Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Pandemi Sürecinde Adolesanlarda Siber Mağduriyet ve Yalnızlık

Yıl 2024, , 157 - 173, 30.04.2024
https://doi.org/10.21020/husbfd.1263733

Öz

Amaç: Bu araştırma, COVID-19 pandemisi sürecinde Türkiye'deki ergenlerde siber mağduriyet ve yalnızlık düzeylerini, etkileyen faktörleri ve bunlar arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Kesitsel tipteki araştırma, 1 Mart – 15 Mart 2021 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini, araştırmaya katılmaya gönüllü olan 351 ergen oluşturmuştur. Tüm katılımcılar internet erişimine sahipti. Katılımcılar, Tanımlayıcı Bilgi Formu, Siber Mağduriyet Ölçeği ve UCLA Yalnızlık Ölçeği’ni içeren veri toplama formlarını Google Dokümanlar’ı kullanarak doldurmuştur.
Bulgular: Türkiye'de ergenlerde siber mağduriyet deneyimi düşük, yalnızlık deneyimi orta düzeydedir. Ergenlerin pandemi döneminde yaş grubu (p≤.05), cinsiyeti (p≤.001), okul başarı düzeyi (p≤.05) ile siber mağduriyet arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ergenlerin yaş grubu (p≤.05), annenin çalışma durumu (p≤.001), pandemi dönemindeki okul başarısı (p≤.001) ve yalnızlık arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur.
Sonuç: Bu araştırmada siber mağduriyet ile yalnızlık arasında anlamlı bir ilişki vardır. Siber mağduriyet ergenlerin yalnızlık durumunu etkileyebilir. COVID-19 pandemisi sürecinde ergenlerin ruh sağlığını korumak için kanıta dayalı bir eylem planı uygulanmalıdır.

