Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKÇE OKUTMANLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE SOSYAL AĞLARIN YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNE KATKILARI

Yıl 2018, Sayı: 4, 103 - 117, 16.10.2018

Öz

Sosyal ağlar,
günümüzde popüler web uygulamalarından biridir. Bu sebeple eğitim ortamlarında
da sosyal ağların kullanımı gittikçe artmaktadır. Bu çalışmada sosyal ağların yabancı dil olarak Türkçe
öğretimine katkısını tespit etmek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Erciyes
Üniversitesi Sürekli Eğitim Merkezi Yabancılara Türkçe Öğretim Programında
çalışan Türkçe okutmanlarının görüşlerine başvurulmuştur. Nitel araştırma
yaklaşımı çerçevesinde okutmanlarla görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşme
yoluyla elde edilen veriler içerik analizine tabi
tutulmuştur. Yapılan analiz neticesinde sosyal
ağların; kültür aktarımı, sosyalleşme, etkileşim sağlama, temel dil becerileri,
Türkçeyi öğrenmeye karşı tutum geliştirme,
ders dışı öğretim ortamı oluşturma açısından olumlu katkısının olduğu ve ayrıca
bazı durumlarda olumsuz etkilerinin bulunduğu da tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aslan, E. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Facebook Üzerinden Sözcük Öğretimi. Turkophone, 3(1), 23-34.
  • Aydin, S. (2012). A Review of Research on Facebook as an Educational Environment. Educational Technology Research and Development, 60(6), 1093-1106. DOI: 10.1007/s11423-012-9260-7.
  • Aydin, S. (2014). Foreign Language Learners’ Interactions with Their Teachers on Facebook. System, 42, 155-163. DOI:10.1016/j.system.2013.12.001.
  • Barbosa, C. (2017). Social Network Sites as a Tool for English Language Learning: The Case of Facebook. Redin-Revista Educacional Interdisciplinar, 6(1), 1-12.
  • Bicen, H. & Cavus, N. (2010). The Most Preferred Social Network Sites by Students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5864-5869. DOI: 10.1016/j.sbspro.2010.03.958
  • Blattner, G. & Fiori, M. (2009). Facebook in The Language Classroom: Promises and Possibilities. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 6(1), 17-28.
  • Boyd, D. B. & Ellison, N. B. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer‐Mediated Communication, 13(1), 210-230. DOI: 10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x.
  • Boylu, E. (2014). Dil-Kültür İlişkisi ve İran’da Türkçe Öğretime Etkisi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16, 19-28.  
  • Çelik, H. (2014, Aralık). Sosyal Ağlar Yoluyla Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Üzerine Bir İnceleme: “Facebook” Örneği. Sözlü sunum, Uluslararası Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Sempozyumu: “Teknoloji Tabanlı Öğretim”, Ankara.
  • Çubukçu, Z. (2012, May). Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı. 11th International Primary Teacher Education Symposium, Rize, Turkey. 01.12.2015 tarihinde https://www.pegem.net/Akademi/kongrebildiri_detay.aspx?id=135419 adresinden erişildi.
  • Ekici, M. ve Kıyıcı, M. (2012). Sosyal Ağların Eğitim Bağlamında Kullanımı. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 156-167.
  • Godwin-Jones, R. (2008). Mobile Computing Trends: Lighter, Faster, Smarter. Language Learning & Technology, 12(3), 3-9.
  • Göçer, A. (2013). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Görevlendirilecek Öğretim Elemanlarının Göreve Hazır Bulunuşluk Durumlarının Değerlendirilmesi. Journal of Academic Social Science Studies, 6(5), 309-326.
  • Greenhow, C., & Robelia, B. (2009). Old Communication, New Literacies: Social Network Sites as Social Learning Resources. Journal of Computer‐Mediated Communication, 14(4), 1130-1161. DOI: 10.1111/j.1083-6101.2009.01484.x.
  • Grosseck, G., Bran, R. & Tiru, L. (2011). Dear Teacher, What Should I Write On My Wall? A Case Study on Academic Uses of Facebook. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 1425-1430. DOI: 10.1016/j.sbspro.2011.03.306.
  • Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F. ve Madran, O. (2010). Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı. XV. Türkiye’de İnternet Konferansı. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Güllülü, M. ve Çetinoğlu, G. (2017). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğreniminde ve Öğretiminde Sosyal Medyanın Özellikle Facebook’un Yeri. Turkish Studies, 12(34), 205-238.
