Klinik Uygulama Deneyimi Yaşayan Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Sağlıkta Ulusal Renkli Kodlar Hakkındaki Farkındalıkları
Yıl 2023,
Cilt: 10 Sayı: 1, 144 - 160, 30.04.2023
Nigar Ünlüsoy Dinçer
,
Ümmü Eslem Gözüm
,
İnci Yusufoğlu
,
Aleyna Şen
Öz
Amaç: Bu araştırma ile klinik uygulama deneyimi yaşayan Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin ulusal renkli kodlar ile ilgili bilgi düzeyleri ve konu hakkındaki farkındalıklarının belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, Ankara ilinde bulunan bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik, Odyoloji, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümünde okumakta olan toplam 279 öğrenci ile Şubat-Nisan 2020 tarihinde gerçekleştirilmiştir. Etik kurul izni alınan ve tanımlayıcı kesitsel tipte olan araştırma da öğrencilerden yazılı onamı alınmış olup veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan “Tanıtıcı Özellikler Formu” ve “Sağlıkta Ulusal Renkli Kodlar Soru Formu” kullanılmıştır. Araştırmadaki verilerin analizi SPSS 22.0 istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20.96± 1.23 olup %61.6’sı (n=172) Hemşirelik Bölümü öğrencisi ve %5.7’si (n=16) sağlık meslek lisesi mezunudur. Araştırmaya katılan öğrencilerin %28.0’ı (n=78) acil durum kodları ile ilgili eğitim aldığını; eğitim alanların %71.7’si (n=200), ise istatistiksel olarak anlamlı düzeyde konu ile ilgili farkındalıklarının yüksek olduğu saptanmıştır (p<0.05). Öğrencilerin çoğunluğu ulusal renkli kodların hastanedeki düzenin ve güvenliğin sağlanması için gerekli (%80.7) ve bir ekip çalışması olduğu (%83.0) düşüncesine katılmışlardır. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin diğer bölümlere göre ulusal renkli kod bilgi puanları istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksektir (p<0.05).
Sonuç: Elde edilen sonuçlar çerçevesinde Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin ulusal renkli kodlar hakkında bilgi ve farkındalıklarının geliştirilmesi gereklidir. Bu nedenle konu ile ilgili ortak zorunlu dersler müfredata entegre edilebilir.
Destekleyen Kurum
Kurum yok
Kaynakça
- Aydın, R., Yaman, Ş., Uçakcı, C., Özkan, S., & Kalkan, A. (2016). Doğum salonunda görev yapan ebe/hemşirelerin yenidoğanın ilk bakımınahaa yönelik hasta güvenliği uygulamaları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19(0), 0-0.
- Bıçkıcı, F. (2013). Sağlık Çalışanlarına Yönelik Şiddet ve Neden Olan Faktörler: Bir Devlet Hastanesi Örneği. Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 5(1), 43-56.
- Choudhary, M. ve Kurien, N. (2019). Hospital Emergency Color Codes: A Way to Disseminate Unexpected. International Journal of Emergency and Trauma Nursing, 5(2), 1-5.
- Çakmak, C., Konca, M., & Teleş, M. (2018). Türkiye Ulusal Güvenlik Raporlama Sistemi (GRS) Üzerinden Tıbbi Hataların Değerlendirilmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 21(3), 423-448.
- Dinçer, S., & Kumru, S. (2021). Afet ve Acil Durumlar İçin Sağlık Personelinin Hazırlıklı Olma Durumu. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 32-43. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.790884
- Elliott, PP. (1997). Violence in Health Care. Nursing Management, 28(12), 38-41. http://dx.doi.org/10.1097/00006247-199712000-00012
- Eroğlu. S., Arıkan, B., & Kara, H. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulama Alanlarında Şiddete Maruz Kalma Durumları ve Şiddete Yönelik Davranışlarının İncelenmesi: 4. Uluslararası Farklı Şiddet Boyutları ve Toplumsal Algı Kongresi. İstanbul.
- Fiona, B., Simon, C., Robyn, C., Alison, B., Joanne, P., Victoria, K., ve diğerleri. (2013). Undergraduate Nursing Students' Performance in Recognising and Responding to Sudden Patient Deterioration in High Psychological Fidelity Simulated Environments: An Australian multi-centre study. Nurse Education Today, 34(5), 691–696. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2013.09.015
- Jeong, S. ve Lee, O. (2020). Correlations Between Emergency Code Awareness and Disaster Nursing Competencies Among Clinical Nurses: A Cross‐Sectional Study. Journal of Nursing Management, 28(6), 1326-1334. https://doi.org/10.1111/jonm.13086
- Kömürcü, N., Durmaz, A., Bayram, N., Genç Koyucu, R., Karaman, Ö. E. & Toker, E. (2014). Sağlık Hizmetlerinde Kalite Standartları ve Modelleri. Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 7(1), 95-114.
