In this study, contributions of Dallas Smythe and Herbert Schiller to the political economy of communication were examined with a qualitative approach. The fact that both thinkers were accepted as the people who established and developed the political economy of communication made them the subject of this study. Western Marxists, especially the Frankfurt School, evaluated the mass media as ideological and cultural. However, Smythe and Schiller dealt with the mass media and the economy holistically and viewed the mass media as tools that directly produced capitalism. In our study, first of all, the critical political economy of communication has been tried to be explained with the main lines. After that Smythe's approaches to how audiences are produced as commodities, sold to advertising companies and reproduced as consumers, and Schiller's approaches to the role of information production and distribution in directing people and reproducing the system are tried to be explained. In addition, by evaluating the CNN news channel in line with the thoughts of Smyhthe and Schiller, it has been tried to show how the capitalist system and communication form an integrity.
Bu çalışmada Dallas Smythe ve Herbert Schiller’in iletişimin ekonomi politiğine yaptıkları katkılar nitel bir yaklaşımla incelenmiştir. Her iki düşünüründe İletişimin ekonomi politiğini kuran ve geliştiren kişiler olarak kabul edilmeleri bu çalışmaya konu olmalarını sağlamıştır. Başta Frankfurt Okulu olmak üzere Batılı Marksistler kitle iletişim araçlarını ideolojik ve kültürel olarak değerlendirmişlerdir. Ancak Smythe ve Schiller kitle iletişim araçlarını ekonomi ile bütünsel olarak ele almışlar ve kitle iletişim araçlarını kapitalizmi doğrudan üreten araçlar olarak görmüşlerdir. Çalışmamızda öncelikle iletişimin eleştirel ekonomi politiği ana hatlarıyla açıklanmaya çalışılmıştır. Sonrasında Smythe’nin izler kitlenin nasıl emtia olarak üretilip reklam veren şirketlere satıldığı ve tüketici olarak yeniden üretildiği ile ilgili yaklaşımları ve Schiller’in enformasyonun üretimi ve dağıtımının, insanların yönlendirilmesinde ve sistemin yeniden üretilmesinde oynadığı rol ile ilgili yaklaşımları açıklanmaya çalışılmıştır. Ayrıca CNN haber kanalının Smyhthe ve Schiller’in düşünceleri doğrultusunda değerlendirilmesi yapılarak kapitalist sistemin ve iletişimin nasıl bir bütünlük oluşturduğu gösterilmeye çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2022 |
Gönderilme Tarihi | 6 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 3 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)