  • Han, T. (2016). Yabancı/İkinci Dil Olarak Türkçe ve İngilizce Sınıflarında Kültür Öğretimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 703-718.
  • İşcan, A. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kültür Aktarım Aracı Olarak Filmlerden Yararlanma. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 58, 437-452.
  • İşman, A. ve Albayrak, E. (2014). Sosyal Ağlardan Facebook’un Eğitime Yönelik Etkililiği. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 129-138.
  • İşman, A. ve Hamutoğlu, N. B. (2013). Sosyal Ağların Eğitim-Öğretim Sürecinde Kullanılması ile ilgili Karma Öğrenme Öğrencilerinin Görüşleri: Sakarya Üniversitesi Örneği. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 2(3), 61-67.
  • Kabilan, M. K., Ahmad, N. ve Abidin, M. J. Z. (2010). Facebook: An Online Environment for Learning of English in Institutions of Higher Education?. The Internet and Higher Education, 13(4), 179-187. DOI:10.1016/j.iheduc.2010.07.003.
  • Kent, M. ve Leaver, T. (2014). The Revolution That’s Already Happening. In M. Kent & T. Leaver (Eds.), An Education in Facebook (pp. 1-10). New York, NY: Routledge.
  • Kert, S. B. ve Kert, A. (2010). Sosyal Ağ Sitelerinin Eğitsel Amaçlı Kullanılma Potansiyelleri. International Online Journal of Educational Sciences, 2010, 2(2), 486-507.
  • Kutlu, A. (2015). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Kültürün Araç Olarak Kullanımı: Gazi Yabancılar için Türkçe Öğretim Seti Örneği (B1-B2 Seviyesi). Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(2), 697-710.
  • Melanlıoğlu, D. (2014, Aralık). Türkçe Öğrenen Yabancılar için Sınıf Dışı Dinleme Etkinliklerinde Sosyal Ağın Kullanımı: “Facebook” Örneği. Sözlü sunum, Uluslararası Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Sempozyumu: “Teknoloji Tabanlı Öğretim”, Ankara.
  • Munoz, C. & Towner, T. (2009). Opening Facebook: How to Use Facebook in The College Classroom. In I. Gibson, R. Weber, K. McFerrin, R. Carlsen & D. Willis (Eds.), Proceedings of SITE 2009-Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 2623-2627). Charleston, SC, USA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved December 3, 2017 from https://www.learntechlib.org/p/31031/.
  • Ökten, C. E. ve Kavanoz, S. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimini Hedefleyen Ders Kitaplarında Kültür Aktarımı. Turkish Studies, 9(3), 845-862.
  • Piriyasilpa, Y. (2011). See You in Facebook: The Effects of Incorporating Online Social Networking in The Language Classroom. Journal of Global Management Research, 7(1), 67-80.
  • Sarsar, F., Başbay, M. ve Başbay, A. (2015). Öğrenme-Öğretme Sürecinde Sosyal Medya Kullanımı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 418-431. DOI: 10.17860/efd.98783.
  • Selwyn, N. (2009). Faceworking: Exploring Students’ Education‐Related Use of Facebook. Learning, Media and Technology, 34(2), 157-174. DOI: 10.1080/17439880902923622.
  • Świątek, A. (2013). The Impact of Online Media on Second Language Acquisition by Polish Students. US-China Foreign Language, 11(10), 779-785. DOI:10.17265/1539-8080/2013.10.006.
  • Tess, P. A. (2013). The Role of Social Media in Higher Education Classes (Real and Virtual) -A Literature Review. Computers in Human Behavior, 29(5), A60-A68. DOI: 10.1016/j.chb.2012.12.032.
  • Tonta, Y. (2009). Dijital Yerliler, Sosyal Ağlar ve Kütüphanelerin Geleceği. Türk Kütüphaneciliği, 23(4), 742-768.
  • Uluç, G. ve Yarcı, A. (2017). Sosyal Medya Kültürü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 52, 88-102.
  • Vie, S. E. (2007). Engaging Others in Online Social Networking Sites: Rhetorical Practices in Myspace and Facebook. Doctoral dissertation, Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3254886).
  • Wise, L., Skues, J. ve Williams, B. (2011). Facebook in Higher Education Promotes Social but Not Academic Engagement. In G. Williams, P. Statham, N. Brown, & B. Cleland (Eds.), Changing Demands, Changing Directions, Proceedings of Ascilite 2011 (pp. 1332–1342). Hobart, Australia: University of Tasmania. 01.12.2015 tarihinde https://www.ascilite.org/conferences/hobart11/downloads/ProceedingsV3.pdf adresinden erişildi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2018, Sayı: 4, 103 - 117, 16.10.2018

