Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of The Courses of Ankara Universıty Health Management Department Under The National Competence Framework

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 3, 324 - 344, 31.12.2020
https://doi.org/10.21020/husbfd.663003

Öz

Objectives: The national qualifications aimed at providing students for education and training programs were established through the bologna process. These qualifications are designed to provide a comprehensive and systematic approach to the education process and to promote lifelong learning. What the student knows, can do and be competent is defined by national qualifications. Turkey Higher Education Qualifications Framework consists of three main topics: "knowledge", "skills" and "competence (the ability to work independently and to take responsibility competence, learning competence, communication and social skills, program-specific competencies). In this study, it is aimed to determine and evaluate the national proficiency levels of undergraduate education of Ankara University Health Management Department established within the scope of Bologna process. Materials and Methods: In this study, first of all, the course acquisitions related to each course carried out in the department are examined in accordance with the program competencies related to that course. After creating the matrix of interaction of program qualifications and course achievements for all courses conducted in the department, the program qualifications of each course are grouped within the framework of national qualifications (knowledge, skills and competence). The average values of knowledge, skills and competence were calculated according to the achievement scores of the courses. Data were obtained from Ankara University Bologna Information System website.
Results: Compulsory and elective courses conducted in Ankara University Health Management Department are grouped within themselves and it is determined that the lowest average contribution is generally “competency” in all groups.
Conclucion: As a result of the study, national proficiency levels of Ankara University Health Management Department were determined under the headings of knowledge, skills and competence both on the basis of courses and in general with all courses and also suggestions about the courses are presented. This study is thought to be important in terms of providing a systematic perspective to the studies carried out within the scope of the Bologna process.

Kaynakça

  • Aktan, C., C., & Gencel, U. (2007). Yükseköğretimde akreditasyon. http://www.canaktan.org/egitim/akreditasyon/aktan-akredit.pdf adresinden elde edildi.
  • Bümen, N. T. (2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: yenilenmiş Bloom Taksonomisi. Eğitim ve Bilim, 31(142): 3-14.
  • Çelik Z. (2012). Bologna sürecinin avrupa yükseköğretim sistemi üzerine etkileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(2): 100-105.
  • Erdoğan, A. (2014). Türkiye’de yükseköğretimin gündemi için politika önerisi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4(1): 1-17.
  • Ergüder, Ü., Şahin, M., Terzioğlu, T., & Vardar, Ö. (2006). Yüseköğretim vizyonu? https://ipc.sabanciuniv.edu/wp-content/uploads/2012/06/yokraporu140509.pdf adresinden elde edildi.
  • Eurydice (2012). The european higher education area in 2012: Bologna process implementation report. http://eacea. ec.europa.eu/education/Eurydice/documents/thematic_ adresinden elde edildi.
  • Güneş, F. (2012). Bologna süreci ile yükseköğretimde öngörülen beceri ve yetkinlikler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(1): 1-9.
  • Huisman, J., & Van Der Wende, M. (2004). The eu and Bologna: are supra and international initiatives threatenning domestic agendas? European Journal of Education, 39 (3), 349-357. , reports/138EN.pdf adresinden elde edildi.
  • Süngü, H., & Bayrakçı, M. (2010). Bolonya süreci sonrası yükseköğretimde akreditasyon çalışmaları. Türk Eğitim Dergisi, 8(4): 895-912.
  • T.C. Yükseköğretim Kurumu (2009). Türkiye yükseköğretim ulusal yeterlilikler çerçevesi (TYUYÇ). http://bologna.kocaeli.edu.tr/dosyalar/ocak_2009_YOK_yeterlikler_cercevesi.pdf adresinden elde edildi.
  • T.C. Yükseköğretim Kurumu (2009). Türkiye yükseköğretim yeterlilikler çerçevesi yönetmeliği (taslak). http://tyyc.yok.gov.tr>dosyalar>21122011-TYYC Yönetmeliği-Taslak adresinden elde edildi.
  • T.C. Yükseköğretim Kurumu (2010a). Türkiye yükseköğretim yeterlilikler çerçevesi 6. düzey (lisans eğitimi) yeterlilikleri. http://www.tyyc.yok.gov.tr/?pid=33 adresinden elde edildi.
  • T.C. Yükseköğretim Kurumu (2010b). Türkiye yükseköğretim yeterlilikler çerçevesi. http://www.tyyc.yok.gov.tr/ adresinden elde edildi.
  • Uçar E., M., & Levent F. (2017). Yüseköğretimde uluslararası akreditasyon deneyimi: bir vakıf üniversitesi yabancı diller hazırlık okulu örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52): 846-857.
  • Ulucan, A., Atıcı, K.B., & Özkan, A. (2018). Benchmarking in higher education using data envelopment analysis and the Bologna process data. Croatian Operational Research Review, 9: 301-316.
  • YÖKAK (2019). Yükseköğretim kalite kurulu. https://yokak.gov.tr/hakkinda adresinden elde edildi.