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • Akbulut, Y., Sahin, Y. L., & Eristi, B. (2010). Cyberbullying victimization among Turkish online social utility members. Journal of Educational Technology & Society, 13(4), 192-201.
  • Akoğlu, G., & Karaaslan, B. T. (2020). COVID-19 ve izolasyon sürecinin çocuklar üzerindeki olası psikososyal etkileri. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 99-103.
  • Apan, F. G. (2023). Ortaokul öğrencilerinin algılanan aile internet tutumlarına göre siber mağduriyetlerinin belirlenmesi (Master's thesis, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Aricak, O. T., Tanrikulu, T., & Kinay, H. (2012). Siber mağduriyet ölçeği’nin ilk psikometrik bulguları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11, 1-6.
  • Ayas, T., & Horzum, M. B. (2012). On Being Cyber Bully and Victim among Primary School Students. Ilkogretim Online, 11(2).
  • Baltacı, Ö., Akbulut, Ö. F., & Yilmaz, E. (2021). Problemli internet kullanımında güncel bir risk faktörü: COVID-19 pandemisi. Humanistic Perspective, 3(1), 97-121. https://doi.org/10.47793/hp.872503.
  • Bayram, F., & Özkamalı, E. (2019). Investigation of cyberbullying and cybervictimization of highschool students. Journal of the Faculty of Education, 14, 303-318.
  • Belsey, B. (2005). Cyberbullying: An emerging threat to the “always on” generation. Recuperado el., 5(5), 2010.
  • Bilgiz, S., Peker, A. (2020). Ergenlerde kişisel ve çevresel faktörlerin siber zorbalık davranışını yordaması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(2), 430-47.
  • Brighi, A., Melotti, G., Guarini, A., Genta, M. L., Ortega, R., Mora-Merchán, J., Smith, P. K. & Thompson, F. (2012). Self-esteem and loneliness in relation to cyberbullying in three European countries. Cyberbullying in the global playground: Research from international perspectives, 32-56. https://doi.org/10.1002/9781119954484.ch3
  • Campbell, M. (2005). Cyber bullying: An old problem in a new guise?. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 15(1), 68-76. https://doi.org/10.1375/ajgc.15.1.68.
  • Ciminli, A., Kağan, M. (2016). The examination of relationship between cyber bully, victim at adolescents and their emphaty, personality traits. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 3(2), 14-34.
  • Chang, F. C., Chiu, C. H., Miao, N. F., Chen, P. H., Lee, C. M., Huang, T. F., & Pan, Y. C. (2015). Online gaming and risks predict cyberbullying perpetration and victimization in adolescents. International Journal of Public Health, 60, 257-266. https://doi.org/10.1007/s00038-014-0643-x
  • Çakıcı, A. (2020). An examination of variables affecting the state of loneliness in high school students. Academic Social Studies, 4(11), 20–38. https://doi.org/10.31455/asya.626180.
  • Çakır, Ö., & Oğuz, E. (2017). The correlation between high school students' loneliness levels and smart phone addiction. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 13(1), 418–429. http://dx.doi.org/10.17860/mersinefd.290711.
  • Çaykuş, E. T., & Çaykuş, T. M. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde çocuklarin psikolojik dayanikliliğini güçlendirme yollari: ailelere, öğretmenlere ve ruh sağliği uzmanlarina öneriler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 95-113.
  • Çeçen, A. R. (2008). Öğrencilerinin cinsiyetlerine ve anababa tutum algilarina göre yalnizlik ve sosyal destek düzeylerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 415-31.
  • Demir, A. G. (1989). UCLA yalnızlık ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Journal of Psychology, 7, 14-18.
  • Ding, Y., Li, D., Li, X., Xiao, J., Zhang, H., & Wang, Y. (2020). Profiles of adolescent traditional and cyberbullying and victimization: The role of demographic, individual, family, school, and peer factors. Computers in Human Behavior, 111, 106439. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106439.
  • Doğan, U., & Karakaş, Y. (2016). Lise öğrencilerinin sosyal ağ sitleri kullanımının yordayıcısı olarak yalnızlık. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 57-71. https://doi.org/10.19126/suje.40198.
  • Dong, H., Yang, F., Lu, X., & Hao, W. (2020). Internet addiction and related psychological factors among children and adolescents in China during the coronavirus disease 2019 (COVID-19) epidemic. Frontiers in Psychiatry, 11, 751. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.00751
  • Durukan, P., Kiran, D., Mutlu, E., & Bayrak, R. (2023). Okula Yabancılaşma ile İlgili Yapılan Çalışmaların Analizi: Bir Meta-Sentez Çalışması. Journal of European Education, 13(1), 87-99.
  • Eroğlu, Y., Aktepe, E., Akbaba, S., Işık, A. & Özkorumak, E. (2015). The investigation of prevalence and risk factors with cyberbullying and victimization. Educational and Science, 177(40), 93-107. https://doi.org/10.15390/eb.2015.3698.
  • Eroğlu, Y., & Güler, N. (2015). Koşullu öz-değer, riskli internet davranışları ve siber zorbalık/mağduriyet arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 118-129. https://doi.org/10.19126/suje.04882.
  • Genç, Y., Durğun, A., Kara, H. Z., & Çakır, R. (2018). İnternet kullanımının üniversite öğrencilerinin yalnızlık algılarına etkileri. Akademik İncelemeler Dergisi, 13(2), 301-336. https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.329440.
  • Gülaçtı, F. (2020). The relationship between loneliness and internet addiction. TURKSOSBİLDER, 5(2), 213-229.
  • Jiao, W. Y., Wang, L. N., Liu, J., Fang, S. F., Jiao, F. Y., Pettoello-Mantovani, M., & Somekh, E. (2020). Behavioral and emotional disorders in children during the COVID-19 epidemic. The journal of Pediatrics, 221, 264. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2020.03.013.
  • Kadiroğlu, T., Hendekci, A., & Tosun, Ö. (2018). Investigation of the relationship between peer victimization and quality of life in school-age adolescents. Archives of Psychiatric Nursing, 32(6), 850-854. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2018.06.010.
  • Kaya, B. (2020). Effects of pandemic on mental health. Journal of Clinical Psychiatry, 23(2), 123-124. https://doi.org/10.5505/kpd.2020.64325.
  • Kavuk, M., & Keser, H. (2016). Cyberbullying at primary schools. Hacettepe Unıversıty Journal of Educatıon, 31(3). http://dx.doi.org/10.16986/huje.2015014222.