- Kumar, R. ve Karsayal, R. (2016). A Study to Assess the Knowledge Regarding Disaster Management Among B. Sc. Nursing 2nd Year Students at Teerthanker Mahaveer College of Nursing, Moradabad Up. India Journal of Applied Research, 2(6), 1015-1017.
- Lee, H. ve Lee, O. (2018). Perceptions of Hospital Emergency Color Codes Among Hospital Employees in Korea. International Emergency Nursing, (40), 6-11. https://doi.org/10.1016/j.ienj.2018.03.005
- Linnard-Palmer, LR., Phillips, W., Fink, M., Catolico, O., & Sweeny, N. (2013). Testing a Mnemonic on Response Skills During Simulated Codes. Clinical Simulation in Nursing, 9(6), 191-197. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2011.12.004
- Oral, R., Günaydın, H. & Mazı, M. İ. (2018). Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimlerinin İşleyişi ile Beyaz Kod Başvurularının Retrospektif Olarak Değerlendirilmesi (Konya ili örneği). Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 5(2), 142-153.
- Öztekin, D.S., Eric, E., Akahoshi, M., & Öztekin, İ. (2016). Japanese Nurses' Perception of Their Preparedness for Disasters: Quantitative Survey Research on One Prefecture in Japan. Japan Journal of Nursing Science, 13(3), 391-401. https://doi.org/10.1111/jjns.12121
- Sağlık Bakanlığı. (2016). Hukuki yardım ve beyaz kod uygulaması, 2016. Erişim adresi https://beyazkod.saglik.gov.tr/hukuki-yardim-ve-uygulama-genelgesi.pdf
- Sağlık Bakanlığı. (2020). Sağlıkta Kalite Standartları Hastane: Afet ve Acil Durum Yönetimi, Haziran 2020. Ankara.
- Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı. (2012). SKS Işığında Sağlıkta Kalite: Renkli Kod Uygulamaları, Kasım 2012. Ankara.
- Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü-Sağlıkta Ulusal Renkli Kodlar (URK) | Sağlık Bakanlığı (2017, Şubat 13). https://shgmkalitedb.saglik.gov.tr/TR-9028/renkli-kodlar.html
- Standards Australia (2010). AS 4083, 2007 Planning for emergencies – health care facilities. Sydney, Standards Australia Ltd.Aydın, N. (2018).
- Sağlık Sektöründe İşyerinde Şiddet ve Toplam Kalite Yönetimi. İmgelem, 2(3), 5-26.
- Susan, G. ve Bryant, MSN. (2016). First-Year Students as First Responders: Initiating Their First Code. Teaching and Learning in Nursing, 11(2), 74-78. https://doi.org/10.1016/j.teln.2016.01.001
- Şen, A. (2014). Akbulut G. (Ed.), Sağlık Kavramı ve Sağlık Hizmetlerinde Kalite. Kuzey Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği Yenişehir Kampüs Asistan El Kitabı içinde (171-178 ss.). Türkiye; İzmir.
- T.C. Sağlık Bakanlığı. (2012). Çalışan Güvenliği Genelgesi, 2012 Erişim Adresi https://www.saglik.gov.tr/TR,3282/calisan-guvenligi-genelgesi-14052012.html
- Tanalı, G., Peker, Ü., Çopur, Ç., Sahin, B.C., Önel, B., Dalgı, B., ve diğerleri. (2022). Bir Tıp Fakültesinin Öğrencilerinin Bakış Açısıyla Nedenleri, Etkileri ve Çözüm Önerileri. Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Dergisi, 3(1), 1-10.
- The Hospital Association of Southern California (HASC)-Hospital Emergency Codes. (2021, Kasım 24). https://www.hasc.org/resource/hospital-emergency-codes
- Tunçel, K., & Sökmen, S. M. (2021). Hemşirelerin Hasta Güvenliği Kültürünü Algılama Düzeyi Ve Olay Bildirim Eğilimi. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 70-77.
- Uzuntarla, Y., Canlan, M., Uzuntarla, F. & Şahin, B. (2019). Sağlık Çalışanlarının Beyaz Kod Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 6-9.
- World Health Organization. (2021). Global Patient Safety Action Plan 2021–2030 Towards Eliminating Avoidable Harm in Health Care, India.
