Giriş: COVID-19 pandemisi sırasında ülkelerde salgının yayılmasını engellemek için önlemler alınmıştır. En önemli önlemlerden biriside eğitim kurumlarında uzaktan eğitim başlamasıdır. Mobil öğrenme ile öğrenciler zaman ve mekan sınırı olmadan eğitime devam etmişlerdir.
Amaç: Bu araştırma, COVİD-19 döneminde online eğitim alan hemşirelik öğrencilerinin mobil öğrenmeye yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmanın evrenini bölümdeki tüm hemşirelik öğrencileri, örneklemini çalışmayı kabul eden 225 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplamada kişisel bilgi formu ve Mobil Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin frekans, t testi, Mann Whitney U, ANOVA ve Kruskal Wallis testleri ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin %50.7’si 21 yaş üstü, %76.9’u kadındır. Analiz sonucunda öğrencilerin Mobil Öğrenmeye Yönelik Tutum toplam puanı 138.44’dür. Ölçeğin alt boyutlarından memnuniyet alt boyutu ortalamasının diğer faktörlerin ortalamalarından fazla, kullanışlılık alt faktörü diğer faktörlere göre düşük bir ortalama değere sahiptir.
Sonuç: Öğrencilerin mobil öğrenmeye karşı tutumları orta seviyede olduğu bulunmuştur.
1. Telli SG, Altun, D. Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi. 2020;3(1):25-34.
2. Naciri A, Baba MA, Achbani A, Kharbach, A. Mobile learning in Higher education: Unavoidable alternative during COVID-19. Aquademia. 2020;4(1):ep20016.
3. Ansong E, Boateng R. Determinants of e-learning adoption in universities: evidence from a developing country. Journal of Educational Technology Systems. 2017;46(1):30-60.
4. Wu F, Huang L, Zou R. The design of intervention model and strategy based on the behavior data of learners: A learning analytics perspective. Hybrid Learning: Innovation in Educational Practices. 2015;9167:294-301.
5. Yılmaz R, Sezer B, Yurdugül H. Üniversite öğrencilerinin e-öğrenmeye hazır bulunuşluklarının incelenmesi: Bartın Üniversitesi örneği. Ege Eğitim Dergisi. 2019;20(1):180-95.
6. Crompton H. A historical overview of mobile learning: toward learner-centered education. In Z. Berge and L. Muilenburg, editors. Handbook of mobile learning (pp 3-14), NewYork, NY: Routledge; 2013.
7. Li KC, Lee LYK, Wong SL, Yau ISY, Wong BTM. Evaluation of mobile learning for the clinical practicum in nursing education: application of the FRAME model. J Comput High Educ. 2019;31(2):290-310.
8. Topaloğlu M. Eğitimde dijital dönüşüm: mobil öğrenmenin mental iyi oluş düzeyi açısından incelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020;22(1):65-78.
9. Kirman MA, Schreglmann S. İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin mobil öğrenmeye yönelik tutumları. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2020;11(24):311-24.
10. Elçiçek M, Bahçeci F. Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin mobil öğrenmeye yönelik tutumlarının incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015;0(30):16–33.
11. Şenel S, Şenel HC, Günaydın S. Herkes için mobil öğrenme: Mobil uygulamaların evrensel tasarım ilkelerine göre incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2019;20(1):73-92.
12. Wyne MF. Merging mobile learning into traditional education, 2013-2016. The International Conference on E-Learning. New York:2015.
13. Korucu AT, Biçer H. Mobil öğrenme: 2010-2017 çalışmalarına yönelik bir içerik analizi. Trakya Eğitim Dergisi. 2019;9(1):32-43.
14. Chen B, Yang T, Wang Y, Xiao L, Xu C, Shen Y, et al. Nursing students’ attitudes toward mobile learning: An integrative review. Int J Nurs Sci. 2021;8(4):477-85.
15. Chang CY, Chung MH, Yang JC. (2022). Facilitating nursing students' skill training in distance education via online game-based learning with the watch-summarize-question approach during the COVID-19 pandemic: A quasi-experimental study. Nurse Educ Today. 2022;109:105256.
16. Demir K, Akpınar E. Mobil öğrenmeye yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 2016;6(1):59-79.
17. Günay İsmailoğlu E, Kocaçal E, Şahan S. Hemşirelik öğrencilerinin mobil öğrenmeye yönelik tutumlarının belirlenmesi. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri. 2021;13(2).
18. Gallegos C, Gehrke P, Nakashima H. Can mobile devices be used as an active learning strategy? Student perceptions of mobile device use in a nursing course. Nurse Educator. 2019;44(5):270-4.
