Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Audiologists Working in Different Fields of Audiology with Holland’s Vocational Preference Inventory

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 3, 887 - 901
https://doi.org/10.21020/husbfd.1429491

Öz

Objectives: Audiologists, who are practitioners of the field of audiology defined as the science of hearing and balance, can work in clinics, special education and rehabilitation centers, hearing aid sales and application centers, cochlear implant companies, academically universities and industrial areas. The purpose of the study is to examine the relationship between the vocational personality type of audiologists working in different fields of audiology and the fields they work in.
Materials and Methods: The study was conducted on 188 individuals working in academia, hearing aid centers, clinics, cochlear implant companies, and rehabilitation centers. A survey was administered to these individuals using the Holland Vocational Preference Inventory. The data were analyzed using the SPSS statistical program, employing frequency analysis, descriptive statistics, and Chi-Square analysis.
Results: As a result of the analyses, no significant difference was found between the institution where individuals work and their closest and farthest personality types (p>0.05). It was determined that the personality types closest to all audiologists were social and investigative, while the farthest personality type was conventional.
Conclusion: According to our findings, all audiologists are close to the social and investigative personality type. These findings may provide information to audiology students who are still studying about the personality traits they need to develop for a good career. In addition, audiologists with a social and investigative personality type can be expected to achieve more comfortable professional satisfaction.

