ve Edebiyatı filoloji bölümünden mezun oldu. Aynı

yılın Ağustos ayında Türkiye’ye dönerek askerliğini 1965-1967 yılları arasında yedek subay

olarak yaptı. 28 Şubat 1968 tarihinde Diyanet İşleri Yüksek Kurulu Doğu dilleri Arapça mütercimliğine

tayin edildi. Bu vazifede 24 Mayıs 1974 tarihine kadar çalıştı; 24 Mayıs 1974 tarihinde

Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Arapça Okutmanlığına (Öğretim Görevlisi) naklen

tayin edildi. 30 Kasım 1978 tarihinde Hadis kürsüsünde “Ebu'l-Ferec İbnu’l-Cevzî ve Hadisteki

Metodu” unvanı ile doktorasını tamamladı ve bu vazifede 30 Eylül 1980 tarihine kadar

çalıştı. Suudî Arabistan İmam Muhammed İbn Suud İslâm Üniversitesinin daveti üzerine

Usûlu'd-Dîn Fakültesi Hadis kürsüsüne öğretim üyesi olarak (Yard. Doç.) tayin edildi. Bu görevde

Ağustos 1991 tarihine kadar bulunup, kendi isteğiyle görevinden istifa edip yurda döndü.

Adı geçen üniversitede Hadis Usulü, Hadis Şerhi, Hadis İlimleri Edebiyatı, Hadis Tahrîci

ve Sened Tenkidi derslerini okuttu; 6 adet yüksek lisans tezi yönetti ve 8 adet tezin münakaşasını

yaptı. 6.12.1991 tarihinde D.İ.B. Konya Selçuk Eğitim Merkezi Hadis ve Hadis Usulü

dersleri öğretim üyesi olarak tayin oldu, bu vazifede emekliye ayrıldığı 17 Temmuz 1994 tarihine

kadar çalıştı. Halen mezkur eğitim merkezinde talebelere ders vermekteyim. Evli, biri

erkek, diğeri kız iki çoçuk babasıdır. Arapça ve İngilizce bilmektedir.

Kaynakça

  • Hadis Tetkikleri Dergisi, (HTD), VIII/2, 2010.
Yıl 2010, Cilt: 8 Sayı: 2, 167 - 199, 30.12.2010

Öz

Kaynakça

  • Hadis Tetkikleri Dergisi, (HTD), VIII/2, 2010.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Şimşek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şimşek, M. (2010). Dr. Nureddin Boyacılar ile Hadis Eğitimi, Tahrîc Usûlü ve Eser Tahkîk Yöntemi Üzerine. Hadis Tetkikleri Dergisi, 8(2), 167-199.
AMA Şimşek M. Dr. Nureddin Boyacılar ile Hadis Eğitimi, Tahrîc Usûlü ve Eser Tahkîk Yöntemi Üzerine. HTD. Aralık 2010;8(2):167-199.
Chicago Şimşek, Murat. “Dr. Nureddin Boyacılar Ile Hadis Eğitimi, Tahrîc Usûlü Ve Eser Tahkîk Yöntemi Üzerine”. Hadis Tetkikleri Dergisi 8, sy. 2 (Aralık 2010): 167-99.
EndNote Şimşek M (01 Aralık 2010) Dr. Nureddin Boyacılar ile Hadis Eğitimi, Tahrîc Usûlü ve Eser Tahkîk Yöntemi Üzerine. Hadis Tetkikleri Dergisi 8 2 167–199.
IEEE M. Şimşek, “Dr. Nureddin Boyacılar ile Hadis Eğitimi, Tahrîc Usûlü ve Eser Tahkîk Yöntemi Üzerine”, HTD, c. 8, sy. 2, ss. 167–199, 2010.
ISNAD Şimşek, Murat. “Dr. Nureddin Boyacılar Ile Hadis Eğitimi, Tahrîc Usûlü Ve Eser Tahkîk Yöntemi Üzerine”. Hadis Tetkikleri Dergisi 8/2 (Aralık 2010), 167-199.
JAMA Şimşek M. Dr. Nureddin Boyacılar ile Hadis Eğitimi, Tahrîc Usûlü ve Eser Tahkîk Yöntemi Üzerine. HTD. 2010;8:167–199.
MLA Şimşek, Murat. “Dr. Nureddin Boyacılar Ile Hadis Eğitimi, Tahrîc Usûlü Ve Eser Tahkîk Yöntemi Üzerine”. Hadis Tetkikleri Dergisi, c. 8, sy. 2, 2010, ss. 167-99.
Vancouver Şimşek M. Dr. Nureddin Boyacılar ile Hadis Eğitimi, Tahrîc Usûlü ve Eser Tahkîk Yöntemi Üzerine. HTD. 2010;8(2):167-99.