19. O'connor S, Andrews T. Smartphones and mobile applications (apps) in clinical nursing education: A student perspective. Nurse Educ Today. 2018;69:172-8.
20. Kantaroğlu T, Akbıyık A. İşletme Fakültesi ve Eğitim Fakültesi öğrencilerinin mobil öğrenmeye yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Journal of Business. 2017;5(2):25-50.
21. Akkaya S, Ciğerci MF, Kapıdere M. Investigation of the relationship between prospective teachers' attitudes towards mobile learning and their readiness for mobile learning. IOJET. 2021;8(4):2949-65.
22. Sung E. Mayer RE. Online multimedia learning with mobile devices and desktop computers: An experimental test of Clark’s methods-not-media hypothesis. Computers in Human Behavior. 2013;29(3):639-47.
23. Altunçekiç A, Üstündağ MT, Kukul V. Web tasarımı eğitiminin mobil uygulama ile desteklenmesine yönelik uygulama örneği ve sonuçları. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2018;4(1):33-45.
24. Göksu H, Atmaca S. Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının mobil eğitim uygulamalarına yönelik tutumları. Folklor/Edebiyat. 2019;25(97):105-15.
25. Choi Y, Song E, Oh E. Effects of teaching communication skills using a video clip on a smart phone on communication competence and emotional intelligence in nursing students. Arch Psychiatr Nurs. 2015;29(2):90-5.
26. Evans DJ, Zeun P, Stanier RA. Motivating student learning using a formative assessment journey. J Anat. 2014;224:296–303.
27. Philip TM, Garcia A. Schooling mobile phones: Assumptions about proximal benefits, the challenges of shifting meanings and the politics of teaching. Educational Policy. 2015;29(4):676-707.
28. Yang X, Li X, Lu T. Using mobile phones in college classroom settings: Effects of presentation mode and interest on concentration and achievement. Computers & Education. 2015;88:292-302.
29. Sırakaya M, Sırakaya DA. Mobil öğrenme hazırbulunuşluğunun akıllı telefon kullanımına göre incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021;(57):362-81.
30. Jeno LM, Grytnes JA, Vandvik V. The effect of a mobile-application tool on biology students' motivation and achievement in species identification: A selfdetermination theory perspective. Computers & Education. 2017;107:1-12.
Determining the Attitudes Towards Mobile Learning of Nursing Students Who Take Online Education During the COVID-19 Period
Background: The COVID-19 pandemic is designed to start with the education of education systems. One of the most important tools is to start education in education. Continuing education and learning with mobile without time and system planning.
Objectives: This research was conducted as a descriptive study in order to determine the attitudes of nursing students who received online education during the COVID-19 period towards mobile learning.
Methods: The universe of the research consisted of all nursing students in the department, and the sample of 225 students who agreed to study. Personal information form and Attitude towards Mobile Learning Scale were used to collect data. The data were analyzed with frequency, t test, Mann Whitney U, ANOVA and Kruskal Wallis tests.
Results: The population of the research is all nursing students in the department, 50.7% of the students are over the age of 21, and 76.9% are women. As a result of the analysis, the total score of the students' Attitude towards Mobile Learning is 138.44. The average of the satisfaction sub-dimension, which is one of the sub-dimensions of the scale, is higher than the averages of the other factors, and the usability sub-factor has a lower mean value than the other factors.
Conclusion: It was found that students' attitudes towards mobile learning were at a moderate level.
1. Telli SG, Altun, D. Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi. 2020;3(1):25-34.
2. Naciri A, Baba MA, Achbani A, Kharbach, A. Mobile learning in Higher education: Unavoidable alternative during COVID-19. Aquademia. 2020;4(1):ep20016.
3. Ansong E, Boateng R. Determinants of e-learning adoption in universities: evidence from a developing country. Journal of Educational Technology Systems. 2017;46(1):30-60.
4. Wu F, Huang L, Zou R. The design of intervention model and strategy based on the behavior data of learners: A learning analytics perspective. Hybrid Learning: Innovation in Educational Practices. 2015;9167:294-301.
5. Yılmaz R, Sezer B, Yurdugül H. Üniversite öğrencilerinin e-öğrenmeye hazır bulunuşluklarının incelenmesi: Bartın Üniversitesi örneği. Ege Eğitim Dergisi. 2019;20(1):180-95.
6. Crompton H. A historical overview of mobile learning: toward learner-centered education. In Z. Berge and L. Muilenburg, editors. Handbook of mobile learning (pp 3-14), NewYork, NY: Routledge; 2013.