Kaynakça

  • Alparslan, A. M., Polatcı, S., & Yastıoğlu, S. (2021). Akademisyenlik Mesleğinde İşin Anlam Kaynakları-Akademik Performans İlişkisi Üzerine Bir Araştırma. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(2), 281-289. https://doi.org/10.5961/jhes.2021.448
  • Arslan, A. (2018). Eğitim fakültesi öğrencilerinin mesleki kişilik tipleri ile beş faktör kişilik özellikleri arasındaki ilişki. (Tez Numarası: 530698) [Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Balta Aydın, E. (2007). Örgütlerde Kariyer Yönetimi, Kariyer Planlaması, Kariyer Geliştirmesi ve Bir Kariyer Geliştirme Programı Olarak Koçluk Uygulamaları. (Tez Numarası: 215110) [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Belgin, E. (2017). Temel Odyoloji. Güneş Tıp Kitabevleri.
  • Demirci, A. (2017). Holland’ın Mesleki Tipleri ile Beş Faktörlü Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkiler. (Tez Numarası: 465901) [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
  • Doğan, A., Demir, R., & Türkmen, E. (2020). Türkiye'deki Akademisyenlerin İş Tatmini, Rol Stresi ve İşten Ayrılma Niyetlerinin İncelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 10(3), 340-355. https://doi.org/10.2399/yod.19.636539
  • Edinsel, S. (2018). Kişiliğin ve Örgütsel Kariyer Planlamanın Bireysel Kariyer Planlama ile Kariyer Memnuniyeti Üzerine Etkisi: Bankacılık Sektöründe Y Kuşağı Üzerine Bir Araştırma. (Tez Numarası: 520106) [Doktora tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
  • Erdoğmuş, N. (2003). Kariyer Geliştirme Kuram ve Uygulama. Nobel Yayınları.
  • Giddens, K. S. M. (2022). Burnout Syndrome, Compassion Satisfaction, Occupational Stress, And Resilience Among Experienced Audiologists. [Master’s thesis, Canterbury University]. https://ir.canterbury.ac.nz/items/4eb1f4bf-24be-4c4d-8b7f-594efdade9cc
  • Giurgiu, L. R., & Damian-Ovidius, M. (2020). The Personality Profile Of The Physiotherapist-Dominant Features And Counselling Needs. Agora Psycho-Pragmatica, 14(2), 36-45.
  • Haynie, J. J., Hartman, S. J., & Lundberg, O. (2007). Personality And Job Satisfaction İn The Public Health Sector. The Health care manager, 26(3), 240-245. https://doi.org/ 10.1097/01.HCM.0000285015.34021.30
  • Holland, J. L. (1959). A theory of vocational choice. Journal of counseling psychology, 6(1), 35. https://doi.org/10.1037/h0040767
  • Horn, H., & Holzemer, W. L. (1991). Characteristics Of Israeli Women Studying Nursing Compared To Women Studying Education And Engineering. Journal of Nursing Education, 30(9), 411-418. https://doi.org/10.3928/0148-4834-19911101-07
  • İlan, İ. (2019). John Holland Kişilik Envanteri Bakış Açısıyla Çalışan Kişiliği ve Kariyer Seçimi Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme: Şanlıurfa İli Örneği. (Tez Numarası: 566206) [Yüksek lisans tezi, Harran Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
  • Kaya, N. U., Karakol, S. N., Kandemir, S., & Türüdü, S. (2021). İşitme Cihazı Sektörüne Genel Bakış. KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-8. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1191329
  • Kaymakçı, S., Aydın, S., Çaputlu, K., & Şerbetçioğlu, M. B. (2022). Rehabilitasyon Merkezlerinde Çalışan Odyologların Mesleki Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Türk Odyoloji ve İşitme Araştırmaları Dergisi, 5(1), 6-11. https://doi.org/10.34034/tjahr.1088820
  • Lorens, A., Skarzynski, H., Rivas, A., Rivas, J. A., Zimmermann, K., Parnes, L., & Pulibalathingal, S. (2016). Patient Management For Cochlear İmplant Recipients İn Audiology Departments: A Practice Review. Cochlear Implants International, 17(3), 123-128. https://doi.org/10.1080/14670100.2015.1115188
  • Moore, G. (2022). Occupational Stress, Resilience, Compassion Satisfaction And Burnout in Recently Qualified Audiologists. [Master’s thesis, Canterbury University]. https://ir.canterbury.ac.nz/items/c5c10593-a4e4-4f83-b39f-854207a07a80z.
  • Mutlu, H. (2020). Kariyer Gelişiminin Kariyer Bağlılığı ve Kariyer Memnuniyeti Üzerindeki Etkileri: Otel Çalışanları Üzerinde Bir Araştırma. (Tez Numarası: 616683) [Yüksek lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Prentiss, S., Snapp, H., & Zwolan, T. (2020). Audiology Practices İn The Preoperative Evaluation And Management Of Adult Cochlear İmplant Candidates. JAMA Otolaryngology–Head & Neck Surgery, 146(2), 136-142. https://doi.org/10.1001/jamaoto.2019.3760
  • Sansarcı, T. (2011). Türkiye’de Kariyer Eğilimleri ve Holland Sistemi. (Tez Numarası: 289846) [Yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Schurr, A. A. (2018). Personality Type & the SLP’s Employment Setting: Is There a Pattern? [Master’s thesis, Minnesota State University]. https://red.mnstate.edu/thesis/13/
  • Tarakçı, E., Tütüncüoğlu, F., & Tarakcı, D. (2012). Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Alanında Çalışan Meslek Elemanlarının Öz-Yeterlilik ve Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi. Fizyoterapi Rehabilitasyon, 23(1), 26-35. https://doi.org/10.21653/tfrd.156509
  • Tözeniş, E. (2015). Holland Mesleki Kariyer Envanteri Yaratıcı ve Sosyal Kişilik Özelliklerinin Karşılaştırılması. (Tez Numarası: 427626) [Yüksek lisans tezi, Üsküdar Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Vergili, A. (2015). Mesleki Kişilik Özelliklerinin Bireysel Kariyer Planlaması Üzerine Etkisi: Sağlık Yönetimi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. (Tez Numarası: 426311) [Yüksek lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yükselen, A., Savcı, F., Ozan, G. B., Baysan, M. P., Öztürk, S. M., Yıldırım, E., Kocatürk, A., & Şerbetçioğlu, M. B. (2017). Research on Relationship Between Work Values and Career Choice of First-Year College Students. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 169-192. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/287297

Odyolojinin Farklı Alanlarında Çalışan Odyologların Holland’ın Mesleki Tercih Envanteri Kullanılarak Değerlendirilmesi

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 3, 887 - 901
https://doi.org/10.21020/husbfd.1429491