- Yavaş, B. (2014). Manisa ili Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliğine Bağlı Sağlık Tesislerinde Beyaz Kod Uygulaması Örneği [Beykent Üniversitesi]. https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/711613
- Yüceler, A. (2021). Örgüt Kültürünün Bir Boyutu Olarak Hasta ve Çalışan Güvenliği. Eğitim Yayınevi (15-38 ss.).
Awareness of Health Sciences Faculty Students Who Have Clinical Practice Experience about National Color Codes in Health
Yıl 2023,
Cilt: 10 Sayı: 1, 144 - 160, 30.04.2023
Nigar Ünlüsoy Dinçer
,
Ümmü Eslem Gözüm
,
İnci Yusufoğlu
,
Aleyna Şen
Öz
Objectives: This study aimed to determine the level of knowledge and awareness of the national color codes of the Faculty of Health Sciences students who have clinical practice experience.
Materials and Methods: The study was carried out in February-April 2020 with a total of 279 students studying in the nursing, audiology, physiotherapy and rehabilitation department of the faculty of health sciences of a university in Ankara. In the study, which was approved by the ethics committee and was of descriptive cross-sectional type, the "Descriptive Characteristics Form" and "National Colored Codes Questionnaire in Health" prepared by the researchers were used as data collection tools and written consent was obtained from the students. The analysis of the data in the study was analyzed using the SPSS 22.0 statistical program.
Results: The mean age of the participants was 20.96± 1,232, and 61.6% (n=172) were nursing students and 5.7% (n=16) were graduates of health vocational high schools. It was determined that 28.0% (n=78) of the students participating in the study received training on emergency codes, 71.7% (n=200) of the students, while those who received training had a high level of awareness about the subject at a statistically significant level (p<0.05). The majority of the students agreed that the national color codes are necessary (80.7%) to ensure order and security in the hospital and are a team effort (83.0%). National color code knowledge scores of nursing department students are statistically significantly higher than other departments (p<0.05).
Conclusion: Within the framework of the results obtained, it is necessary to develop the knowledge and awareness of the students of faculty of health sciences about the national color codes. For this reason, common compulsory courses related to the subject can be integrated into the curriculum.
Kaynakça
- Aydın, R., Yaman, Ş., Uçakcı, C., Özkan, S., & Kalkan, A. (2016). Doğum salonunda görev yapan ebe/hemşirelerin yenidoğanın ilk bakımınahaa yönelik hasta güvenliği uygulamaları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 19(0), 0-0.
- Bıçkıcı, F. (2013). Sağlık Çalışanlarına Yönelik Şiddet ve Neden Olan Faktörler: Bir Devlet Hastanesi Örneği. Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 5(1), 43-56.
- Choudhary, M. ve Kurien, N. (2019). Hospital Emergency Color Codes: A Way to Disseminate Unexpected. International Journal of Emergency and Trauma Nursing, 5(2), 1-5.
- Çakmak, C., Konca, M., & Teleş, M. (2018). Türkiye Ulusal Güvenlik Raporlama Sistemi (GRS) Üzerinden Tıbbi Hataların Değerlendirilmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 21(3), 423-448.
- Dinçer, S., & Kumru, S. (2021). Afet ve Acil Durumlar İçin Sağlık Personelinin Hazırlıklı Olma Durumu. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 32-43. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.790884
- Elliott, PP. (1997). Violence in Health Care. Nursing Management, 28(12), 38-41. http://dx.doi.org/10.1097/00006247-199712000-00012
- Eroğlu. S., Arıkan, B., & Kara, H. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulama Alanlarında Şiddete Maruz Kalma Durumları ve Şiddete Yönelik Davranışlarının İncelenmesi: 4. Uluslararası Farklı Şiddet Boyutları ve Toplumsal Algı Kongresi. İstanbul.
- Fiona, B., Simon, C., Robyn, C., Alison, B., Joanne, P., Victoria, K., ve diğerleri. (2013). Undergraduate Nursing Students' Performance in Recognising and Responding to Sudden Patient Deterioration in High Psychological Fidelity Simulated Environments: An Australian multi-centre study. Nurse Education Today, 34(5), 691–696. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2013.09.015
- Jeong, S. ve Lee, O. (2020). Correlations Between Emergency Code Awareness and Disaster Nursing Competencies Among Clinical Nurses: A Cross‐Sectional Study. Journal of Nursing Management, 28(6), 1326-1334. https://doi.org/10.1111/jonm.13086
- Kömürcü, N., Durmaz, A., Bayram, N., Genç Koyucu, R., Karaman, Ö. E. & Toker, E. (2014). Sağlık Hizmetlerinde Kalite Standartları ve Modelleri. Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, 7(1), 95-114.