Öz

Kaynakça

  • Aslan, E. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Facebook Üzerinden Sözcük Öğretimi. Turkophone, 3(1), 23-34.
  • Aydin, S. (2012). A Review of Research on Facebook as an Educational Environment. Educational Technology Research and Development, 60(6), 1093-1106. DOI: 10.1007/s11423-012-9260-7.
  • Aydin, S. (2014). Foreign Language Learners’ Interactions with Their Teachers on Facebook. System, 42, 155-163. DOI:10.1016/j.system.2013.12.001.
  • Barbosa, C. (2017). Social Network Sites as a Tool for English Language Learning: The Case of Facebook. Redin-Revista Educacional Interdisciplinar, 6(1), 1-12.
  • Bicen, H. & Cavus, N. (2010). The Most Preferred Social Network Sites by Students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 5864-5869. DOI: 10.1016/j.sbspro.2010.03.958
  • Blattner, G. & Fiori, M. (2009). Facebook in The Language Classroom: Promises and Possibilities. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 6(1), 17-28.
  • Boyd, D. B. & Ellison, N. B. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer‐Mediated Communication, 13(1), 210-230. DOI: 10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x.
  • Boylu, E. (2014). Dil-Kültür İlişkisi ve İran’da Türkçe Öğretime Etkisi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16, 19-28.  
  • Çelik, H. (2014, Aralık). Sosyal Ağlar Yoluyla Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Üzerine Bir İnceleme: “Facebook” Örneği. Sözlü sunum, Uluslararası Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Sempozyumu: “Teknoloji Tabanlı Öğretim”, Ankara.
  • Çubukçu, Z. (2012, May). Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı. 11th International Primary Teacher Education Symposium, Rize, Turkey. 01.12.2015 tarihinde https://www.pegem.net/Akademi/kongrebildiri_detay.aspx?id=135419 adresinden erişildi.
  • Ekici, M. ve Kıyıcı, M. (2012). Sosyal Ağların Eğitim Bağlamında Kullanımı. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 156-167.
  • Godwin-Jones, R. (2008). Mobile Computing Trends: Lighter, Faster, Smarter. Language Learning & Technology, 12(3), 3-9.
  • Göçer, A. (2013). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Görevlendirilecek Öğretim Elemanlarının Göreve Hazır Bulunuşluk Durumlarının Değerlendirilmesi. Journal of Academic Social Science Studies, 6(5), 309-326.
  • Greenhow, C., & Robelia, B. (2009). Old Communication, New Literacies: Social Network Sites as Social Learning Resources. Journal of Computer‐Mediated Communication, 14(4), 1130-1161. DOI: 10.1111/j.1083-6101.2009.01484.x.
  • Grosseck, G., Bran, R. & Tiru, L. (2011). Dear Teacher, What Should I Write On My Wall? A Case Study on Academic Uses of Facebook. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 1425-1430. DOI: 10.1016/j.sbspro.2011.03.306.
  • Gülbahar, Y., Kalelioğlu, F. ve Madran, O. (2010). Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı Kullanımı. XV. Türkiye’de İnternet Konferansı. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Güllülü, M. ve Çetinoğlu, G. (2017). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğreniminde ve Öğretiminde Sosyal Medyanın Özellikle Facebook’un Yeri. Turkish Studies, 12(34), 205-238.
  • Han, T. (2016). Yabancı/İkinci Dil Olarak Türkçe ve İngilizce Sınıflarında Kültür Öğretimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 703-718.
  • İşcan, A. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kültür Aktarım Aracı Olarak Filmlerden Yararlanma. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 58, 437-452.
  • İşman, A. ve Albayrak, E. (2014). Sosyal Ağlardan Facebook’un Eğitime Yönelik Etkililiği. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 129-138.
  • İşman, A. ve Hamutoğlu, N. B. (2013). Sosyal Ağların Eğitim-Öğretim Sürecinde Kullanılması ile ilgili Karma Öğrenme Öğrencilerinin Görüşleri: Sakarya Üniversitesi Örneği. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 2(3), 61-67.