Öz

Amaç: İşitme ve denge bilimi olarak tanımlanan odyoloji alanının uygulayıcıları olan odyologlar; kliniklerde, özel
eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde, işitme cihazı satış ve uygulama merkezlerinde, koklear implant firmalarında, akademik olarak üniversitelerde ve endüstriyel alanlarda çalışabilmektedir. Çalışmanın amacı, odyolojinin farklı alanlarında çalışmakta olan odyologların sahip oldukları mesleki kişilik tipi ile çalıştıkları alanların ilişkisini incelemektir.
Gereç ve Yöntem: Çalışma; akademi, işitme cihazı merkezi, klinik, koklear implant firmasın ve rehabilitasyon merkezinde çalışmakta olan 188 birey üzerinde yapıldı. Bu kişilere Holland Mesleki Tercih Envanteri kullanılarak bir anket uygulandı. Veriler SPSS istatistik programı kullanılarak analiz edilmiş olup frekans analizi, tanımlayıcı istatistik, Chi-Square analizi kullanıldı.
Bulgular: Yapılan analizler sonucunda çalışılan kurum ile bireylerin en yakın ve en uzak olduğu kişilik tipleri arasında anlamlı bir fark bulunamadı (p>0.05). Odyologların tümünün en yakın olduğu kişilik tipleri sosyal ve araştırıcı olarak belirlenirken en uzak olduğu kişilik tipi geleneksel olarak gözlendi.
Sonuç: Elde ettiğimiz bulgulara göre odyologların tümü sosyal ve araştırıcı kişilik tipine yakındır. Bu bulgular henüz eğitim görmekte olan odyoloji öğrencilerine iyi bir kariyer için geliştirmeleri gereken kişilik özellikleri hakkında bilgi verebilir. Ayrıca sosyal ve araştırıcı kişilik tipine sahip odyologların daha rahat mesleki doyum elde etmesi beklenebilir.

