Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE BİLİM HABERCİLİĞİ VE TWITTER’DA BİLİM HABERCİLİĞİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 58 - 73, 01.01.2023

Öz

İnsanoğlunun şu an geldiği noktadaki en büyük pay sahibinin bilim olduğu yadsınamaz bir gerçektir. Son birkaç yüz yıllık dönemde gerçekleşen düşünsel evrimler, günümüzde bilim ve teknolojinin zirve ötesine doğru hız kesmeden devam etmesinin temelini oluşturmaktadır. Matbaadan sonra yaşanan gelişmelerin en önemlilerinden biri de gazetecilik alanında olmuş, bilimsel ve teknolojik gelişmelere paralel olarak habercilik de modern kitle iletişim araçlarında yer almıştır. Tüm değişimlerin temelinde olan bilimin gazetelerde, dergilerde, radyo ve televizyonlarda yeterince yer bulup bulmaması konusu tartışılır bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Öte yandan yeni medya ile beraber bilginin her insanın elinin altına kadar ulaşması ve enformasyon bolluğu, bilimsel bilginin yeni medyada nerede konumlandığını da sorgulatır hale getirmiştir. Her an değişen gündem, sürekli akan bilgi ve yeni çıkan mecralar günümüzün gerçeği olarak karşımızda durmaktadır. Bilginin en hızlı döndüğü ve en büyük sosyal medya uygulamalarından biri olan Twitter’da yapılan haberciliğin önemi ise çok büyüktür. Bugün insanların büyük bir kısmı yaşanan gelişmeleri anlık olarak bu mikroblog sitesinden takip etmektedir. Hemen hemen her türden haberciliğin yapıldığı bu mecrada bilim haberciliğinin durumu ise araştırmamızın konusunu oluşturmaktadır. Araştırmada Türkiye’de Twitter üzerinden bilim haberciliği yapan en fazla takipçi sayısına sahip yedi hesap incelenmiştir.

Kaynakça

  • Acharya, U., Pathak, T., KC, B., Karki, B., Bhandari, R., Shrestha, U., & Dahal, R. (2012, Haziran -). 2011 National Survey on Nepali Journalists. Haziran 2021 tarihinde research.butmedia.org: http://research.butmedia.org/wp-content/uploads/2012/06/Journalist_Social_Media_CMR_Nepal.pdf adresinden alındı
  • Boomsocial. (2021, Haziran 12). Twitter Hesapları. Haziran 2021 tarihinde Boomsocial: https://www.boomsocial.com/Twitter/UlkeSektor/turkey/tumu adresinden alındı
  • Çankaya, M. (2018, Haziran). Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Sanayi, Bilim ve Teknoloji Yayıncılığı Örneği: Fen ve San’at Mecmuası. Erdem İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi(74), 5-34.
  • Çetinkaya, A. (2019). Çevrimiçi Gazetelerin Instagram Üzerinden Haber Paylaşımı. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 1(2), 1-28.
  • Dunwoody, S. (2014, 6 19). Science journalism from: Routledge Handbook of Public Communication of Science and Technology Routledge. Mart 2021 tarihinde Routledge Handbooks Online: https://www.routledgehandbooks.com/doi/10.4324/9780203483794.ch3 adresinden alındı
  • Dursun, O. (2018). Bilim Gazeteciliğinde Popülaritenin ve Pozitif Bilimlerin Hegemonyası. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 83-115.
  • Küçükvardar, M. (2020). Bilim Gazeteciliği: Haber Siteleri Üzerine Bir Araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi(52), 167-186.
  • Kadıoğlu, S. (2015). TÜRKİYE’DE BİLİMİN POPÜLERLEŞMESİ VE MADDİYAT DERGİSİ, 1925-26. Osmanlı Bilimi Araştırmaları, 16(2), 33-51.
  • Koçak, A., & Arun, Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk İletişim, 21-28.
  • Koçoğlu, S. (2018, Şubat 17). Twitter Tarihi: Twitter Nedir? Nasıl Kullanılır? Ne İşe Yarar? Haziran 2021 tarihinde Branding Türkiye: https://www.brandingturkiye.com/twitter-tarihi-twitter-nedir-nasil-kullanilir-ne-ise-yarar/ adresinden alındı
  • Koloğlu, O. (1997). Halka Doğru Bilim. İstanbul: Türk Bilim Tarihi Yayınları.
  • Lumos. (2020, Aralık 23). Sosyal Medya Platformları 2021. Haziran 2021 tarihinde Lumos: https://lumosajans.com/sosyal-medya-platformlari-2021/ adresinden alındı
  • Newman, N., Fletcher, R., Schulz, A., Andı, S., & Nielsen, R. K. (2021, Haziran 12). Reuters Institute Digital News Report 2020. Haziran 2021 tarihinde Digital News Report: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2020-06/DNR_2020_FINAL.pdf adresinden alındı
  • Özdemir, Ş., & Koçer, D. N. (2020). Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(18), 373-392.
  • Öztekin, H., & Şahin, M. (2020). Medyanın Bilimle İmtihanı: Türkiye'de Gazetelerde Yer Alan Bilim Haberleri Üzerine Bir İnceleme. Akdeniz İletişim Dergisi(33), 178-197.
  • Pınarbaşı, T. E., & Astam, F. K. (2020). HABERİN DÖNÜ(ŞÜ)MÜ: SOSYAL MEDYA GAZETECİLİĞİ PRATİKLERİ. İNİF E-Dergi, 70-87.
  • TÜBİTAK. (2004). Ulusal Bilim ve Teknoloji Politikaları: 2003-2023 Strateji Belgesi. Bilinmiyor: Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu.

