Özet
Amaç: Bu çalışmanın amacı postpartum kadınların perine hijyeni hakkındaki bilgi ve davranışlarını sorgulamak, perine hijyeni için verilen eğitimi ve eğitimin bilgi ve davranışlar üzerine olan etkisini değerlendirmektir
Yöntem ve Gereçler: Çalışma, deneysel tipte tasarlanmıştır. 2017-2018 yılları arasında devlet ve özel sağlık merkezlerine başvuran gönüllü 200 postpartum kadın katılımcıdan veriler uygun örnekleme ile toplanmıştır. Veriler kişisel bilgi formu, perine hijyeni hakkındaki bilgi ve davranışları değerlendirme formu ve eğitimi değerlendirme formuyla toplandı.Etik kurul izninden sonra kadınlar bilgilendirilerek onamları alındı. Önce Kişisel bilgi formu ve perine hijyeni bilgisi ve davranışını değerlendirme formu verildi.Perine hiyeni eğitimi verildikten sonra eğitimi değerlendirme formu ve perine hijyeni eğitimi broşürü verildi.Okuma yazma bilenler anketleri kendileri doldurdu.Okur ve yazar olmayanlarla araştırmacılar yüz yüze görüşerek anketleri doldurdu. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler kullanıldı
Bulgular: Çalışmadaki kadınların % 52'si 25-40 yaşlarında, tamamına yakınınin okuma-yazma bildiği (%92), çoğunun düşüğü (%69.5) ve kürtajının olmadığı (%88), %63'unun multipar olduğu belirlendi. Kadınların, eğitim öncesi postpartum dönem perine hijyeni bilgisi ve davranışları incelendiğinde; perine hijyenini ılık su (%34) ve tuvalet kağıdıyla (%22.5) yaptığı, %28.5'inin temizlikte zorlanma derecisini 5 üzerinden 3 verdiğ, %20'sinin günde bir kez perine temizliğini günde yaptığı, çoğunun iç çamaşırlarını günlük olarak değiştirdiği (%60), perine temizliğinde herhangi bir ürün kullanmadığı (%81), vaginal duş yaptıkları (%62), genital enfeksiyonu olmadığı (%75), perine temizliğini önden arkaya doğru yaptığı(%77), ağrıyla baş etme yollarını bilmediğini(%55) ve kegel egsersizlerini duymadığı(%74) saptandı. Perine hijyeni eğitiminin değerlendirilmesinde kadınların tamamına yakınının (%93) eğitimin faydalı olduğuna katıldığı, çoğunun (%69.5) hijyen alışkanlıklarıyla ilgili düşüncelerinde değişiklik olduğunu, %95'inin verilen eğitimin ihtiyaçlarını kesinlikle karşıladığını ve eğitimcinin konuya kesinlikle hakim olduğunu (%95) bildirdiler.
Sonuç:Perine hijyeni eğitimi sonucunda kadınların çoğunun eğitimden memnun kaldıkları ve eğitim ihtiyaçlarının karşılandığıbelirlendi.
Anahtar Kelimeler: Perine hijyeni, eğitim, postpartumdönem
Abstarct
Objective: The aim of this study was to question the knowledge and behavior of postpartum women on perineal hygiene, and to evaluate the training given to perineal hygiene and the effect of education on knowledge and behavior.
Materials and Methods: The study was designed as an experimental type. Data were collected by appropriate sampling from 200 postpartum female volunteers who applied to public and private health centers between 2017-2018. Data were collected with personal information form, information and behavior evaluation form about perineal hygiene and training evaluation form. After the permission of the Ethics Committee, women were informed and their consent was obtained. First, personal information form and perineal hygiene information and behavior evaluation form was given. After the perineal hygiene training was given, the training evaluation form and perineal hygiene training brochure were given.Readers who read and write the questionnaires themselves completed the survey. Descriptive statistics were used for data analysis
Results: It was found that 52% of the women in the study were between 25-40 years old, almost all of them were literate (92%), most of them were aborted (69.5%) and had no abortion (88%) and 63% were multiparous. When the perineal hygiene knowledge and behaviors of the women were examined before the training, postpartum period; perineal hygiene with warm water (34%) and toilet paper (22.5%), 28.5% gave the degree of difficulty in cleaning 3 out of 5, 20% cleaned perineum once a day, most of them changed their underwear daily (60%) (81%), vaginal douche (62%), no genital infection (75%), perineal cleaning from front to back (77%), no way to deal with pain (55%); kegel exercises (74%). They reported that almost all women (93%) participated in the evaluation of perineal hygiene training, that most of them (69.5%) had a change in their thinking about their hygiene habits, 95% of them met the needs of the training given, and the educator (95%) was absolutely competent.
Conclusion: As a result of perineal hygiene training, it was determined that most of the women were satisfied with the training and their educational needs were met.
Keywords: Perineal hygiene, education, postpartum period
destekleyen kurum bulunmamaktadır
Çalışmayı destekleyen ve katılan tüm gönüllülere, öğrencilerimiz Havva Söylemez, Şerife Temmur, Esra Avcı ve Hena Aygün’e katkılarından dolayı teşekkür ederiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 27 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 14 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1 |