Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

İLETİŞİM ALANINDAKİ YAPAY ZEKÂ KONULU TEZLERİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 13 Sayı: 3, 605 - 618, 01.07.2021

Öz

Yapay zekanın, makine öğrenmesinin ve tüm bunlara aracılık eden büyük verinin önem kazanması birçok konuda alanın önünü açabilecek niteliktedir. Chatbotların her geçen gün artan bir şekilde kullanılmaya başlanması, büyük veriler sayesinde geleceğe yönelik tahminlerin yapılabilmesi, aynı şekilde büyük veri sayesinden hedef kitlelerin daha iyi bir şekilde tanımlanabilmesi ve makinaların mantıklı yazılar oluşturmaya başlaması iletişim alanını önemli bir şekilde etkileyecek konular arasında yer almaktadır. Çalışma kapsamında, iletişim alanında “yapay zekâ” konusunda yayınlanmış tezlerin bir derlemesinin yapılması amaçlanmıştır. İletişim alanında her geçen gün önemi artan “yapay zekâ” konusundaki tezlerin, hangi üniversitede yürütüldüğü, hangi anabilim dalında gerçekleştirildiği, hangi iletişim alanlarında yapıldığı, sayısının ne olduğu, hangi araştırma yöntemlerinin kullanıldığı ve hangi veri toplama tekniklerinden faydalandığı gibi birçok konu kategorileştirilmiştir. Çalışma sonucunda elde edilen veriler kapsamında, “yapay zekâ” konusundaki tezlerin yetersizliği dikkat çekmektedir. İletişim alanında yapay zekâ ile ilgili yapılan toplamda 7 teze ulaşılmıştır. Ayrıca elde edilen bir diğer sonuç ise tezlerin çoğunluğunun nitel araştırma yöntemiyle ortaya koyulduğudur.

Kaynakça

  • Atalay, M., & Çelik, E. (2017). Büyük Veri Analizinde Yapay Zekâ ve Makine Öğrenmesi Uygulamaları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, , 9 (22), 155-172
  • Bal, M., Bal, Y., & Bozkurt, S. (2019). İnsan Kaynakları Yönetiminde Etkin Bir İşe Alım Süreci İçin Yapay Zekâ Yöntemlerinin Kullanımı. 3rd Internatıonal Congress Ofeurasıan Socıal Scıences.
  • Bourne, C. (2019). AI cheerleaders: Public relations, neoliberalism and artificial intelligence. . Public Relations Inquiry, 8(2), 109–125.
  • Bulut, S. (2020). Dijital Çağda Medya: Makine Öğrenmesi, Algoritmik Habercilik ve Gazetecilikte İşlevsiz İnsan Sorunsalı. Selçuk İletişim, 13 (1), 294-313.
  • Collister, S. (2016). Algorithmic public relations: Materiality, technology and power in a post-hegemonic world. J. L’Etang, D. McKie, & N. Snow içinde, The Routledge Handbook of Critical Public Relations (s. 360–371.). Abingdon:: Routledge.
  • Coppin, B. (2004). Artificial Intelligence Illuminated. USA: Jones and Barlett Publishers.
  • Çilingir, A. (2017). İletişim Alanında İçerik Analizi Yöntemi Kullanılarak Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezleri Üzerine Bir İnceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 5 (1), 148-160.
  • Dörr, N. K. (2016). Mapping the field of Algorithmic Journalism, . Digital Journalism, 4(6), 700-722.
