Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL MEDYANIN GÜNCEL MODA SUNUMUNA ETKİSİ

Yıl 2022, Cilt: 14 Sayı: 4, 484 - 507, 30.09.2022

Öz

Moda kavramı sosyal bir fenomendir. Modanın en basit bir sosyolojik tanımıyla 'en yeni’ olanı temsil eder. Moda ürünleri ise dergiler, kitlesel iletişim araçları aracılığı ile kişinin hayal gücünü ve tüketim arzusunu tetikleyerek tüketiciye cazip hale getirilmektedir. Moda dergileri bireyi doğrudan satışa yönlendirmekte ve/veya gizli bir cazibe yaratarak tüketime teşvik etmektedir. Moda dergilerinin gelir kaynağı reklamlardır. Bu nedenle bir dergi ne kadar çok okuyucunun dikkatini çekerek “dergi abone sayısını” arttırabilirse, o dergiye reklam veren kurumların sayısı da bu sayıya orantılı olarak çoğalacaktır. Teknolojik gelişmeler ve küreselleşmenin etkisiyle, günümüzde basılı moda dergi editörlüğü yerini giderek dijital dergilere, moda blogu ve sosyal medya üzerinden moda yazarlığına bırakmaktadır. Bununla birlikte, sosyal medyanın hayatımıza hızlı girişiyle, markaların reklam paylarının birçoğunu pay ettiği ve iş birliklerini yürüttükleri influencer/lığa doğru bir değişim bulunmaktadır. Moda dergileri, süreç içinde satış yapma potansiyelini arttırmak için birçok pazarlama yöntemi kullanmaktadır. Bu yöntemlerden biri olan kitle iletişim araçları aracılığıyla servis edilen gerçek hayattan kopmuş kadın bedenleri, kıyafetler ile sadece belirli bir kadın bedenine yönelik tarz sunarak, fiziksel, ırksal ve sosyolojik farklılıkların yok sayıldığı kapsayıcı bir moda anlayışından uzaklaşmaktadır.

