Objectives: The aim of this study to investigate the relationship between sensory processing and activities of daily living in children with cerebral palsy (CP).
Material and Methods: Fourteen children with CP admitted to the Pediatric Unit of XX University Department of Occupational Therapy were included. Sensory processing skills were assessed by Sensory Profile (SP); activities of daily living were evaluated with Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI). The relationship between activities of daily living (ADL) and sensory processing was examined with Spearman correlation coefficient.
Results: There was a positive strong correlation between self-care and touch processing (r=0.786, p<0.05), emotional/social responses (r=0.778, p<0.05), a positive very strong correlation between social function and oral sensory processing (r=0.829, p<0.05) in children with CP aged 36-72 months. In children between CP aged 73-120 months, there was a positive very strong correlation between social function and multisensory processing (r=0.847, p<0.05); a positive strong correlation between social function and modulation of visual input affecting emotional responses and activity level (r=0.775, p<0.05).
Conclusion: Sensory processing difficulties were related with activities of daily living in children with CP and this relationship varies according to age groups. Therefore, examination of the relationship between sensory processing skills and ADL with advanced statistical methods in different age groups is recommended.
Amaç: Bu çalışmanın amacı serebral palsili (SP) çocuklarda duyusal işlemleme becerileri ve günlük yaşam aktiviteleri arasındaki ilişkinin incelemesiydi.
Gereç ve Yöntem: Çalışmaya Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ergoterapi Bölümü Pediatri Ünitesi’ne başvuran 14 SP’li çocuk dahil edildi. Günlük yaşam aktiviteleri Pediatrik Özürlülük Değerlendirme Envanteri (PÖDE) ile; duyusal işlemleme becerileri ise Duyu Profili (DP) ile değerlendirildi. Günlük yaşam aktiviteleri ve duyusal işlemleme becerileri arasındaki ilişki Spearman korelasyon katsayısı ile incelendi.
Bulgular: SP’li 36-72 ay arası çocuklarda kendine bakım ile dokunma (r=0,786, p<0,05) ve duygusal ve sosyal cevaplar arasında (r=0,778, p<0,05) pozitif yönde yüksek derecede korelasyon ve sosyal fonksiyon ile oral duysal işlem arasında (r=0,829, p<0,05) arasında pozitif yönde çok yüksek derecede korelasyon tespit edildi. SP’li 73-120 ay arası çocuklarda sosyal fonksiyon ile çoklu duysal işlem (r=0,847, p<0,05) arasında pozitif yönde ve çok yüksek derecede; duygusal cevapları ve aktivite seviyesini etkileyen görsel girdilerin düzenlenmesi arasında (r=0,775, p<0,05) ise pozitif yönde yüksek derecede korelasyon tespit edildi.
Sonuç: Serebral palsili çocuklarda duyusal işlemleme becerileri ile günlük yaşam becerileri arasında ilişki bulunmaktadır. Etkilenim alanları yaş gruplarına göre değişmektedir. Bu nedenle farklı yaş gruplarında duyusal işlemleme becerileri ile günlük yaşam becerileri arasındaki ilişkinin ileri istatistiksel yöntemlerle incelenmesi önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İş Terapisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 2 |