İlim Tasavvurumuz Üzerine…

İslâm ilim geleneği, ihtiva ve temsil ettiği zâhirî, aklî, felsefî ve irfânî zenginliği ile küllî bir gerçekliği yansıtmaktadır. Söz konusu zenginlik alanlarının her birisi meşrûiyyetini, kendi usûlü dairesinde hakikat arayışı süreci içerisinde bulunuşuyla temellendirmektedir. Başlı başlarına müstakil birer ilim dalı olmaları ve bunun neticesinde tarifi, gayesi ve mesâili itibariyle sınırları belirgin olsa da, ortak bir tasavvura aracılık etmeleri dolayısıyla kaçınılmaz biçimde, bünyesinde sair ilimlerle kendi zaviyelerinden müştereklikler barındırır. Ne var ki, kendine has mesâildeki farklılaşmalar, bütünün temsil ettiği küllî tasavvurun varlığına engel değildir.
Geçmişte ve günümüzde, geleneğin bu yönü gözden kaçırıldığında, ilimler arası irtibat, sözü edilen müştereklikler üzerinden değil, ayrışmalardan hareketle kurulmaya çalışılmıştır. Esasen İslâm ilim geleneğini, ilimler arası iç çekişmelerin ve tartışmaların odağı olarak görmek böyle bir yaklaşım neticesinde ortaya çıkmıştır. Kadîm ilim geleneğimizi fikrî karışıklığın odağı olarak görme zafiyetini sadece şarkiyat geleneğinin bir refleksi imiş gibi kabul etmek kolaycı bir yaklaşımdır. Şarkiyat geleneği ‘ötekinin duruşunu’ temsil ettiği için dikkate alınması ve zafiyetlerine odaklanılması gereken, ‘öteki’lerin dışında kalanlar, yani ‘biz’ olmalıyız.
İlim ehli taifeyi teşkil eden bizlerin bu süreçte yapması gereken, dışardan ve çatışma odaklı yaklaşımı bir yana bırakıp; kendilerini İslâm tasavvurunu zayıflatmaya adamış kişilerin yöntemlerinin üst dilini keşfederek, benzer hatalara düşmekten kurtulmak, muhtelif ilimleri aynı müştereklikte cem eden kadîm geleneğimizin üst tasavvuruna odaklanmaktır.
İslâm toplumu olarak, fikrî hamlemizi gerçekleştirmemiz, körü körüne taklîdi bir yana bırakıp, bize ait değerler manzumemizi keşfetmemize bağlıdır. Modern çağın bilgi üzerindeki bizi kuşatan tahakkümü ve kendi değerlerini bize taşıyan imkânlarını ‘mihengimize’ vurmadan özümseme, bizi sürekli olarak kimliğimizden uzaklaştırmaktadır. Günümüzde öğrendiğimiz en önemli esas, ‘bilginin/ma‘lûmâtın’ kutsallığı iddiasıdır. Oysa her dönemde, mukaddes olan hakikat ve ma‘rifettir. Bir başka ifade ile varlığımız meşrûiyyetini bilgi peşinde koşmamızdan değil, hakikat yolcusu olmamızdan almalıdır.
Doğru yanlış her türlü bilginin kutsanması sebebiyledir ki, arama motorları ve sosyal medya plâtformaları üzerinden paylaşılan veriler, tıpkı, geçmişte ilimler ve ilim ehli arasında sadece ma‘lûmâta odaklanıldığında, ilimler arasındaki müşterek zeminin fark edilememesi ve İslâm tarihinin çatışmalar tarihi şeklinde algılanması gibi, bir ölçüye vurulmaksızın yaygınlığı nisbetinde doğru ve tayin edici bir konum ihrâz etmiştir. Bizler geçmişin ve günümüzün tecrübesinden istifade ederek, tekrar aynı hataya düşmediğimizden emin olmalıyız.