Kaynakça

  • Alparslan, A. M., Polatcı, S., & Yastıoğlu, S. (2021). Akademisyenlik Mesleğinde İşin Anlam Kaynakları-Akademik Performans İlişkisi Üzerine Bir Araştırma. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(2), 281-289. https://doi.org/10.5961/jhes.2021.448
  • Arslan, A. (2018). Eğitim fakültesi öğrencilerinin mesleki kişilik tipleri ile beş faktör kişilik özellikleri arasındaki ilişki. (Tez Numarası: 530698) [Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Balta Aydın, E. (2007). Örgütlerde Kariyer Yönetimi, Kariyer Planlaması, Kariyer Geliştirmesi ve Bir Kariyer Geliştirme Programı Olarak Koçluk Uygulamaları. (Tez Numarası: 215110) [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Belgin, E. (2017). Temel Odyoloji. Güneş Tıp Kitabevleri.
  • Demirci, A. (2017). Holland’ın Mesleki Tipleri ile Beş Faktörlü Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkiler. (Tez Numarası: 465901) [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
  • Doğan, A., Demir, R., & Türkmen, E. (2020). Türkiye'deki Akademisyenlerin İş Tatmini, Rol Stresi ve İşten Ayrılma Niyetlerinin İncelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 10(3), 340-355. https://doi.org/10.2399/yod.19.636539
  • Edinsel, S. (2018). Kişiliğin ve Örgütsel Kariyer Planlamanın Bireysel Kariyer Planlama ile Kariyer Memnuniyeti Üzerine Etkisi: Bankacılık Sektöründe Y Kuşağı Üzerine Bir Araştırma. (Tez Numarası: 520106) [Doktora tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
  • Erdoğmuş, N. (2003). Kariyer Geliştirme Kuram ve Uygulama. Nobel Yayınları.
  • Giddens, K. S. M. (2022). Burnout Syndrome, Compassion Satisfaction, Occupational Stress, And Resilience Among Experienced Audiologists. [Master’s thesis, Canterbury University]. https://ir.canterbury.ac.nz/items/4eb1f4bf-24be-4c4d-8b7f-594efdade9cc
  • Giurgiu, L. R., & Damian-Ovidius, M. (2020). The Personality Profile Of The Physiotherapist-Dominant Features And Counselling Needs. Agora Psycho-Pragmatica, 14(2), 36-45.
  • Haynie, J. J., Hartman, S. J., & Lundberg, O. (2007). Personality And Job Satisfaction İn The Public Health Sector. The Health care manager, 26(3), 240-245. https://doi.org/ 10.1097/01.HCM.0000285015.34021.30
  • Holland, J. L. (1959). A theory of vocational choice. Journal of counseling psychology, 6(1), 35. https://doi.org/10.1037/h0040767
  • Horn, H., & Holzemer, W. L. (1991). Characteristics Of Israeli Women Studying Nursing Compared To Women Studying Education And Engineering. Journal of Nursing Education, 30(9), 411-418. https://doi.org/10.3928/0148-4834-19911101-07
  • İlan, İ. (2019). John Holland Kişilik Envanteri Bakış Açısıyla Çalışan Kişiliği ve Kariyer Seçimi Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme: Şanlıurfa İli Örneği. (Tez Numarası: 566206) [Yüksek lisans tezi, Harran Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi
  • Kaya, N. U., Karakol, S. N., Kandemir, S., & Türüdü, S. (2021). İşitme Cihazı Sektörüne Genel Bakış. KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-8. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1191329
  • Kaymakçı, S., Aydın, S., Çaputlu, K., & Şerbetçioğlu, M. B. (2022). Rehabilitasyon Merkezlerinde Çalışan Odyologların Mesleki Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Türk Odyoloji ve İşitme Araştırmaları Dergisi, 5(1), 6-11. https://doi.org/10.34034/tjahr.1088820
  • Lorens, A., Skarzynski, H., Rivas, A., Rivas, J. A., Zimmermann, K., Parnes, L., & Pulibalathingal, S. (2016). Patient Management For Cochlear İmplant Recipients İn Audiology Departments: A Practice Review. Cochlear Implants International, 17(3), 123-128. https://doi.org/10.1080/14670100.2015.1115188
  • Moore, G. (2022). Occupational Stress, Resilience, Compassion Satisfaction And Burnout in Recently Qualified Audiologists. [Master’s thesis, Canterbury University]. https://ir.canterbury.ac.nz/items/c5c10593-a4e4-4f83-b39f-854207a07a80z.
  • Mutlu, H. (2020). Kariyer Gelişiminin Kariyer Bağlılığı ve Kariyer Memnuniyeti Üzerindeki Etkileri: Otel Çalışanları Üzerinde Bir Araştırma. (Tez Numarası: 616683) [Yüksek lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Prentiss, S., Snapp, H., & Zwolan, T. (2020). Audiology Practices İn The Preoperative Evaluation And Management Of Adult Cochlear İmplant Candidates. JAMA Otolaryngology–Head & Neck Surgery, 146(2), 136-142. https://doi.org/10.1001/jamaoto.2019.3760
  • Sansarcı, T. (2011). Türkiye’de Kariyer Eğilimleri ve Holland Sistemi. (Tez Numarası: 289846) [Yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Schurr, A. A. (2018). Personality Type & the SLP’s Employment Setting: Is There a Pattern? [Master’s thesis, Minnesota State University]. https://red.mnstate.edu/thesis/13/
  • Tarakçı, E., Tütüncüoğlu, F., & Tarakcı, D. (2012). Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Alanında Çalışan Meslek Elemanlarının Öz-Yeterlilik ve Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi. Fizyoterapi Rehabilitasyon, 23(1), 26-35. https://doi.org/10.21653/tfrd.156509
  • Tözeniş, E. (2015). Holland Mesleki Kariyer Envanteri Yaratıcı ve Sosyal Kişilik Özelliklerinin Karşılaştırılması. (Tez Numarası: 427626) [Yüksek lisans tezi, Üsküdar Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Vergili, A. (2015). Mesleki Kişilik Özelliklerinin Bireysel Kariyer Planlaması Üzerine Etkisi: Sağlık Yönetimi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. (Tez Numarası: 426311) [Yüksek lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Yükselen, A., Savcı, F., Ozan, G. B., Baysan, M. P., Öztürk, S. M., Yıldırım, E., Kocatürk, A., & Şerbetçioğlu, M. B. (2017). Research on Relationship Between Work Values and Career Choice of First-Year College Students. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 169-192. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/287297
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Odyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Neslihan Kurtuluş 0000-0003-4482-1284

Selin Kapusız 0000-0003-0714-0391

Yuşa Başoğlu 0000-0002-4771-8824

Gül Ölçek 0000-0002-2275-5311

Erken Görünüm Tarihi 20 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 31 Ocak 2024
Kabul Tarihi 19 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kurtuluş, N., Kapusız, S., Başoğlu, Y., Ölçek, G. (2024). Odyolojinin Farklı Alanlarında Çalışan Odyologların Holland’ın Mesleki Tercih Envanteri Kullanılarak Değerlendirilmesi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 11(3), 887-901. https://doi.org/10.21020/husbfd.1429491