  • Kokkinos, C.M., Antoniadou, N., Markos, A. (2014). Cyberbullying: An investigation of the psychological profıle of university student participants. Journal of Applied Developmental Psychology, 35, 204-214. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2014.04.001
  • Lee, J., Chun, J., Kim, J., Lee, J., & Lee, S. (2021). A social-ecological approach to understanding the relationship between cyberbullying victimization and suicidal ideation in South Korean adolescents: The moderating effect of school connectedness. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(20), 10623. https:// doi.org/10.3390/ijerph182010623.
  • Le Roux, A. & Connors, J. (2001). A cross-cultural study into loneliness amongst university students. South African Journal of Psychology, 31, 46-52.
  • Li, Q. (2007). Bullying in The New Playground: Research Into Cyberbullying and Cyber Victimisation, Australasian Journal of Educational Technology, 23 (4), 445.
  • Lin, M. P. (2020). Prevalence of internet addiction during the COVID-19 outbreak and its risk factors among junior high school students in Taiwan. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(22), 8547. https://doi.org/10.3390/ijerph17228547
  • Murphy, T. P., Laible, D., & Augustine, M. (2017). The influences of parent and peer attachment on bullying. Journal of Child andFamilyStudies, 26(5), 1388-1397. https://dx.doi.org/10.1007/s10826-017-0663-2.
  • Nansel, T.R., Overpack, M., Pilla, R., Ruan, J.W., Simons- Martin, B. & Scheidt, P. (2001). Bullying Behaviours Among US Yought: Prevelance and Association With Psychological Adjustment. The Journal of American Medical Association, 285 (16), 2094- 2100.
  • Olenik-Shemesh, D., Heiman, T., & Eden, S. (2013). Cyberbullying victimisation in adolescence: Relationships with loneliness and depressive mood. In Emotional and Behavioural Difficulties Associated with Bullying and Cyberbullying, 133-146.
  • Oktan, V. (2015). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanimi, yalnizlik ve algilanan sosyal destek. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 281-292.
  • Orzeck, T. & Rokach, A. (2004). Men who abuse drugs and their experience of loneliness. European Psychologist, 9, 163-169.
  • Parashkouh, N. N., Mirhadian, L., Emami-Sigaroudi, A., Leili, E. K., & Karimi, H. (2018). Addictiontothe Internet and mobile phones and its relationship with loneliness in Iranian adolescents. International Journal of Adolescent Medicine and Health, 33(1). https://doi.org/10.1515/ijamh-2018-0035.
  • Patchin, J. W., & Hinduja, S. (2011). Traditional and nontraditional bullying among youth: A test of general strain theory. Youth & Society, 43(2), 727-751. https://doi.org/10.1177/0044118X1036695
  • Russell, D, Peplau, L. A., Ferguson, M. L. (1978). Developing a measure of loneliness. Journal of Personality Assessment, 42, 290-294. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4203_11.
  • Sarıçam, H., Yaman, E., Çelik, İ. (2016). The mediator effect of loneliness between perceived social competence and cyberbullying in Turkish adolescents. International Journal of Progressive Education, 12, 99-107.
  • Sarıgedik, E. (2022). COVID-19 Pandemi Sürecinde Çocuklardaki İnternet Bağımlılığı, Siber Mağduriyet Düzeyleri ve Algılanan Ebeveyn İzleminin İncelenmesi. Sağlık Bilimlerinde Değer, 12(1), 65-72. https://doi.org/10.33631/sabd.1055300
  • Semerci, A. (2017). Lise öğrencilerinin siber zorbalık ve mağduriyet durumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1285-1300.
  • Şahbudak, B., & Emiroglu, N. I. (2020). Çocuk ve ergende COVID-19 salgını ve duygudurum bozuklukları birlikteliği. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 27(2), 59-63. https://doi.org/10.4274/tjcamh.galenos.2020.55265.
  • Şener, H., Arıkan, İ., & Gülekçi, Y. (2022). COVID-19 Pandemisinde Üniversite Öğrencilerinin Siber Güvenlik Farkındalıkları ile Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyet Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Bulletin of Legal Medicine/Adli Tıp Bülteni, 27(2). https://doi.org/10.17986/blm.1577
  • Tepe, N. & Ergüney, M. (2023). Siber aylaklık ve siber zorbalığın akademik başarı üzerindeki yordayıcı etkisinin incelenmesi. İNİF E- Dergi, 8(1), 30-46. https://doi.org/10.47107/inifedergi.1247436.
  • Uludağlı, N. P., Uçanok, Z. (2005). Akran zorbalığı gruplarında yalnızlık ve akademik başarıları ile sosyometrik statüye gore zorba-mağdur davranışı türleri. Türk Psikoloji Dergisi, 20(56), 77–92.
  • Uzun, K, & Karataş, Z. (2019). Okul tükenmişliğinin yordayicisi olarak akran zorbaliği ve siber mağduriyet. Journal of International Social Research, 12(62), 1108-16. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2019.3123.
  • Ümmet, D., & Ekşi, F. (2016). Internet addiction in young adults in Turkey: loneliness and virtual-environment loneliness. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 3(1), 29-53. http://dx.doi.org/10.15805/addicta.2016.3.0008.
  • Wang, G., Y., Zhao, J., Zhang, J., & Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet, 395(10228), 945-947. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30547-X.
  • Winther, D. K., & Byrne, J. (2020). Rethinking screen-time in the time of COVID-19. UNICEF for every child. Retrieved from: https://www.unicef.org/globalinsight/stories/rethinking-screen-time-time-covid-19.
  • Ybarra, M. L., & Mitchell, K. J. (2008). How risky are social networking sites? A comparison of places online where youth sexual solicitation and harassment occurs. Pediatrics, 121(2), e350-e357.
  • Yıldırım, İ. (2000). Akademik başarının yordayıcısı olarak yalnızlık, sınav kaygısı ve sosyal destek. Hacettepe Üniversite Eğitim Bilimleri Dergisi, 18, 167-176. https://doi.org/10.1542/peds.2007-0693
  • Yüksel, R., & Demirkıran, F. (2019). Loneliness and affecting factors in nursing students. Journal of Nursing Science, 2(2), 18-23.
  • Zhang, S., Zhang, Y., & Yuan, B. (2019). Mediating effect of self-esteem and empathy on the relationship between loneliness and cyber-bulling in middle and highschool students in Liaoning Province. Weishengyanjiu= Journal of Hygiene Research, 48(3), 446-457.