A RESEARCH ON SCIENCE JOURNALISM IN TURKEY AND SCIENCE JOURNALISM ON TWITTER

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 58 - 73, 01.01.2023

Öz

Kaynakça

  • Acharya, U., Pathak, T., KC, B., Karki, B., Bhandari, R., Shrestha, U., & Dahal, R. (2012, Haziran -). 2011 National Survey on Nepali Journalists. Haziran 2021 tarihinde research.butmedia.org: http://research.butmedia.org/wp-content/uploads/2012/06/Journalist_Social_Media_CMR_Nepal.pdf adresinden alındı
  • Boomsocial. (2021, Haziran 12). Twitter Hesapları. Haziran 2021 tarihinde Boomsocial: https://www.boomsocial.com/Twitter/UlkeSektor/turkey/tumu adresinden alındı
  • Çankaya, M. (2018, Haziran). Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Sanayi, Bilim ve Teknoloji Yayıncılığı Örneği: Fen ve San’at Mecmuası. Erdem İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi(74), 5-34.
  • Çetinkaya, A. (2019). Çevrimiçi Gazetelerin Instagram Üzerinden Haber Paylaşımı. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 1(2), 1-28.
  • Dunwoody, S. (2014, 6 19). Science journalism from: Routledge Handbook of Public Communication of Science and Technology Routledge. Mart 2021 tarihinde Routledge Handbooks Online: https://www.routledgehandbooks.com/doi/10.4324/9780203483794.ch3 adresinden alındı
  • Dursun, O. (2018). Bilim Gazeteciliğinde Popülaritenin ve Pozitif Bilimlerin Hegemonyası. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 83-115.
  • Küçükvardar, M. (2020). Bilim Gazeteciliği: Haber Siteleri Üzerine Bir Araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi(52), 167-186.
  • Kadıoğlu, S. (2015). TÜRKİYE’DE BİLİMİN POPÜLERLEŞMESİ VE MADDİYAT DERGİSİ, 1925-26. Osmanlı Bilimi Araştırmaları, 16(2), 33-51.
  • Koçak, A., & Arun, Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk İletişim, 21-28.
  • Koçoğlu, S. (2018, Şubat 17). Twitter Tarihi: Twitter Nedir? Nasıl Kullanılır? Ne İşe Yarar? Haziran 2021 tarihinde Branding Türkiye: https://www.brandingturkiye.com/twitter-tarihi-twitter-nedir-nasil-kullanilir-ne-ise-yarar/ adresinden alındı
  • Koloğlu, O. (1997). Halka Doğru Bilim. İstanbul: Türk Bilim Tarihi Yayınları.
  • Lumos. (2020, Aralık 23). Sosyal Medya Platformları 2021. Haziran 2021 tarihinde Lumos: https://lumosajans.com/sosyal-medya-platformlari-2021/ adresinden alındı
  • Newman, N., Fletcher, R., Schulz, A., Andı, S., & Nielsen, R. K. (2021, Haziran 12). Reuters Institute Digital News Report 2020. Haziran 2021 tarihinde Digital News Report: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2020-06/DNR_2020_FINAL.pdf adresinden alındı
  • Özdemir, Ş., & Koçer, D. N. (2020). Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(18), 373-392.
  • Öztekin, H., & Şahin, M. (2020). Medyanın Bilimle İmtihanı: Türkiye'de Gazetelerde Yer Alan Bilim Haberleri Üzerine Bir İnceleme. Akdeniz İletişim Dergisi(33), 178-197.
  • Pınarbaşı, T. E., & Astam, F. K. (2020). HABERİN DÖNÜ(ŞÜ)MÜ: SOSYAL MEDYA GAZETECİLİĞİ PRATİKLERİ. İNİF E-Dergi, 70-87.
  • TÜBİTAK. (2004). Ulusal Bilim ve Teknoloji Politikaları: 2003-2023 Strateji Belgesi. Bilinmiyor: Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yusuf Celalettin Can 0000-0001-8707-4990

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 24 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Can, Y. C. (2023). TÜRKİYE’DE BİLİM HABERCİLİĞİ VE TWITTER’DA BİLİM HABERCİLİĞİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. İletişim Bilimi Araştırmaları Dergisi, 3(1), 58-73.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)