Günümüz toplumlarında gerek sosyo-ekonomik gerekse siyasal sebeplerden dolayı yabancılaşma kavramıyla oldukça sık bir şekilde karşılaşmaktadır. Teknolojinin gelişmesi ve kullanım alanlarının yaygınlaşmasıyla beraber medyanın da insan hayatında bulunduğu süre artış göstermektedir. Geleneksel medyanın ve internetin hayatımızın büyük bir parçası olması, insanları kendilerinin yabancılaşmasına sebep olan unsurlar ile daha sık bir şekilde karşı karşıya getirmektedir. Enformasyon dolaşım hızının olabildiğince arttığı bu dönemde, farklı sebeplerden ötürü insanları yabancılaşmaya sürükleyen olgulara maruz kalma oranı da artmış bulunmaktadır. İnsanların yabancılaşmasına neden olan sebepler arasında kitle medyası önemli bir role sahiptir. Medya aracılığıyla kitlelere iletilen reklamlar ise çalışmanın temelini oluşturmaktadır. Araştırmada, otomobil fabrikalarında çalışan işçilerin maruz kaldıkları reklamlarla, üretim ve onarım süreçlerinde faal rol aldıkları ve gerek geleneksel gerekse dijital medya platformlarında karşılarına çıkan otomobillere yönelik yabancılaşma durumları saptanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın veri toplama safhasında yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşme tekniği kullanılarak işçilerin konuyla ilgili düşünceleri ayrıntılı bir şekilde incelenmiştir. Yapılan görüşmeler sonucunda işçilerin çalışma koşullarının kendi emekleriyle ortaya çıkardıkları otomobillere ilişkin bir yabancılaşmadan söz edilebilmektedir ve otomotiv sektörüne ilişkin reklamların bu yabancılaşma davranışının sergilenmesinde pozitif yönde role sahip olduğu söylenebilmektedir.
İstanbul Üniversitesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Çalışmaları, Kitle İletişimi, Medya Endüstrisi Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 15 Sayı: 3 |