Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE OYUNLAR İLE İLGİLİ TÜRKİYE’DE YAPILMIŞ LİSANSÜSTÜ TEZLERİN İNCELENMESİ

Yıl 2020, Sayı: 6, 33 - 50, 20.01.2021

Öz

Öz: Etkin ve başarılı bir yol izlemek adına yabancı dil öğretiminde kullanılan birçok yöntem ve teknik mevcuttur. Bu yöntem ve teknikler arasında oyunlar önemli bir yere sahiptir. Oyun, tüm öğrenicilerin aktif olarak katılımına zemin hazırlayan ve öğrenim ile öğretimi eğlenceli hale getiren bir faktördür. Bu nedenle yabancı dil öğretiminde oyunlar ile ilgili yapılan çalışmaların incelenmesi ve oyunların öğretime etkisinin araştırılması önemlidir. Yapılan literatür incelemelerinde, yabancı dil öğretiminde oyun alanında yapılmış yüksek lisans ve doktora tezlerinde çalışılan konuların lisansüstü eğitim düzeyi, üniversite, yıl, yabancı dil, hedef kitle, konu alanı ve oyun türüne yönelik olduğunu belirleyen kapsamlı bir analiz çalışmasının bulunmadığı görülmektedir. Bu noktadan hareketle araştırmada, yabancı dil öğretiminde oyun ile ilgili Türkiye’de yapılmış lisansüstü eğitim tezlerinin tematik dağılımlarının incelenmesi, alandaki gelişmeleri ortaya koyması ve inceleme sonucunda bu konuda çalışma yapacaklara yol göstermesi amaçlanmaktadır. Doküman analizi yöntemi kullanılan araştırmanın evrenini, YÖK Yayın Dokümantasyon Daire Başkanlığı tarafından arşivlenen, konu bölümü oyun olarak dizginlenen 762 lisansüstü eğitim tezi oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemine, yabancı dil öğretiminde oyun alanında yapılmış 41 teze ulaşılmış fakat erişime açık toplam 34 yüksek lisans, 2 doktora tezi olmak üzere toplam 36 lisansüstü tez dâhil edilmiş ve erişime kapalı 5 lisansüstü tez incelenmeye alınamamıştır. Bu yabancı dil öğretiminde oyunlara yönelik yüksek lisans ve doktora sayısına bakıldığında yüksek lisans tez çalışmalarının yüksek olduğu ve üniversiteler arası dağılımda Selçuk Üniversite’sinde 5 lisansüstü tez çalışmasıyla diğer üniversitelere oranla daha fazla çalışıldığı anlaşılmıştır. Yabancı dil dağılımına bakıldığında sayı olarak İngilizcenin ağırlıklı olduğu ve yıllara göre dağılımda ise en çok lisansüstü tezin 2007 yılında çalışıldığı saptanmıştır. Hedef kitlenin çoğunlukla üniversite öğrencilerinin ve yetişkinlerin, oyunların konu alanının ise en çok kelime öğretiminin olduğu görülmektedir. Oyun türünde teknoloji tabanlı oyunlara yer verilmiş olmasına rağmen teknoloji tabanlı olmayan oyunlara yer veren tez sayısının daha fazla olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar kelimeler: Yabancı Dil Öğretimi, Oyun, Yüksek Lisans, Doktora.

Kaynakça

  • Akkuzu, M. (2015). A Game-Based Application on English Vocabulary Acquisition: A Case Study in the EFL Context (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Alabay, S. (2014). Enseignement / Apprentissagedu FLE Avec Les Jeux Vidéo (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Anşin, S. (2006). Çocuklarda Yabancı Dil Öğretimi. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 9-20.
  • Aydın, S. ve Zengin, B. (2008). Yabancı Dil Öğreniminde Kaygı: Bir Literatür Özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81-94.
  • Aydın, T. (2014). Dil Öğretimi ve Oyun-Çoklu Zekâ Teorisi Işığında-. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 14(1), 71-83.
  • Azarmi, S. (2010). The Use of Authentic Games in English Language Teaching (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bayburtlu, A. (2016). Yabancı Dilde (İngilizce) Kelimeyi Bağlam İçinde Öğreten Bir 3D Eğitsel Oyun Geliştirme (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Ağrı.
  • Birsen, P. (2017). Effect of Gamified Game-Based Learning on L2 Vocabulary Retention by Young Learners (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Cangil, B. E. (1999). Yabancı Dil Eğitiminde Bilgisayar. Yaşadıkça Eğitim, 64, 26-29.
  • Er, A. (2008). Çocuklara Yabancı Dil Öğretiminde Sınıf İçi Etkinlik Olarak Oyun Kullanımı. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 301-310.
  • Gürsoy, A. ve Arslan, M. (2011). Eğitsel Oyunlar ve Etkinliklerle Yabancılara Türkçe Öğretim Yöntemi. 1st International Conference on Foreign Language Teaching and Applied Linguistics May 5-7 2011 Sarajevo, 177-185.
  • Güncel Türkçe Sözlük. TDK, 23 Eylül 2019 tarihinde https://sozluk.gov.tr adresinden erişildi.
  • Harmer, J. (1983). The Practice of English Language Teaching. NewYork: Longman.
  • Kara, M. (2010 ). Oyunlarla Yabancılara Türkçe Öğretimi. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 27, 407-421.
  • Melek, C. G. (2014). English Education with Serious Games (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Müftüoğlu, A. C. (2018). Turkish Efl Pre-Service Teachers' Attitudes Toward and Reflections on Digital Game Enhanced Practice (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Özkan, M. (2016). Motivating and Engaging Efl Learners in E-Learning with Game Elements (Basılmamış Doktora Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Sağlık, E. (2017). The Impact of Gamified Game-Based Vocabulary Teaching on Success and Motivation (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Wright, A., Betteridge, D. ve Buckby, M. (2005). Games for Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Yıldırım, N. (2012). Yabancı Dil Eğitiminde Eğitsel Oyunlar Aracılığıyla Mobil Öğrenme (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Yıldırım, T. (2017). Yabancı Dil Olarak Arapça Öğretiminde Eğitsel Oyun Yöntemi (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, İstanbul.