  • Kabilan, M. K., Ahmad, N. ve Abidin, M. J. Z. (2010). Facebook: An Online Environment for Learning of English in Institutions of Higher Education?. The Internet and Higher Education, 13(4), 179-187. DOI:10.1016/j.iheduc.2010.07.003.
  • Kent, M. ve Leaver, T. (2014). The Revolution That’s Already Happening. In M. Kent & T. Leaver (Eds.), An Education in Facebook (pp. 1-10). New York, NY: Routledge.
  • Kert, S. B. ve Kert, A. (2010). Sosyal Ağ Sitelerinin Eğitsel Amaçlı Kullanılma Potansiyelleri. International Online Journal of Educational Sciences, 2010, 2(2), 486-507.
  • Kutlu, A. (2015). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Kültürün Araç Olarak Kullanımı: Gazi Yabancılar için Türkçe Öğretim Seti Örneği (B1-B2 Seviyesi). Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(2), 697-710.
  • Melanlıoğlu, D. (2014, Aralık). Türkçe Öğrenen Yabancılar için Sınıf Dışı Dinleme Etkinliklerinde Sosyal Ağın Kullanımı: “Facebook” Örneği. Sözlü sunum, Uluslararası Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Sempozyumu: “Teknoloji Tabanlı Öğretim”, Ankara.
  • Munoz, C. & Towner, T. (2009). Opening Facebook: How to Use Facebook in The College Classroom. In I. Gibson, R. Weber, K. McFerrin, R. Carlsen & D. Willis (Eds.), Proceedings of SITE 2009-Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 2623-2627). Charleston, SC, USA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved December 3, 2017 from https://www.learntechlib.org/p/31031/.
  • Ökten, C. E. ve Kavanoz, S. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimini Hedefleyen Ders Kitaplarında Kültür Aktarımı. Turkish Studies, 9(3), 845-862.
  • Piriyasilpa, Y. (2011). See You in Facebook: The Effects of Incorporating Online Social Networking in The Language Classroom. Journal of Global Management Research, 7(1), 67-80.
  • Sarsar, F., Başbay, M. ve Başbay, A. (2015). Öğrenme-Öğretme Sürecinde Sosyal Medya Kullanımı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 418-431. DOI: 10.17860/efd.98783.
  • Selwyn, N. (2009). Faceworking: Exploring Students’ Education‐Related Use of Facebook. Learning, Media and Technology, 34(2), 157-174. DOI: 10.1080/17439880902923622.
  • Świątek, A. (2013). The Impact of Online Media on Second Language Acquisition by Polish Students. US-China Foreign Language, 11(10), 779-785. DOI:10.17265/1539-8080/2013.10.006.
  • Tess, P. A. (2013). The Role of Social Media in Higher Education Classes (Real and Virtual) -A Literature Review. Computers in Human Behavior, 29(5), A60-A68. DOI: 10.1016/j.chb.2012.12.032.
  • Tonta, Y. (2009). Dijital Yerliler, Sosyal Ağlar ve Kütüphanelerin Geleceği. Türk Kütüphaneciliği, 23(4), 742-768.
  • Uluç, G. ve Yarcı, A. (2017). Sosyal Medya Kültürü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 52, 88-102.
  • Vie, S. E. (2007). Engaging Others in Online Social Networking Sites: Rhetorical Practices in Myspace and Facebook. Doctoral dissertation, Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3254886).
  • Wise, L., Skues, J. ve Williams, B. (2011). Facebook in Higher Education Promotes Social but Not Academic Engagement. In G. Williams, P. Statham, N. Brown, & B. Cleland (Eds.), Changing Demands, Changing Directions, Proceedings of Ascilite 2011 (pp. 1332–1342). Hobart, Australia: University of Tasmania. 01.12.2015 tarihinde https://www.ascilite.org/conferences/hobart11/downloads/ProceedingsV3.pdf adresinden erişildi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Vedat Halitoğlu 0000-0002-9424-6815

Gürkan Moralı 0000-0002-8539-7507

Yayımlanma Tarihi 16 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Halitoğlu, V., & Moralı, G. (2018). TÜRKÇE OKUTMANLARININ GÖRÜŞLERİNE GÖRE SOSYAL AĞLARIN YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNE KATKILARI. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, -(4), 103-117.

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü
06532 Beytepe / Ankara
Tel: +90 312 297 67 71 / +90 312 297 67 72
Belgeç: +90 0312 297 71 71

H.Ü. Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi (HÜYDOTAD)

Tel: +90 312 297 71 82
huydotad@hacettepe.edu.tr