Cyber Victimization and Loneliness in Adolescents During the COVID-19 Pandemic

Yıl 2024, , 157 - 173, 30.04.2024
https://doi.org/10.21020/husbfd.1263733

Öz

Aim: This research was conducted to identify the cyber victimization and loneliness levels, the influencing factors, and the relationship between them in adolescents in Turkey during the COVID-19 pandemic.
Design and Method: The cross‐sectional study was conducted between March 1 and March 15, 2021. The sample of the study consists of 351 adolescents who volunteered to participate in the study. All participants had internet access. Participants filled out the Google Docs form used to collect data, including the Descriptive Information Form, Cyber Victimization Scale, and UCLA Loneliness Scale.
Results: The experience of cyber victimization in adolescents in Turkey is low and the experience of being lonely is at a moderate level. It was found that there is a significant relationship between adolescents' age group (p≤.05), gender (p≤.001), level of school success (p≤.05) during the pandemic, and cyber victimization. It was found that there is a statistically significant relationship between adolescents' age group (p≤.05), mother's employment status (p≤.001), and levels of school success (p≤.001) during the pandemic, and loneliness.
Conclusions: In this study, there is a relationship between cyber victimization and loneliness. Cyber victimization can affect the loneliness of adolescents. During the COVID-19 pandemic, an evidence-based action plan should be implemented to protect the mental health of adolescents.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK

Teşekkür

We wish to thank adolescents and their parents who kindly agreed to participate in this study.

