Amaç: Bu araştırma, fizyoterapi ve rehabilitasyon öğrencilerinin iletişim becerilerinin ve empati düzeylerinin kişisel ve akademik özelliklere göre karşılaştırılmasını amaçladı.
Gereç ve Yöntem: Araştırmaya 479 fizyoterapi ve rehabilitasyon öğrencisi (yaş ortalaması 20,43±1,85 yıl) dâhil edildi. Öğrencilerin kişisel ve akademik özellikleri yapılandırılmış bir anket formu ile kaydedildi. İletişim becerileri, İletişim Becerileri Ölçeği ile, empati düzeyleri ise Toronto Empati Ölçeği ile değerlendirildi.
Bulgular: Kadın, demokratik aile yapısına sahip, kişilerarası ilişkilerde zorluk yaşamayan ve algılanan sosyo-ekonomik düzeyi yüksek olan öğrencilerin iletişim becerilerinin daha yüksek olduğu görüldü. (sırasıyla, p=0,024, p=0,004, p˂0,001, p=0,022). Ayrıca, kız öğrencilerin empati düzeylerinin daha yüksek, dördüncü sınıf öğrencilerinin ise empati düzeylerinin daha düşük olduğu sonucuna ulaşıldı. (sırasıyla, p˂0,001, p=0,003).
Sonuç: Bu sonuçlar öğrencilerin iletişim becerileri ve empati düzeylerinin bazı kişisel ve akademik özelliklere göre farklılık gösterdiğini ortaya koymaktadır. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümü müfredatının iletişim ve empati ile ilgili derslerle zenginleştirilmesi, bu dersler kapsamında öğrencilerin kişisel özelliklerinin analiz edilmesi ve bu özelliklerin iletişim becerileri ve empati düzeylerine yansıması konusunda öğrencilerde farkındalık yaratılması önemli olabilir.
Objectives: This study aimed to compare the communication skills and empathy levels of physiotherapy and rehabilitation students according to their individual and academic characteristics.
Material and Methods: A total of 481 physiotherapy and rehabilitation students (mean age: 20.43±1.85 years) were included in the study. Students' individual and academic characteristics, communication skills and empathy levels were recorded with a survey form structured with the “Google Forms” application. The structured survey form consisted of a short informational text about the study and its purpose, questions about the individual and academic characteristics of the students, and questions from the Communication Skills Scale and Toronto Empathy Scale. Comparison of two independent groups and more than two independent groups means were performed with the independent samples t-test and one-way analysis of variance (ANOVA), respectively. When a significant difference was found as a result of comparing the means of more than two groups, Bonferroni correction was used to determine which group caused this difference.
Results: It was observed that the communication skills of students who were female (p=0.024), had a democratic family structure (p=0.004), did not have difficulties in interpersonal relationships (p˂0.001), and had a high perceived socio-economic level (p=0.022) were higher. Also, it was concluded that the empathy levels of female students were higher (p˂0.001), while the empathy levels of the 4th grade students were lower (p=0.003).
Conclusion: These results revealed that students' communication skills and empathy levels differ according to individual and academic characteristics.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Fizyoterapi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Temmuz 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 2 |