Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLİŞKİ YÖNETİMİ PERSPEKTİFİNDE YENİ NESİL ÖYKÜ ANLATICILARI OLARAK SOSYAL MEDYA FENOMENLERİNİN ARKETİPSEL İNCELEMESİ

Yıl 2021, Cilt: 13 Sayı: 1, 285 - 312, 01.01.2021

Öz

Geçmişten günümüze süregelen öyküleme tekniği ile anlatım geleneği, günümüz teknolojisi ile sosyal medya ortamında sosyal medya fenomenleri ile varlığını sürdürmeye devam etmektedir. Özellikle Youtube sosyal ağında bu öykülemeyi sözlü ve görsel biçimde devam ettiren Youtuber’lar, “Vlog, Challenge Videosu, Tepki Videosu” gibi nitelendirmelerde bulundukları ve çeşitli formatlarda biçimlendirdikleri içeriklerinde, kendilerini izleyen hedef kitlelerine öyküleme tekniği ile aktarımlarda bulunmaktadırlar. Bu öykü anlatımını hedef kitleler eğlenmek, bilgilenmek, vakit geçirmek gibi pek çok nedenden dolayı dinlemekte ve dinlemeye de devam etmektedir. Sosyal medya fenomenleri, özellikle ergenlik ve gençlik dönemindekiler olarak sınıflandırılabilecek yaş dönemlerindeki bireyler tarafından izlenmektedir ve bu yaşlardaki bireylere hitap eden, onların dikkatini çekecek çeşitli videolar yayınlamaktadırlar. Söz konusu içerik üretiminde izlenme ve beğeni oranlarını da artırma odaklı olarak ilişki yönetiminde bulunmakta, paydaşları konumundaki kullanıcılar ile karşılıklı ilişki içerisinde olmakta ve bu amaçla birer öykü anlatıcısına bürünmektedirler. Araştırma kapsamında nitel araştırma yöntemleri kullanılarak YouTube Türkiye’de en çok abone sayısına sahip sosyal medya fenomeni olan “Enes Batur” adlı ve en çok izlenen paylaşımı incelenmiştir. Jung’un literatüre kazandırdığı “arketip” kavramı ve türlerinden hangisi ya da hangilerinin temsil edildiğine yönelik aktarımda bulunulmaya da çalışılmıştır.

Kaynakça

  • 1. 1. Akar, H. (2010). Halkla İlişkilerde Farklı Bir Yaklaşım: İlişki Yönetimi. Selçuk İletişim, 6(3).
  • 2. 2. Aslan, A., & Ünlü, D. G. (2016). Instagram Fenomenleri ve Reklam İlişkisi: Instagram Fenomenlerinin Gözünden Bir Değerlendirme. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(2), 41-65.
  • 3. 3. Ay, C., & Yakın, V. Reklamlarla Marka Kişiliği Geliştirmek: Arketipler Tüketicileri Yakalayabiliyor Mu?. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46(2), 161-178.
  • 4. 4. Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • 5. 5. Barthes, R. (1999). Göstergebilimsel Serüven. Kaf Yayıncılık.
  • 6. 6. Bilgin, N. (2014). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi: Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Zeynep Özcan Bu kişi benim 0000-0002-5490-4721

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özcan, Z. (2021). İLİŞKİ YÖNETİMİ PERSPEKTİFİNDE YENİ NESİL ÖYKÜ ANLATICILARI OLARAK SOSYAL MEDYA FENOMENLERİNİN ARKETİPSEL İNCELEMESİ. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 285-312.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)