Kaynakça

  • Akbulut, Y., Sahin, Y. L., & Eristi, B. (2010). Cyberbullying victimization among Turkish online social utility members. Journal of Educational Technology & Society, 13(4), 192-201.
  • Akoğlu, G., & Karaaslan, B. T. (2020). COVID-19 ve izolasyon sürecinin çocuklar üzerindeki olası psikososyal etkileri. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 99-103.
  • Apan, F. G. (2023). Ortaokul öğrencilerinin algılanan aile internet tutumlarına göre siber mağduriyetlerinin belirlenmesi (Master's thesis, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Aricak, O. T., Tanrikulu, T., & Kinay, H. (2012). Siber mağduriyet ölçeği’nin ilk psikometrik bulguları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11, 1-6.
  • Ayas, T., & Horzum, M. B. (2012). On Being Cyber Bully and Victim among Primary School Students. Ilkogretim Online, 11(2).
  • Baltacı, Ö., Akbulut, Ö. F., & Yilmaz, E. (2021). Problemli internet kullanımında güncel bir risk faktörü: COVID-19 pandemisi. Humanistic Perspective, 3(1), 97-121. https://doi.org/10.47793/hp.872503.
  • Bayram, F., & Özkamalı, E. (2019). Investigation of cyberbullying and cybervictimization of highschool students. Journal of the Faculty of Education, 14, 303-318.
  • Belsey, B. (2005). Cyberbullying: An emerging threat to the “always on” generation. Recuperado el., 5(5), 2010.
  • Bilgiz, S., Peker, A. (2020). Ergenlerde kişisel ve çevresel faktörlerin siber zorbalık davranışını yordaması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(2), 430-47.
  • Brighi, A., Melotti, G., Guarini, A., Genta, M. L., Ortega, R., Mora-Merchán, J., Smith, P. K. & Thompson, F. (2012). Self-esteem and loneliness in relation to cyberbullying in three European countries. Cyberbullying in the global playground: Research from international perspectives, 32-56. https://doi.org/10.1002/9781119954484.ch3
  • Campbell, M. (2005). Cyber bullying: An old problem in a new guise?. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 15(1), 68-76. https://doi.org/10.1375/ajgc.15.1.68.
  • Ciminli, A., Kağan, M. (2016). The examination of relationship between cyber bully, victim at adolescents and their emphaty, personality traits. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 3(2), 14-34.
  • Chang, F. C., Chiu, C. H., Miao, N. F., Chen, P. H., Lee, C. M., Huang, T. F., & Pan, Y. C. (2015). Online gaming and risks predict cyberbullying perpetration and victimization in adolescents. International Journal of Public Health, 60, 257-266. https://doi.org/10.1007/s00038-014-0643-x
  • Çakıcı, A. (2020). An examination of variables affecting the state of loneliness in high school students. Academic Social Studies, 4(11), 20–38. https://doi.org/10.31455/asya.626180.
  • Çakır, Ö., & Oğuz, E. (2017). The correlation between high school students' loneliness levels and smart phone addiction. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 13(1), 418–429. http://dx.doi.org/10.17860/mersinefd.290711.
  • Çaykuş, E. T., & Çaykuş, T. M. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde çocuklarin psikolojik dayanikliliğini güçlendirme yollari: ailelere, öğretmenlere ve ruh sağliği uzmanlarina öneriler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 95-113.
  • Çeçen, A. R. (2008). Öğrencilerinin cinsiyetlerine ve anababa tutum algilarina göre yalnizlik ve sosyal destek düzeylerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 415-31.
  • Demir, A. G. (1989). UCLA yalnızlık ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Journal of Psychology, 7, 14-18.
  • Ding, Y., Li, D., Li, X., Xiao, J., Zhang, H., & Wang, Y. (2020). Profiles of adolescent traditional and cyberbullying and victimization: The role of demographic, individual, family, school, and peer factors. Computers in Human Behavior, 111, 106439. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106439.
  • Doğan, U., & Karakaş, Y. (2016). Lise öğrencilerinin sosyal ağ sitleri kullanımının yordayıcısı olarak yalnızlık. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 57-71. https://doi.org/10.19126/suje.40198.
  • Dong, H., Yang, F., Lu, X., & Hao, W. (2020). Internet addiction and related psychological factors among children and adolescents in China during the coronavirus disease 2019 (COVID-19) epidemic. Frontiers in Psychiatry, 11, 751. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.00751