  • Dolgun, M. Ö., Özdemir, G. T., & Oğuz, D. (2009). Veri madenciliğinde yapısal olmayan verinin analizi: Metin ve web madenciliği. İstatistikçiler Dergisi, 48-58.
  • Ercan, F. (2020). Turizm Pazarlamasında Yapay Zekâ Teknolojilerinin Kullanımı ve Uygulama Örnekleri. . Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, , 23 (2), 394-410.
  • Fidan, Z. (2020). Siyasal İletişim Alanında Yazılan Doktora Tezlerine Dair Bir İnceleme. . Aksaray İletişim Dergisi, 2 (1), 82-95.
  • Güney, E., & Yavuz, H. (2020). Yapay Zekâ ile Sanatsal Üretim Pratiğinde Sanatçının Rolü ve Değişen Sanat Olgusu. Sanat ve Tasarım Dergisi, Sanat ve Tasarım Dergisi, 415-439.
  • Govindan, K., Soleimani, H., & Kannan, D. (2015). Reverse logistics and closed-loop supply chain: A comprehensive review to explore the future. Eur. J. Oper. Res., 240 (3), 603-626.
  • Gregory, A. (2018). Professor of PR voices concerns over robots and AI taking over PR. . University of Huddersfield News. : https://www.hud.ac.uk/news/2018/april/professorofprvoicesconcernsoverrobotsandaitakingoverpr/ adresinden alındı
  • Ilıcak Aydınalp, Ş. G. ( 2020). Halkla ilişkiler perspektifiyle yapay zekâ. Turkish Studies- Social, 15(4), 2283-2300.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. . Ankara: Nobel Basımevi.
  • Liu, B. (2012). Sentiment Analysis and Opinion Mining. Williston: Morgan&Claypool Publishers.
  • Lobera, J., Rodríguez, C. J., & Albero, C. T. (2020). Privacy, Values and Machines: Predicting Opposition to Artificial Intelligence, . Communication Studies, 71(3), 448-465.
  • Panda, G., Upadhyay, A., & Khandelwal, K. (2019). Artificial Intelligence: A Strategic Disruption in Public Relations. Journal of Creative Communications., 14(3):196-213.
  • Sütçü, C., & Aytekin, Ç. (2018). Veri Bilimi. İstanbul: Paloma Yayıncılık.
  • Sucu, İ. (2019). Yapay Zekanın Toplum Üzerindeki Etkisi ve Yapay Zekâ (A.I.) Filmi Bağlamında Yapay Zekaya Bakış. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi,, 2 (2), 203-215.
  • Sucu, İ., & Ataman, E. (2020). Dijital Evrenin Yeni Dünyası Olarak Yapay Zeka Ve Her Filmi Üzerine Bir Çalışma. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 4 (1), 40-52.
  • Thurman, N., Dörr, K., & Kunert, J. (2017). When Reporters Get Hands-on with Robo-Writing. Digital Journalism, 5(10), 1240-1259.
  • Topal, C. (2017). Alan Turing'in Toplumbilimsel Düşünü: Toplumsal Bir Düş Olarak Yapay Zekâ. . DTCF Dergisi, 57(2), 1340-1364.
  • Öztürk, K., & Şahin, , M. (2018). Yapay Sinir Ağları ve Yapay Zekâ ’ya Genel Bir Bakış. Takvim-i Vekayi, 25-36.
  • Wirtz, B., Weyerer, J., & Geyer, C. (2019). Artificial intelligence and the public sector: Applications and challenges. Int. J. Public Adm., 42, 596–615. .
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. .
  • Yenen, E. T., Kılınç, H. H., & Bulut, A. (2016). Yaşam boyu öğrenme ile ilgili lisansüstü tezlerin incelenmesi. . Researcher Social Sciences Studies, 4(1), 85-93.