7. Li KC, Lee LYK, Wong SL, Yau ISY, Wong BTM. Evaluation of mobile learning for the clinical practicum in nursing education: application of the FRAME model. J Comput High Educ. 2019;31(2):290-310.
8. Topaloğlu M. Eğitimde dijital dönüşüm: mobil öğrenmenin mental iyi oluş düzeyi açısından incelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020;22(1):65-78.
9. Kirman MA, Schreglmann S. İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin mobil öğrenmeye yönelik tutumları. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2020;11(24):311-24.
10. Elçiçek M, Bahçeci F. Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin mobil öğrenmeye yönelik tutumlarının incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2015;0(30):16–33.
11. Şenel S, Şenel HC, Günaydın S. Herkes için mobil öğrenme: Mobil uygulamaların evrensel tasarım ilkelerine göre incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2019;20(1):73-92.
12. Wyne MF. Merging mobile learning into traditional education, 2013-2016. The International Conference on E-Learning. New York:2015.
13. Korucu AT, Biçer H. Mobil öğrenme: 2010-2017 çalışmalarına yönelik bir içerik analizi. Trakya Eğitim Dergisi. 2019;9(1):32-43.
14. Chen B, Yang T, Wang Y, Xiao L, Xu C, Shen Y, et al. Nursing students’ attitudes toward mobile learning: An integrative review. Int J Nurs Sci. 2021;8(4):477-85.
15. Chang CY, Chung MH, Yang JC. (2022). Facilitating nursing students' skill training in distance education via online game-based learning with the watch-summarize-question approach during the COVID-19 pandemic: A quasi-experimental study. Nurse Educ Today. 2022;109:105256.
16. Demir K, Akpınar E. Mobil öğrenmeye yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 2016;6(1):59-79.
17. Günay İsmailoğlu E, Kocaçal E, Şahan S. Hemşirelik öğrencilerinin mobil öğrenmeye yönelik tutumlarının belirlenmesi. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri. 2021;13(2).
18. Gallegos C, Gehrke P, Nakashima H. Can mobile devices be used as an active learning strategy? Student perceptions of mobile device use in a nursing course. Nurse Educator. 2019;44(5):270-4.
19. O'connor S, Andrews T. Smartphones and mobile applications (apps) in clinical nursing education: A student perspective. Nurse Educ Today. 2018;69:172-8.
20. Kantaroğlu T, Akbıyık A. İşletme Fakültesi ve Eğitim Fakültesi öğrencilerinin mobil öğrenmeye yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Journal of Business. 2017;5(2):25-50.
21. Akkaya S, Ciğerci MF, Kapıdere M. Investigation of the relationship between prospective teachers' attitudes towards mobile learning and their readiness for mobile learning. IOJET. 2021;8(4):2949-65.
22. Sung E. Mayer RE. Online multimedia learning with mobile devices and desktop computers: An experimental test of Clark’s methods-not-media hypothesis. Computers in Human Behavior. 2013;29(3):639-47.
23. Altunçekiç A, Üstündağ MT, Kukul V. Web tasarımı eğitiminin mobil uygulama ile desteklenmesine yönelik uygulama örneği ve sonuçları. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2018;4(1):33-45.
24. Göksu H, Atmaca S. Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının mobil eğitim uygulamalarına yönelik tutumları. Folklor/Edebiyat. 2019;25(97):105-15.
25. Choi Y, Song E, Oh E. Effects of teaching communication skills using a video clip on a smart phone on communication competence and emotional intelligence in nursing students. Arch Psychiatr Nurs. 2015;29(2):90-5.
26. Evans DJ, Zeun P, Stanier RA. Motivating student learning using a formative assessment journey. J Anat. 2014;224:296–303.
27. Philip TM, Garcia A. Schooling mobile phones: Assumptions about proximal benefits, the challenges of shifting meanings and the politics of teaching. Educational Policy. 2015;29(4):676-707.
28. Yang X, Li X, Lu T. Using mobile phones in college classroom settings: Effects of presentation mode and interest on concentration and achievement. Computers & Education. 2015;88:292-302.
29. Sırakaya M, Sırakaya DA. Mobil öğrenme hazırbulunuşluğunun akıllı telefon kullanımına göre incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021;(57):362-81.
30. Jeno LM, Grytnes JA, Vandvik V. The effect of a mobile-application tool on biology students' motivation and achievement in species identification: A selfdetermination theory perspective. Computers & Education. 2017;107:1-12.
Satır G, Kaya G, Kızılkaya Beji N. COVİD-19 Döneminde Online Eğitim Alan Hemşirelik Öğrencilerinin Mobil Öğrenmeye Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2023;6(3):23-9.