  • Durukan, P., Kiran, D., Mutlu, E., & Bayrak, R. (2023). Okula Yabancılaşma ile İlgili Yapılan Çalışmaların Analizi: Bir Meta-Sentez Çalışması. Journal of European Education, 13(1), 87-99.
  • Eroğlu, Y., Aktepe, E., Akbaba, S., Işık, A. & Özkorumak, E. (2015). The investigation of prevalence and risk factors with cyberbullying and victimization. Educational and Science, 177(40), 93-107. https://doi.org/10.15390/eb.2015.3698.
  • Eroğlu, Y., & Güler, N. (2015). Koşullu öz-değer, riskli internet davranışları ve siber zorbalık/mağduriyet arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 118-129. https://doi.org/10.19126/suje.04882.
  • Genç, Y., Durğun, A., Kara, H. Z., & Çakır, R. (2018). İnternet kullanımının üniversite öğrencilerinin yalnızlık algılarına etkileri. Akademik İncelemeler Dergisi, 13(2), 301-336. https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.329440.
  • Gülaçtı, F. (2020). The relationship between loneliness and internet addiction. TURKSOSBİLDER, 5(2), 213-229.
  • Jiao, W. Y., Wang, L. N., Liu, J., Fang, S. F., Jiao, F. Y., Pettoello-Mantovani, M., & Somekh, E. (2020). Behavioral and emotional disorders in children during the COVID-19 epidemic. The journal of Pediatrics, 221, 264. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2020.03.013.
  • Kadiroğlu, T., Hendekci, A., & Tosun, Ö. (2018). Investigation of the relationship between peer victimization and quality of life in school-age adolescents. Archives of Psychiatric Nursing, 32(6), 850-854. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2018.06.010.
  • Kaya, B. (2020). Effects of pandemic on mental health. Journal of Clinical Psychiatry, 23(2), 123-124. https://doi.org/10.5505/kpd.2020.64325.
  • Kavuk, M., & Keser, H. (2016). Cyberbullying at primary schools. Hacettepe Unıversıty Journal of Educatıon, 31(3). http://dx.doi.org/10.16986/huje.2015014222.
  • Kokkinos, C.M., Antoniadou, N., Markos, A. (2014). Cyberbullying: An investigation of the psychological profıle of university student participants. Journal of Applied Developmental Psychology, 35, 204-214. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2014.04.001
  • Lee, J., Chun, J., Kim, J., Lee, J., & Lee, S. (2021). A social-ecological approach to understanding the relationship between cyberbullying victimization and suicidal ideation in South Korean adolescents: The moderating effect of school connectedness. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(20), 10623. https:// doi.org/10.3390/ijerph182010623.
  • Le Roux, A. & Connors, J. (2001). A cross-cultural study into loneliness amongst university students. South African Journal of Psychology, 31, 46-52.
  • Li, Q. (2007). Bullying in The New Playground: Research Into Cyberbullying and Cyber Victimisation, Australasian Journal of Educational Technology, 23 (4), 445.
  • Lin, M. P. (2020). Prevalence of internet addiction during the COVID-19 outbreak and its risk factors among junior high school students in Taiwan. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(22), 8547. https://doi.org/10.3390/ijerph17228547
  • Murphy, T. P., Laible, D., & Augustine, M. (2017). The influences of parent and peer attachment on bullying. Journal of Child andFamilyStudies, 26(5), 1388-1397. https://dx.doi.org/10.1007/s10826-017-0663-2.
  • Nansel, T.R., Overpack, M., Pilla, R., Ruan, J.W., Simons- Martin, B. & Scheidt, P. (2001). Bullying Behaviours Among US Yought: Prevelance and Association With Psychological Adjustment. The Journal of American Medical Association, 285 (16), 2094- 2100.
  • Olenik-Shemesh, D., Heiman, T., & Eden, S. (2013). Cyberbullying victimisation in adolescence: Relationships with loneliness and depressive mood. In Emotional and Behavioural Difficulties Associated with Bullying and Cyberbullying, 133-146.
  • Oktan, V. (2015). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanimi, yalnizlik ve algilanan sosyal destek. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 281-292.
  • Orzeck, T. & Rokach, A. (2004). Men who abuse drugs and their experience of loneliness. European Psychologist, 9, 163-169.
  • Parashkouh, N. N., Mirhadian, L., Emami-Sigaroudi, A., Leili, E. K., & Karimi, H. (2018). Addictiontothe Internet and mobile phones and its relationship with loneliness in Iranian adolescents. International Journal of Adolescent Medicine and Health, 33(1). https://doi.org/10.1515/ijamh-2018-0035.
