AMAÇ
Bu araştırma öğretmenlerin resimli öykü kitabı okuma etkinliklerinin önemini ortaya koymak, bu etkinliklerin farklı alt boyutlarda değerlendirilmesini sağlamak için hazırlanmış olan kitap okumanın sistematik değerlendirilmesi ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması amacıyla hazırlanmıştır.
GEREÇ VE YÖNTEM
Kitap Okumanın Sistematik Değerlendirilmesi ölçeği nitel bir ölçme aracıdır. Bu nedenle Türkçe’ye uyarlama çalışmaları kapsamında nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini; Kırşehir ilini temsil eden beş bağımsız anaokulunda çalışmakta olan pilot uygulama için 5, asıl uygulama için ise 10 öğretmen oluşturmaktadır. Öğretmenlerin çocuklarla birlikte büyük grup olarak paylaşımlı gerçekleştirdiği resimli öykü kitabı okuma etkinliklerini değerlendirmek için bir araca ihtiyaç duyulmuş ve bu amaçla birçok ölçme aracı incelenmiştir. Okul öncesi dönemde öğretmenlerin yaptıkları resimli öykü kitabı okuma etkinliklerini farklı açılardan ele alması, farklı boyutlarda değerlendirmesi ve bütünleşik etkinlikleri de desteklemesi sebebiyle KOSD ölçeği Türkçe’ye uyarlama çalışmaları için tercih edilmiştir. KOSD ölçeğine ait alt boyutlarda video kayıtlar yoluyla gözlemler yapılmış ve elde edilen veriler kodlama anahtarları oluşturularak alt boyutlara göre kodlanmıştır.
BULGULAR
Nitel yöntemler ile üç aşamada gerçekleştirilen uyarlama çalışmaları kapsamında dil uygunluğu, pilot uygulama ve asıl uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler MedCalc programı ile analiz edilmiş ve uygulayıcılar arasındaki iç tutarlılığa bakılmıştır.
SONUÇ
Sonuç olarak Kitap Okumanın Sistematik Değerlendirilmesi ölçeğinin Türkçe’ye uyarlama çalışmaları tamamlanmıştır. Ülkemizde kullanılabilir geçerli ve güvenilir bir araç olduğu belirlenmiştir.
Anahtar kelimler: Kitap Okumanın Sistematik Değerlendirilmesi, resimli öykü kitabı okuma, okul öncesi, değerlendirme, dil gelişimi
AMAÇ Bu araştırma öğretmenlerin resimli öykü kitabı okuma etkinliklerinin önemini ortaya koymak, bu etkinliklerin farklı alt boyutlarda değerlendirilmesini sağlamak için hazırlanmış olan kitap okumanın sistematik değerlendirilmesi ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması amacıyla hazırlanmıştır. GEREÇ VE YÖNTEM Kitap Okumanın Sistematik Değerlendirilmesi ölçeği nitel bir ölçme aracıdır. Bu nedenle Türkçe’ye uyarlama çalışmaları kapsamında nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini; Kırşehir ilini temsil eden beş bağımsız anaokulunda çalışmakta olan pilot uygulama için 5, asıl uygulama için ise 10 öğretmen oluşturmaktadır. Öğretmenlerin çocuklarla birlikte büyük grup olarak paylaşımlı gerçekleştirdiği resimli öykü kitabı okuma etkinliklerini değerlendirmek için bir araca ihtiyaç duyulmuş ve bu amaçla birçok ölçme aracı incelenmiştir. Okul öncesi dönemde öğretmenlerin yaptıkları resimli öykü kitabı okuma etkinliklerini farklı açılardan ele alması, farklı boyutlarda değerlendirmesi ve bütünleşik etkinlikleri de desteklemesi sebebiyle KOSD ölçeği Türkçe’ye uyarlama çalışmaları için tercih edilmiştir. KOSD ölçeğine ait alt boyutlarda video kayıtlar yoluyla gözlemler yapılmış ve elde edilen veriler kodlama anahtarları oluşturularak alt boyutlara göre kodlanmıştır. BULGULAR Nitel yöntemler ile üç aşamada gerçekleştirilen uyarlama çalışmaları kapsamında dil uygunluğu, pilot uygulama ve asıl uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler MedCalc programı ile analiz edilmiş ve uygulayıcılar arasındaki iç tutarlılığa bakılmıştır.SONUÇ Sonuç olarak Kitap Okumanın Sistematik Değerlendirilmesi ölçeğinin Türkçe’ye uyarlama çalışmaları tamamlanmıştır. Ülkemizde kullanılabilir geçerli ve güvenilir bir araç olduğu belirlenmiştir
Kitap Okumanın Sistematik Değerlendirilmesi resimli öykü kitabı okuma okul öncesi değerlendirme dil gelişimi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Sözel Bildiri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2015 |
Gönderilme Tarihi | 22 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Uluslararası Katılımlı 3. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongre Kitabı |