Ankara Üniversitesi Sağlık Yönetimi Bölümü Derslerinin Ulusal Yeterlilik Çerçevesi Kapsamında Değerlendirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 3, 324 - 344, 31.12.2020
https://doi.org/10.21020/husbfd.663003

Öz

Amaç: Bologna süreci kapsamında akademik eğitim ve öğretim programlarında öğrencilere kazandırılması amaçlanan ulusal yeterlilikler; eğitim sürecinin kapsamlı ve sistematik olarak ele alınmasını ve hayat boyu öğrenmenin yaygınlaştırılmasını sağlamak düşüncesiyle oluşturulmuştur. Öğrencinin neleri bileceği, neleri yapabileceği ve nelere yetkin olacağının tanımlandığı lisans eğitimi düzeyindeki ulusal yeterlilikler, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’ne göre “bilgi”, “beceri” ve “yetkinlik (bağımsız çalışabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliği, öğrenme yetkinliği, iletişim ve sosyal yetkinlik, programa özgü yetkinlik)” olmak üzere üç ana başlık altında toplanmaktadır. Çalışmada Bologna süreci kapsamında oluşturulan Ankara Üniversitesi Sağlık Yönetimi Bölümünün lisans eğitimine ilişkin ulusal yeterlilik katkı düzeylerinin belirlenmesi ve değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma kapsamında öncelikle bölümde yürütülen her bir derse ilişkin ders kazanımları, o derse ilişkin program yeterlilikleri doğrultusunda incelenmiştir. Bölümde yürütülen tüm derslere ilişkin program yeterlilikleri ve ders kazanımları etkileşimi matrisi oluşturulduktan sonra her bir dersin program yeterlilikleri ulusal yeterlilikler (bilgi, beceri ve yetkinlik) çerçevesinde gruplandırılmıştır. Derslere ilişkin katkı puanları ele alınarak bilgi, beceri ve yetkinliğe ilişkin ortalama değerler hesaplanmıştır. Veriler, Ankara Üniversitesi Bologna Bilgi Sistemi web sayfasından elde edilmiştir.
Bulgular: Ankara Üniversitesi Sağlık Yönetimi Bölümünde yürütülen zorunlu ve seçmeli dersler kendi içlerinde gruplandırılmış ve tüm gruplarda en düşük ortalama katkının genellikle “yetkinlik” boyutunda olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç: Çalışmanın sonucunda Ankara Üniversitesi Sağlık Yönetimi Bölümünün hem dersler bazında hem de tüm derslerle birlikte genel anlamda ulusal yeterlilik boyutlarına ilişkin katkı düzeyleri bilgi, beceri ve yetkinlik başlıkları altında belirlenmiş ve derslere ilişkin öneriler sunulmuştur. Bu çalışmanın Bologna süreci kapsamında yürütülen çalışmalara sistematik bir bakış açısı kazandırması açısından önemli olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Aktan, C., C., & Gencel, U. (2007). Yükseköğretimde akreditasyon. http://www.canaktan.org/egitim/akreditasyon/aktan-akredit.pdf adresinden elde edildi.
  • Bümen, N. T. (2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: yenilenmiş Bloom Taksonomisi. Eğitim ve Bilim, 31(142): 3-14.
  • Çelik Z. (2012). Bologna sürecinin avrupa yükseköğretim sistemi üzerine etkileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(2): 100-105.
