In recent years a lot of nurses have claimed to
work in practitioner roles whose scope is increasingly enlarged, which are
specialized or in roles which require advanced level practice. Advanced
practice nurses (APN) are identified as “nurses
who can do all clinical applications and nursing practices autonomously except
making diagnostic and therapeutic decisions and nurses who use the nursing
roles which require high level of knowledge and skills for this”. The roles
of advanced practice nurses include competences such as: education, case
management, clinical application, consultancy, social aid, research and
administration. It is expected from the advanced public health nurses to form a
basis for the planning of community/public health programmes and their
evaluation; to learn the concepts related to community and public health such
as project building, health development, interventions on a people-to-people
level, healthcare systems, leadership and health policies; to provide the
handling of health inequalities in defenceless groups, and the consultancy for
different population characteristics, application areas and different
cultures. Advanced public health nursing
is able to conduct its practices through public health units, schools and
universities, home care units, primary healthcare services, refugee/immigrant
clinics, religious-based programmes, prisons and penitentiaries, outpatient
clinic services, rural health units, various sections of society, public or
private institutions/corporations and voluntary agencies. Despite the fact that
public health nursing is not in its well-deserved place in our country, it has
accomplished very important advancements in a great many of countries of the
World. When public health nursing is perceived as an area of expertise in our
country and when the models that are going to be taken as an example from
countries which are known to have accomplished great successes in public health
nursing are started to be applied,then they will contribute to the development
of nursing profession and the elevation of community health
Health Public Health Nursing Community-based Nursing Application Areas
Son yüzyılda sağlık
hizmetlerinin sunumu önemli ölçüde değişmiştir. Bilgideki sürekli artış ve teknolojinin sağlık
bakımı üzerine etkisiyle sağlık hizmetleri hızla değişmekte, birçok hemşire
kapsamı giderek genişleyen, uzmanlaşmış veya ileri düzey uygulayıcı rollerde
çalışmayı talep etmektedir. Hemşirelik hizmetleri artık yalnızca klinik hemşireliği, yönetici
hemşirelik, eğitim hemşireliği, birinci basamak veya tedavi edici hizmetlerde
hemşirelik gibi genel sınıflandırmalarla tanımlanamayacak kadar özelleşmiştir. Eğitim, profesyonelleşme adına atılan önemli bir adımdır. Büyük oranda
hemşirelerin bugünkü sağlık sistemi içinde uygulayabildikleri rollerini ve
fonksiyonlarını belirlemektedir. Birçok ülkede hemşirelik
programına kabul için 12 yıllık genel eğitim gerekmekte, çoğunlukla lisans ve yüksek lisans programlarıyla hemşirelik
eğitimi sağlanmaktadır. Yapılan bu çalışmayla, çeşitli ülkelerin hemşirelik
eğitimleri incelenerek, Türkiye’de ki hemşirelik eğitimine ve uygulama
alanlarına yönelik önerilerin geliştirilmesi amaçlanmıştır. İncelenen
ülkelerin çoğunda hemşire olarak çalışılabilmek için hemşirelik komisyonu,
kurulu gibi ulusal nitelikteki yapılara üye olmak veya onayını almak
gerekmekte, hemşireler çoğunlukla uygulanan bir sınav sonrasında ve ancak
sınavlarda başarılı oldukları sürece mesleklerini uygulayabilmektedir.
Hemşirelik eğitiminde belirli standartları yakalamış olan ülkeler, bizim için
rol modeli olabilir ve ülkemizdeki hemşirelik uygulamalarının
profesyonelleşmesine, yeni uygulama alanlarının oluşturulmasına ve hemşirelik
eğitiminin kalitesinin artırılmasına katkıda bulunabilir. Ayrıca, Türkiye’de
hemşirelik eğitimini ve uygulama alanlarını belirli standartlara dayandıracak
ve denetimi sağlayacak ulusal bir yapının oluşturulması gereklilik olarak
düşünülebilir.
Hemşirelik Eğitim Programı Meslek Profesyonelleşme ülke örnekleri
Bölüm | Poster Bildiri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Mart 2017 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 II. Ulusal Sağlık Bilimleri Kongre Kitabı |