JENERASYON ÇATIŞMASINDAN KÜLTÜREL AKTARIMA BİR YERALTI DİZİSİ: ŞANZELİZE DÜĞÜN SALONU
Öz
Türkiye’nin içerisinden geçtiği kültürel dönüşümün belki de en belirgin örneklerinden birisi dinî hayat ve onun uzantılarıdır. Bu dinî-manevi hayat biçiminin, zamanın dinamikleri ile şekillenmesi yanında, kültürel aktarım olarak mensuplarının bir sonraki nesil ile olan ilişkisi de dikkat çekicidir. Bu konudaki pek çok çalışmanın temel dinamiği ise çatışma kültürü üzerine yoğunlaşmaktadır. Öyle ki iki ya da üç jenerasyon arasındaki hızlı dönüşüm, fikirlere ve hayat alışkanlıklarına da yansımaktadır ve büyük oranda da çatışmaktadır. Tarık Tufan’ın kaleminden çıkan “Şanzelize Düğün Salonu” romanı ve sonrasında kendisinin senaryolaştırdığı dizisi son yüzyıldaki ilgi çekici hayat tarzı olarak tasavvufî-mistik yaşamı ve bunun merkezinde yer almış bir jenerasyon çatışmasını bizlerle buluşturmaktadır. Dizi “Tabii” isimli TRT bünyesinde yer alan yayın platformu tarafından izleyici ile buluşmuştur. Dram-Komedi türünde kendisini tanımlamış sekiz bölümlük bir mini dizidir. Makalede bu kişilik ve kültür çatışmasının dizide nasıl işlendiği Gerçekçilik Kuramı’na dayanarak irdelenmiş, tasavvuf ve düğün salonu temelinde eğlence kültürünün yer altındaki son yüzyıldaki hikayesinin güncel durumuna dair işlenmiş sekanslar Roland Barthes’in göstergebilimi ve Vladimir Propp’un yapılsalcı yöntemine göre incelenmiştir. Ayrıca dizide kullanılan mekanların incelemesi gerçekleştirilmiş ve gerçek verilerden yola çıkarak mekanların “gerçek” ve “kurmaca” ilişkilerindeki fonksiyonları tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Mini Dizi, Tasavvuf, Kültür Çatışması, Tüketim Toplumu, Şanzelize Düğün Salonu
Mini Dizi Tasavvuf Kültür Çatışması Tüketim Toplumu Şanzelize Düğün Salonu
AN UNDERGROUND DRAMA FROM GENERATIONAL CONFLICT TO CULTURAL TRANSMISSION: ŞANZELİZE DÜĞÜN SALONU
Abstract
One of the most distinct examples of the cultural transformation Turkey is undergoing is seen in religious life and its extensions. In addition to the fact that this religious-spiritual way of life is shaped by the dynamics of time, the relationship of its members with the next generation as cultural transmission is also remarkable. The fundamental dynamic of many studies on this subject focuses on the culture of conflict. Such that the rapid transformation between two or three generations also reflects on ideas and lifestyle habits, and largely conflicts. Tarık Tufan's novel "Şanzelize Düğün Salonu" and the subsequent series he scripted, introduces us to the intriguing lifestyle of the last century centered on Sufi-mystical living and the generation conflict at its core. The series, named "Tabii," meets the audience on the broadcasting platform under TRT. It defines itself as a drama-comedy genre and is an eight-episode miniseries. In the article, how this personality and cultural conflict is processed in the series is examined based on Realism Theory, and sequences that address the status of the underground story of the entertainment culture based on Sufism and the wedding hall in the last century have been analyzed according to Roland Barthes' semiotics and Vladimir Propp's structural method. Furthermore, an analysis of the locations used in the series has been conducted, and based on real data, the functions of these locations in the "real" and "fictional" relationship have been identified.
Keywords: Miniseries, Sufism, Culture Clash, Consumer Society, Şanzelize Düğün Salonu.
Miniseries Sufism Culture Clash Consumer Society Şanzelize Düğün Salonu
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Film Eleştirisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 8 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)