- Kumar, R. ve Karsayal, R. (2016). A Study to Assess the Knowledge Regarding Disaster Management Among B. Sc. Nursing 2nd Year Students at Teerthanker Mahaveer College of Nursing, Moradabad Up. India Journal of Applied Research, 2(6), 1015-1017.
- Lee, H. ve Lee, O. (2018). Perceptions of Hospital Emergency Color Codes Among Hospital Employees in Korea. International Emergency Nursing, (40), 6-11. https://doi.org/10.1016/j.ienj.2018.03.005
- Linnard-Palmer, LR., Phillips, W., Fink, M., Catolico, O., & Sweeny, N. (2013). Testing a Mnemonic on Response Skills During Simulated Codes. Clinical Simulation in Nursing, 9(6), 191-197. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2011.12.004
- Oral, R., Günaydın, H. & Mazı, M. İ. (2018). Çalışan Hakları ve Güvenliği Birimlerinin İşleyişi ile Beyaz Kod Başvurularının Retrospektif Olarak Değerlendirilmesi (Konya ili örneği). Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 5(2), 142-153.
- Öztekin, D.S., Eric, E., Akahoshi, M., & Öztekin, İ. (2016). Japanese Nurses' Perception of Their Preparedness for Disasters: Quantitative Survey Research on One Prefecture in Japan. Japan Journal of Nursing Science, 13(3), 391-401. https://doi.org/10.1111/jjns.12121
- Sağlık Bakanlığı. (2016). Hukuki yardım ve beyaz kod uygulaması, 2016. Erişim adresi https://beyazkod.saglik.gov.tr/hukuki-yardim-ve-uygulama-genelgesi.pdf
- Sağlık Bakanlığı. (2020). Sağlıkta Kalite Standartları Hastane: Afet ve Acil Durum Yönetimi, Haziran 2020. Ankara.
- Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon Daire Başkanlığı. (2012). SKS Işığında Sağlıkta Kalite: Renkli Kod Uygulamaları, Kasım 2012. Ankara.
- Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü-Sağlıkta Ulusal Renkli Kodlar (URK) | Sağlık Bakanlığı (2017, Şubat 13). https://shgmkalitedb.saglik.gov.tr/TR-9028/renkli-kodlar.html
- Standards Australia (2010). AS 4083, 2007 Planning for emergencies – health care facilities. Sydney, Standards Australia Ltd.Aydın, N. (2018).
- Sağlık Sektöründe İşyerinde Şiddet ve Toplam Kalite Yönetimi. İmgelem, 2(3), 5-26.
- Susan, G. ve Bryant, MSN. (2016). First-Year Students as First Responders: Initiating Their First Code. Teaching and Learning in Nursing, 11(2), 74-78. https://doi.org/10.1016/j.teln.2016.01.001
- Şen, A. (2014). Akbulut G. (Ed.), Sağlık Kavramı ve Sağlık Hizmetlerinde Kalite. Kuzey Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği Yenişehir Kampüs Asistan El Kitabı içinde (171-178 ss.). Türkiye; İzmir.
- T.C. Sağlık Bakanlığı. (2012). Çalışan Güvenliği Genelgesi, 2012 Erişim Adresi https://www.saglik.gov.tr/TR,3282/calisan-guvenligi-genelgesi-14052012.html
- Tanalı, G., Peker, Ü., Çopur, Ç., Sahin, B.C., Önel, B., Dalgı, B., ve diğerleri. (2022). Bir Tıp Fakültesinin Öğrencilerinin Bakış Açısıyla Nedenleri, Etkileri ve Çözüm Önerileri. Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Dergisi, 3(1), 1-10.
- The Hospital Association of Southern California (HASC)-Hospital Emergency Codes. (2021, Kasım 24). https://www.hasc.org/resource/hospital-emergency-codes
- Tunçel, K., & Sökmen, S. M. (2021). Hemşirelerin Hasta Güvenliği Kültürünü Algılama Düzeyi Ve Olay Bildirim Eğilimi. YOBÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 70-77.
- Uzuntarla, Y., Canlan, M., Uzuntarla, F. & Şahin, B. (2019). Sağlık Çalışanlarının Beyaz Kod Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Avrasya Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 6-9.
- World Health Organization. (2021). Global Patient Safety Action Plan 2021–2030 Towards Eliminating Avoidable Harm in Health Care, India.
- Yavaş, B. (2014). Manisa ili Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliğine Bağlı Sağlık Tesislerinde Beyaz Kod Uygulaması Örneği [Beykent Üniversitesi]. https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/711613
- Yüceler, A. (2021). Örgüt Kültürünün Bir Boyutu Olarak Hasta ve Çalışan Güvenliği. Eğitim Yayınevi (15-38 ss.).