  • Erdoğan, A. (2014). Türkiye’de yükseköğretimin gündemi için politika önerisi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4(1): 1-17.
  • Ergüder, Ü., Şahin, M., Terzioğlu, T., & Vardar, Ö. (2006). Yüseköğretim vizyonu? https://ipc.sabanciuniv.edu/wp-content/uploads/2012/06/yokraporu140509.pdf adresinden elde edildi.
  • Eurydice (2012). The european higher education area in 2012: Bologna process implementation report. http://eacea. ec.europa.eu/education/Eurydice/documents/thematic_ adresinden elde edildi.
  • Güneş, F. (2012). Bologna süreci ile yükseköğretimde öngörülen beceri ve yetkinlikler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(1): 1-9.
  • Huisman, J., & Van Der Wende, M. (2004). The eu and Bologna: are supra and international initiatives threatenning domestic agendas? European Journal of Education, 39 (3), 349-357. , reports/138EN.pdf adresinden elde edildi.
  • Süngü, H., & Bayrakçı, M. (2010). Bolonya süreci sonrası yükseköğretimde akreditasyon çalışmaları. Türk Eğitim Dergisi, 8(4): 895-912.
  • T.C. Yükseköğretim Kurumu (2009). Türkiye yükseköğretim ulusal yeterlilikler çerçevesi (TYUYÇ). http://bologna.kocaeli.edu.tr/dosyalar/ocak_2009_YOK_yeterlikler_cercevesi.pdf adresinden elde edildi.
  • T.C. Yükseköğretim Kurumu (2009). Türkiye yükseköğretim yeterlilikler çerçevesi yönetmeliği (taslak). http://tyyc.yok.gov.tr>dosyalar>21122011-TYYC Yönetmeliği-Taslak adresinden elde edildi.
  • T.C. Yükseköğretim Kurumu (2010a). Türkiye yükseköğretim yeterlilikler çerçevesi 6. düzey (lisans eğitimi) yeterlilikleri. http://www.tyyc.yok.gov.tr/?pid=33 adresinden elde edildi.
  • T.C. Yükseköğretim Kurumu (2010b). Türkiye yükseköğretim yeterlilikler çerçevesi. http://www.tyyc.yok.gov.tr/ adresinden elde edildi.
  • Uçar E., M., & Levent F. (2017). Yüseköğretimde uluslararası akreditasyon deneyimi: bir vakıf üniversitesi yabancı diller hazırlık okulu örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52): 846-857.
  • Ulucan, A., Atıcı, K.B., & Özkan, A. (2018). Benchmarking in higher education using data envelopment analysis and the Bologna process data. Croatian Operational Research Review, 9: 301-316.
  • YÖKAK (2019). Yükseköğretim kalite kurulu. https://yokak.gov.tr/hakkinda adresinden elde edildi.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Deniz Tugay Arslan 0000-0002-9654-2263

Gözde Yeşilaydın 0000-0002-2901-6474

Çağdaş Erkan Akyürek 0000-0001-8915-3406

Afsun Ezel Esatoğlu 0000-0001-8279-0891

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 23 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Arslan, D. T., Yeşilaydın, G., Akyürek, Ç. E., Esatoğlu, A. E. (2020). Ankara Üniversitesi Sağlık Yönetimi Bölümü Derslerinin Ulusal Yeterlilik Çerçevesi Kapsamında Değerlendirilmesi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 7(3), 324-344. https://doi.org/10.21020/husbfd.663003