  • Patchin, J. W., & Hinduja, S. (2011). Traditional and nontraditional bullying among youth: A test of general strain theory. Youth & Society, 43(2), 727-751. https://doi.org/10.1177/0044118X1036695
  • Russell, D, Peplau, L. A., Ferguson, M. L. (1978). Developing a measure of loneliness. Journal of Personality Assessment, 42, 290-294. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4203_11.
  • Sarıçam, H., Yaman, E., Çelik, İ. (2016). The mediator effect of loneliness between perceived social competence and cyberbullying in Turkish adolescents. International Journal of Progressive Education, 12, 99-107.
  • Sarıgedik, E. (2022). COVID-19 Pandemi Sürecinde Çocuklardaki İnternet Bağımlılığı, Siber Mağduriyet Düzeyleri ve Algılanan Ebeveyn İzleminin İncelenmesi. Sağlık Bilimlerinde Değer, 12(1), 65-72. https://doi.org/10.33631/sabd.1055300
  • Semerci, A. (2017). Lise öğrencilerinin siber zorbalık ve mağduriyet durumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(4), 1285-1300.
  • Şahbudak, B., & Emiroglu, N. I. (2020). Çocuk ve ergende COVID-19 salgını ve duygudurum bozuklukları birlikteliği. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 27(2), 59-63. https://doi.org/10.4274/tjcamh.galenos.2020.55265.
  • Şener, H., Arıkan, İ., & Gülekçi, Y. (2022). COVID-19 Pandemisinde Üniversite Öğrencilerinin Siber Güvenlik Farkındalıkları ile Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyet Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Bulletin of Legal Medicine/Adli Tıp Bülteni, 27(2). https://doi.org/10.17986/blm.1577
  • Tepe, N. & Ergüney, M. (2023). Siber aylaklık ve siber zorbalığın akademik başarı üzerindeki yordayıcı etkisinin incelenmesi. İNİF E- Dergi, 8(1), 30-46. https://doi.org/10.47107/inifedergi.1247436.
  • Uludağlı, N. P., Uçanok, Z. (2005). Akran zorbalığı gruplarında yalnızlık ve akademik başarıları ile sosyometrik statüye gore zorba-mağdur davranışı türleri. Türk Psikoloji Dergisi, 20(56), 77–92.
  • Uzun, K, & Karataş, Z. (2019). Okul tükenmişliğinin yordayicisi olarak akran zorbaliği ve siber mağduriyet. Journal of International Social Research, 12(62), 1108-16. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2019.3123.
  • Ümmet, D., & Ekşi, F. (2016). Internet addiction in young adults in Turkey: loneliness and virtual-environment loneliness. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 3(1), 29-53. http://dx.doi.org/10.15805/addicta.2016.3.0008.
  • Wang, G., Y., Zhao, J., Zhang, J., & Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet, 395(10228), 945-947. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30547-X.
  • Winther, D. K., & Byrne, J. (2020). Rethinking screen-time in the time of COVID-19. UNICEF for every child. Retrieved from: https://www.unicef.org/globalinsight/stories/rethinking-screen-time-time-covid-19.
  • Ybarra, M. L., & Mitchell, K. J. (2008). How risky are social networking sites? A comparison of places online where youth sexual solicitation and harassment occurs. Pediatrics, 121(2), e350-e357.
  • Yıldırım, İ. (2000). Akademik başarının yordayıcısı olarak yalnızlık, sınav kaygısı ve sosyal destek. Hacettepe Üniversite Eğitim Bilimleri Dergisi, 18, 167-176. https://doi.org/10.1542/peds.2007-0693
  • Yüksel, R., & Demirkıran, F. (2019). Loneliness and affecting factors in nursing students. Journal of Nursing Science, 2(2), 18-23.
  • Zhang, S., Zhang, Y., & Yuan, B. (2019). Mediating effect of self-esteem and empathy on the relationship between loneliness and cyber-bulling in middle and highschool students in Liaoning Province. Weishengyanjiu= Journal of Hygiene Research, 48(3), 446-457.
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Hemşirelik (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Türkan Kadiroğlu 0000-0002-3703-7478

Gamze Akay 0000-0003-1706-2489

Proje Numarası YOK
Erken Görünüm Tarihi 27 Şubat 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 11 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Kadiroğlu, T., & Akay, G. (2024). Cyber Victimization and Loneliness in Adolescents During the COVID-19 Pandemic. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 11(1), 157-173. https://doi.org/10.21020/husbfd.1263733