Kaynakça

  • AGINS, T. (2000), The End of Fashion: How Marketing Changed the Clothing Business Forever. New York: William Marrow.
  • BARTHES, R. (1990), The Fashion System. California: University of California Press.
  • BRAVO, I. (2009), Küreselleşme Olgusuna Bir Başkaldırı Örneği Olarak Jean Baudrillard. Kocaeli Üniversitesi VII. Uluslararası Felsefe Sempozyumu: 31-41.
  • CRANE, D. (2013), Moda ve Gündemleri: Giyimde Sınıf, Cinsiyet ve Kimlik. 2. Basım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • CRANE, D. (2019), Gender and Hegemony in Fashion Magazines: Women's Interpretations of Fashion Photographs. The Sociological Quarterly, Autumn, 1999, Vol. 40, No. 4 (Autumn, 1999), 541-563.
  • DEEPALI, R. S. (2016), Amity Journal of Media & Communication Studies. (ISSN 2231 – 1033) ASCO 2016, Vol. 6, No. 1.
  • DEUZE, M. (2006), Participation, Remediation, Bricolage: Conserning Principat Compotents of a Digital Culture. The Information Society: An Internationa Journal, 22:2, 63- 75.
  • DUFFY, B. E. (2013), Remake, Remodel: Women's Magazines In The Digital Age. Chicago: University of Illinois Press.
  • FARRELL, H. & DREZNER, D. (2008), The Power And Politics of Blogs. Public Choice, (134), 15-30.
  • GUZELIS, G. (2010), Characterising Succesful Fashion Blogs and Their Evaluation. Metrics, Saarbrucken: Lap Lambert Academic Publishing.
  • HAUGE, A. (2006), Gatekeepers and Knowledge Diffusion in the Fashion Industry. Druiddime Academy Winter 2006 PhD Conference.
  • HILL, D. D. (2007), As Seen In Vogue: A Century of American Fashion in Advertising. Texas: Texas Tech University Press.
  • HOSKINS, E. T. (2015), Foya Modanın Anti-Kapitalist Kitabı. 1. Baskı, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • JAMIESON, R. (2015), Print Is Dead, Long Live Print: The World's Best Independent Magazines. New York: Preste.
  • KAISER, T. (2017), The Magazıne Is A Moment Of Conscıous Lookıng An Ethnographic Study On The Practice Of Reading Fashion Magazines. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Stockholm.
  • KAWAMURA, Y. (2005), Modaloji Moda Çalışmaları Üzerine. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • MCCARTHY, S. R. (2013), The Effects Of Social Media On Fashion Consumption. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mississippi.
  • MUGGLETON, D. (2000), Inside Subculture: The Postmodern Meaning of Style. New York: Berg.
  • NELSON, B. (2017), The History of Fashion Journalism, England: Bloomsbury: Academic.
  • NGUYEN, T. (2007), Beyond Commerce: The Fashion Magazine as Art and Theory Communication and Culture. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Toronto.
  • OINONEN, T. (2021), Body Positivity in Social Media Marketing. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Helsinki.
  • OPPENHEIMER, J. (2005), Front Row Anna Wintour The Cool Life and Hot Times of Vogue’s Editor in Chief. New York: St. Martin’s Press.
  • ROCAMORA, A. (2011), New Fashion Times: Fashion and Digital Media. The Handbook of Fashion Studies, London: Bloomsbury.
  • ROCAMORA, A. (2013), Fashion Media- Past and Present. London: Bloomsbury Academic.
  • ROCAMORA, A. (2017), Mediatization and Digital Media in the Field of Fashion. Fashion Theory Volume 21, 2017- Issue 5, 505-522.
  • SAGAERT, C. (2017), Kadın Çirkinliğinin Tarihi. 1. Baskı. Çeviren: Serdar Genç, İstanbul: Maya Kitap.
  • SEDEKE, K. (2012), Effective Fashion Blogs and Their Impact on the Current Fashion Industry. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Rotterdam.
  • BORDO, S. (2003), Unbearable Weight: Feminism, Western Culture, and the Body. California: University of California Press.
  • THURMAN, N., FLETCHER R. (2020), Effects of a Magazine’s Move to Online-only: Post-print Audience Attention and Readership Retention Revisited. Journalism Practice, 14:10, 1225-1243.
  • VAN DIJK T. A. (2006), Discourse and Manipulation. Discourse & Society Vol. 17, No. 3 (May 2006), 359-383.
  • WOLF, N. (1991), The Beauty Myth How Images of Beauty Are Used Against Women. NewYork: Harper Collins.
  • URL-1 https://glamobserver.com/the-history-of-fashion-magazines-how-they-operate-and-what-has-changed/ The History Of Fashion Magazines, How They Operate And What Has Changed, (Erişim tarihi: 20.09.2021).
  • URL-2 https://glamwork.org/the-impact-of-fashion-magazines/ How Fashion Magazines Influence Society, (Erişim Tarihi: 18.03.2022).
  • URL-3 https://www.vogue.com/article/anna-wintour-on-her-first-vogue-cover-plus-a-slideshow-of-her-favorite-images-in-vogue (Erişim tarihi: 09.03.2022).
  • URL-4 https://en.wikipedia.org/wiki/Vogue_%28magazine%29 Vogue (magazine) (Erişim tarihi: 28.03.2022).
  • URL-5 https://www.instagram.com/voguemagazine/ Instagram, (Erişim tarihi 03.08.2021).
  • URL-6 https://www.nytimes.com/2018/08/09/style/diversity-september-issue-magazines.html (Erişim tarihi: 20.11.2021).
  • URL-7 https://parall.ax/blog/view/3047/why-is-burberry-s-digital-strategy-so-good Why Is Burberry's Digital Strategy So Good? (Erişim Tarihi: 01.03.2019).
  • URL-8 https://www.businessofapps.com/data/instagram-statistics/ Instagram Revenue and Usage Statistic, (Erişim tarihi: 05.03.2022).
  • URL-9 https://www.creditcards.com/statistics/back-to-school-shopping-poll/ Poll: 36% Of Parents Pressured To Overspend On Back-To-School Shopping And Millennials Have Felt The Most Pressure Of All, (Erişim tarihi: 12.12. 2021).
  • URL-10 https://www.businessoffashion.com/articles/professional/instagram-killed-the-fashion-magazine-what-happens-now (Erişim tarihi: 12.05. 2019).
  • URL-11 https://www.instagram.com/?hl=tr Instagram. (Erişim tarihi: 02.08.2021).
  • URL-12 https://www.forbes.com/top-influencers/fashion/#4c8bfcec4552 Forbes, Top Influencers Fashion, (Erişim tarihi: 19.03.2021). URL- 13 https://politiko.al/english/politikoff/pasuria-miliona-euro-e-chiara-ferragnit-nga-e-cila-fedez-nuk-perfiton-i443501 (Erişim Tarihi: 02.08.2021).
  • URL-14 https://pudding.cool/2019/04/vogue/ We Looked At 19 Years Of Covers To Find How Vogue Represents Women Of All Shades, (Erişim Tarihi: 12.02. 2022).
  • URL-15 https://www.tiktok.com/tag/voguechallenge TikTok, (Erişim tarihi: 12.02.2022).
  • URL-16 https://www.mckinsey.com/featured-insights/diversity-and-inclusion/diversity-wins-how-inclusion-matters Diversity Wins: How Inclusion Matters Report, (Erişim tarihi:12.09. 2021).
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Çiğdem Ertikin 0000-0002-2039-6335

Şöhret Aktepe 0000-0002-3542-7034

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 14 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Ertikin, Ç., & Aktepe, Ş. (2022). SOSYAL MEDYANIN GÜNCEL MODA SUNUMUNA ETKİSİ. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(4), 484-507.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)