A RESEARCH OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE THESES IN THE AREAS OF COMMUNİCATION

Yıl 2021, Cilt: 13 Sayı: 3, 605 - 618, 01.07.2021

Öz

The importance of artificial intelligence, machine learning and big data can affect communication science in many areas. The fact that chatbots are being used increasingly, making predictions for the future thanks to big data, identifying target audiences better by means of big data and starting to create logical articles by machines are among the issues that will significantly affect the field of communication. Within the scope of the study, it is aimed to compile the published theses on "artificial intelligence" in the field of communication. Theses on "artificial intelligence" were categorized, such as in which university they were conducted, in which department, in which fields of communication, their number, which research methods were used, and which data collection techniques were used. Within the scope of the data obtained as a result of the study, the scarcity of theses on "artificial intelligence" draws attention. A total of 7 theses on artificial intelligence in the field of communication have been reached. In addition, another result obtained is that most of the theses are put forward by qualitative research method.

Kaynakça

  • Atalay, M., & Çelik, E. (2017). Büyük Veri Analizinde Yapay Zekâ ve Makine Öğrenmesi Uygulamaları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, , 9 (22), 155-172
  • Bal, M., Bal, Y., & Bozkurt, S. (2019). İnsan Kaynakları Yönetiminde Etkin Bir İşe Alım Süreci İçin Yapay Zekâ Yöntemlerinin Kullanımı. 3rd Internatıonal Congress Ofeurasıan Socıal Scıences.
  • Bourne, C. (2019). AI cheerleaders: Public relations, neoliberalism and artificial intelligence. . Public Relations Inquiry, 8(2), 109–125.
  • Bulut, S. (2020). Dijital Çağda Medya: Makine Öğrenmesi, Algoritmik Habercilik ve Gazetecilikte İşlevsiz İnsan Sorunsalı. Selçuk İletişim, 13 (1), 294-313.
  • Collister, S. (2016). Algorithmic public relations: Materiality, technology and power in a post-hegemonic world. J. L’Etang, D. McKie, & N. Snow içinde, The Routledge Handbook of Critical Public Relations (s. 360–371.). Abingdon:: Routledge.
  • Coppin, B. (2004). Artificial Intelligence Illuminated. USA: Jones and Barlett Publishers.
  • Çilingir, A. (2017). İletişim Alanında İçerik Analizi Yöntemi Kullanılarak Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezleri Üzerine Bir İnceleme. Erciyes İletişim Dergisi, 5 (1), 148-160.
  • Dörr, N. K. (2016). Mapping the field of Algorithmic Journalism, . Digital Journalism, 4(6), 700-722.
  • Dolgun, M. Ö., Özdemir, G. T., & Oğuz, D. (2009). Veri madenciliğinde yapısal olmayan verinin analizi: Metin ve web madenciliği. İstatistikçiler Dergisi, 48-58.
  • Ercan, F. (2020). Turizm Pazarlamasında Yapay Zekâ Teknolojilerinin Kullanımı ve Uygulama Örnekleri. . Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, , 23 (2), 394-410.
  • Fidan, Z. (2020). Siyasal İletişim Alanında Yazılan Doktora Tezlerine Dair Bir İnceleme. . Aksaray İletişim Dergisi, 2 (1), 82-95.
  • Güney, E., & Yavuz, H. (2020). Yapay Zekâ ile Sanatsal Üretim Pratiğinde Sanatçının Rolü ve Değişen Sanat Olgusu. Sanat ve Tasarım Dergisi, Sanat ve Tasarım Dergisi, 415-439.
  • Govindan, K., Soleimani, H., & Kannan, D. (2015). Reverse logistics and closed-loop supply chain: A comprehensive review to explore the future. Eur. J. Oper. Res., 240 (3), 603-626.
  • Gregory, A. (2018). Professor of PR voices concerns over robots and AI taking over PR. . University of Huddersfield News. : https://www.hud.ac.uk/news/2018/april/professorofprvoicesconcernsoverrobotsandaitakingoverpr/ adresinden alındı
  • Ilıcak Aydınalp, Ş. G. ( 2020). Halkla ilişkiler perspektifiyle yapay zekâ. Turkish Studies- Social, 15(4), 2283-2300.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. . Ankara: Nobel Basımevi.
  • Liu, B. (2012). Sentiment Analysis and Opinion Mining. Williston: Morgan&Claypool Publishers.
  • Lobera, J., Rodríguez, C. J., & Albero, C. T. (2020). Privacy, Values and Machines: Predicting Opposition to Artificial Intelligence, . Communication Studies, 71(3), 448-465.
  • Panda, G., Upadhyay, A., & Khandelwal, K. (2019). Artificial Intelligence: A Strategic Disruption in Public Relations. Journal of Creative Communications., 14(3):196-213.
  • Sütçü, C., & Aytekin, Ç. (2018). Veri Bilimi. İstanbul: Paloma Yayıncılık.
  • Sucu, İ. (2019). Yapay Zekanın Toplum Üzerindeki Etkisi ve Yapay Zekâ (A.I.) Filmi Bağlamında Yapay Zekaya Bakış. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi,, 2 (2), 203-215.
  • Sucu, İ., & Ataman, E. (2020). Dijital Evrenin Yeni Dünyası Olarak Yapay Zeka Ve Her Filmi Üzerine Bir Çalışma. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 4 (1), 40-52.
  • Thurman, N., Dörr, K., & Kunert, J. (2017). When Reporters Get Hands-on with Robo-Writing. Digital Journalism, 5(10), 1240-1259.
  • Topal, C. (2017). Alan Turing'in Toplumbilimsel Düşünü: Toplumsal Bir Düş Olarak Yapay Zekâ. . DTCF Dergisi, 57(2), 1340-1364.
  • Öztürk, K., & Şahin, , M. (2018). Yapay Sinir Ağları ve Yapay Zekâ ’ya Genel Bir Bakış. Takvim-i Vekayi, 25-36.
  • Wirtz, B., Weyerer, J., & Geyer, C. (2019). Artificial intelligence and the public sector: Applications and challenges. Int. J. Public Adm., 42, 596–615. .
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. .
  • Yenen, E. T., Kılınç, H. H., & Bulut, A. (2016). Yaşam boyu öğrenme ile ilgili lisansüstü tezlerin incelenmesi. . Researcher Social Sciences Studies, 4(1), 85-93.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Engincan Yıldız 0000-0003-2549-3473

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yıldız, E. (2021). İLETİŞİM ALANINDAKİ YAPAY ZEKÂ KONULU TEZLERİN İNCELENMESİ. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(3), 605-618.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)