Şu halde, ilim ehline düşen, öncelikle ilimlerin usûlleri ve telif tarzlarının müşterekliğini temin eden ‘üst dilini’; bir başka ifade ile ‘küllî tasavvurunu’ keşfe yönelik gayretlerini arttırmaktır. İlmin bugünkü temsilcilerinin, İlâhî hakîkati zâhirî, aklî, rûhî, kalbî, irfânî plânda idrak için ömür tüketen geçmiş âlim, hakîm ve ârifler ile eserler üzerinden bağ kurmak suretiyle, onların arayış tecrübelerinden istifade etmeleri, ilimleri kuşatan küllî tasavvurun idrâkini mümkün kılacaktır. Bizi küllî tasavvura ulaştıracak olan vasıta, bazen dilin sunduğu imkânlar, bazen akıl, mantık ve felsefenin hâsıl ettiği kazanımlar, bazen de kalbin ve irfânî geleneğin ulaştığı hakikatler olabilecektir.
Bütün bu hususların arayışı içerisinde olan, Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) aracılığı ile de, bize ait duruşa ve müşterek tasavvuru keşfin zaruretine dikkat çekmeyi kaçınılmaz görüyoruz. Bir başka ifade ile, tedbirimizi alıp, tedârikimizi ikmâl ederek seyrimize devam etmenin mutlak ihtiyacımız olduğunu fark ederek, ‘cihet-i vahdemizi’ yeniden hatırlamalı, uydu olmaktan, ezilmişlikten kurtulmalı, kendimize ait usûl, ulemâ ve kitâbiyâta dönmeli, ilmî düşünüşümüzü yeniden ‘âlî tasavvurumuza’ uygun hâle getirmeliyiz.
Kırk ikinci sayımızla, akademik dergicilikte kemâle erdiğimizin göstergesi olarak, kesintisiz yayın hayatını sürdürerek, geride bıraktığımız ilk yirmi yılın ardından, Hadis Tetkikleri Dergisi’nin bu nüshasında; hadis ilimlerinin muhtelif alanlarında ilginizi çekecek tetkiklere yer verdik. İslâm coğrafyasının uzak diyarlarının tasavvurlarını bize sunan makaleler, eser tetkikleri, bilimsel etkinlik ve kitap tanıtımları bu sayımızda sizlerin ilgisine arz ettiğimiz içeriğimizdir.
Destekleriniz sayesinde muhteviyâtı daha da zenginleşecek olan Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) işaret edilen hususlarda bize iletilen her türlü talebe açık olup, bütün imkânlarını kullanarak arzu edilen hususlarda yazarlarımızın yanında olmaya çalışacaktır.
Geride bıraktığımız yirmi yıl ve kırk iki sayı boyunca Hadis Tetkikleri Dergisi’ne (HTD) destek olan, sahip çıkan, bizleri cesaretlendiren, yazılarıyla bizi onurlandıran hayatta olan ve ahirete irtihal eden bütün hoca ve kardeşlerimize şükranlarımızı sunarken, bundan sonra da HTD’nin imkânlarının, araştırmacılarımızın hizmetinde olduğunu te’yîden ifade istiyoruz. Gelecek sayılarımızda görüşmek dileğiyle...
Saygılarımızla...

İbrahim HATİBOĞLU