A Review of Turkish Postgraduate Theses Related to Games in Foreign Language Teaching

Yıl 2020, Sayı: 6, 33 - 50, 20.01.2021

Öz

Abstract: There are many methods and techniques towards effectiveness and success used in foreign language teaching. Among these methods and techniques, games have an important place. Game is a factor that prepares the ground for the active participation of all learners and makes learning and teaching fun. Thus, it is important to examine the studies about games in foreign language teaching and to investigate the effect of games on teaching. There is no comprehensive analysis study yet, in the literature review, based on the master's and doctoral theses related to foreign language teaching, explorising issues like the subject areas; educational level; university; year; foreign language; target group; subject area and game genre. This paper aims to examine the distribution of graduate thematic research on the use of game in foreign language teaching thesis; reveal the developments in the field and act as a guide for future research. Research follows the document analysis method of 762 postgraduate theses archived by the YÖK Publication Documentation Department whose subject was on game as educational tool. 41 theses were selected as sample about the use of game in foreign language teaching, however a total of 36 theses that were open-accessed were examined, 34 MA and 2 doctoral ones whereas 5 theses, which are not accessible, could not be examined. As a result of research, it is apparent that Selçuk University with 5 graduate thesis studies possesses the highest distribution among universities. Considering the distribution of foreign languages, English is the predominant foreign language whereas most these were written in 2007. As for the target group, it is mostly university students and adults, whereas the subject of game most used is vocabulary. Although technology-based games are included in the game genre, more theses involving non-technology-based games are produced.
Keywords: Foreign Language Teaching, Game, Master's Thesis, Doctoral Thesis.

Kaynakça

  • Akkuzu, M. (2015). A Game-Based Application on English Vocabulary Acquisition: A Case Study in the EFL Context (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Alabay, S. (2014). Enseignement / Apprentissagedu FLE Avec Les Jeux Vidéo (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Anşin, S. (2006). Çocuklarda Yabancı Dil Öğretimi. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 9-20.
  • Aydın, S. ve Zengin, B. (2008). Yabancı Dil Öğreniminde Kaygı: Bir Literatür Özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81-94.
  • Aydın, T. (2014). Dil Öğretimi ve Oyun-Çoklu Zekâ Teorisi Işığında-. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 14(1), 71-83.
  • Azarmi, S. (2010). The Use of Authentic Games in English Language Teaching (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bayburtlu, A. (2016). Yabancı Dilde (İngilizce) Kelimeyi Bağlam İçinde Öğreten Bir 3D Eğitsel Oyun Geliştirme (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Ağrı.
  • Birsen, P. (2017). Effect of Gamified Game-Based Learning on L2 Vocabulary Retention by Young Learners (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Cangil, B. E. (1999). Yabancı Dil Eğitiminde Bilgisayar. Yaşadıkça Eğitim, 64, 26-29.
  • Er, A. (2008). Çocuklara Yabancı Dil Öğretiminde Sınıf İçi Etkinlik Olarak Oyun Kullanımı. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 301-310.
  • Gürsoy, A. ve Arslan, M. (2011). Eğitsel Oyunlar ve Etkinliklerle Yabancılara Türkçe Öğretim Yöntemi. 1st International Conference on Foreign Language Teaching and Applied Linguistics May 5-7 2011 Sarajevo, 177-185.
  • Güncel Türkçe Sözlük. TDK, 23 Eylül 2019 tarihinde https://sozluk.gov.tr adresinden erişildi.
  • Harmer, J. (1983). The Practice of English Language Teaching. NewYork: Longman.
  • Kara, M. (2010 ). Oyunlarla Yabancılara Türkçe Öğretimi. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 27, 407-421.
  • Melek, C. G. (2014). English Education with Serious Games (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Müftüoğlu, A. C. (2018). Turkish Efl Pre-Service Teachers' Attitudes Toward and Reflections on Digital Game Enhanced Practice (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Özkan, M. (2016). Motivating and Engaging Efl Learners in E-Learning with Game Elements (Basılmamış Doktora Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Sağlık, E. (2017). The Impact of Gamified Game-Based Vocabulary Teaching on Success and Motivation (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Wright, A., Betteridge, D. ve Buckby, M. (2005). Games for Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Yıldırım, N. (2012). Yabancı Dil Eğitiminde Eğitsel Oyunlar Aracılığıyla Mobil Öğrenme (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Yıldırım, T. (2017). Yabancı Dil Olarak Arapça Öğretiminde Eğitsel Oyun Yöntemi (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, İstanbul.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Oya Özgat Tatan 0000-0002-3493-1765

Yayımlanma Tarihi 20 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Özgat Tatan, O. (2021). YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE OYUNLAR İLE İLGİLİ TÜRKİYE’DE YAPILMIŞ LİSANSÜSTÜ TEZLERİN İNCELENMESİ. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi(6), 33-50.

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü
06532 Beytepe / Ankara
Tel: +90 312 297 67 71 / +90 312 297 67 72
Belgeç: +90 0312 297 71 71

H.Ü. Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi (HÜYDOTAD)

Tel: +90 312 297 71 82
huydotad@hacettepe.edu.tr