Bu çalışma, Kars İl merkezinde
Harakani Devlet Hastanesi’nin Evde Sağlık Hizmetleri Birimi’nden hizmet alan
hasta yakınlarının demografik özellikleri ve sağlık hizmetlerinden memnuniyet
düzeylerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı tipteki bu araştırmada, 2016 yılı
Ağustos ve Kasım aylarında Kars ili merkez ilçede 179 hasta yakını ile
görüşmeler yapılarak, anket uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde
tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır.
Sonuçlar %95’lik güven aralığında, anlamlılık
p<0,05 düzeyinde değerlendirilmiştir. Yaşam kalitesi üzerinde araştırmaya katılan
hasta yakınlarının cinsiyeti (erkek %56.4), yaşı (51 ve üzeri %38.0), yakınlık derecesi
(oğul/gelin %46.9) ve mesleği (ev hanımı %25.7) hariç, medeni durumu (evli
%83.8), eğitimi (lise ve dengi okul
%39.1) ve hasta ile birlikte kalma süresinin (sürekli yanında kalan %63.2)
etkili oldukları bulunmuştur. Ayrıca, Kars İli merkez ilçede yapılan bu araştırmada
hastaya sunulan evde sağlık hizmetlerinin hasta yakınlarının %26,8 oranında 48
kişi “iyi”, %65,9 oranında 118 kişi “çok
iyi” toplam %92,7 oranında 166 kişi bu hizmetin “iyi ve çok iyi” olduğunu ifade
etmesi ile genel memnuniyet düzeyi saptanmıştır.
Sonuç
olarak, hasta yakınlarının evde sunulan sağlık hizmetlerinden genelde memnun
olduklarını ancak, sağlık personelinin hastaya yeteri kadar zaman
ayıramamalarından yakındıkları saptanmıştır. Bu nedenle, sağlık hizmetlerinde
kalitenin artırılmasına önem verilmeli, hasta yakını memnuniyeti geliştirilmeli
ve düzenli memnuniyet ölçümleri yapılmalıdır.
Anahtar Kelimeler: Evde sağlık hizmetleri, Demografik
özellik, Hasta yakını memnuniyeti
Demographıc Structure And Satısfactıon
Rate Of Patıent’ Relatıves Receıvıng Health Care Servıce At Home In Kars Cıty Center
Abstract
The increase in the elderly
population in developed and developing countries cause increase in the number
of illnesses in consequence health services are not only provided at the health
institutions but also provided at home and at the place where the patient or
the nursing home is located. After the year 2010 Turkey has begun to provide
this service. Today, health care at home, is a low-cost alternative ensuring
greater connection between physicians the elderly and sick people in the
surrounding of their choice increasing the scope of medical services as well as
a greater satisfaction between medical staff and the families of the patients
from a psycho-social aspect. In this
descriptive study, the aim was to determine the demographic characteristics and
satisfaction levels of the patients’ relatives from the home health service
unit of Kars Harakani Hospital. In
August and November of 2016, interviews were conducted and the survey was
implemented with 179 patients’ relatives.
The data were collected using questionnaires.The data obtained by the
questionnaires were evaluated with the SPSS 21.0 program. It has been
determined that except for the gender of the patients’ close relatives, age, degree
of relationship of relatives and occupation; the marital status, the level of
education and length of the time spent with patients was found effective on the
quality of life. The patients participating in the study show that they are not
satisfied with the allocated time which the health care they are receiving,
although they are generally satisfied with the home health care. Therefore,
increasing the quality of health services should be given importance,
satisfaction of patient’ relatives should be improved and regular measurements
to monitor satisfaction should be made.
Key words: Home health care, Demographic structure, Patient
relatives satisfaction, patient
: Evde sağlık hizmetleri Demografik özellik Hasta yakını memnuniyeti
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ağustos 2019 |
Kabul Tarihi | 24 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 3 |