Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SİMGESEL PEYZAJ TASARIMI ARACILIĞIYLA KİMLİĞİN SERGİLENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 2, 142 - 153, 29.12.2017
https://doi.org/10.21733/ibad.2106

Öz

Sürekli değişen
dünyada tutarlılık insanlar için vazgeçilmez bir ihtiyaçtır ve tutarlılığın arayışında
mekanlarla kurulan duygusal bağlar, psikolojik dengenin önemli bir
bileşenidirler. Bu nedenle insan-mekan etkileşiminin sonucu oluşan yer kimliği,
yere bağlılık, yer duygusu gibi kavramlar çevresel psikoloji ve çevresel
tasarım alanlarında son yıllarda daha sıklıkla dile getirilmektedirler. Bu
araştırmada yer kimliği kavramına odaklanılmıştır. Mekanın tasarlanması süreci
içinde kimlik ve simgesellik nasıl ele alınır? Bir topluma ait değerler ve
kimlik, mekan bileşen ve öğeleriyle nasıl ilişkilendirilir? Bu sorulara ilişkin
çevresel tasarım ve çevresel psikoloji alanında önemli bir boşluk vardır.
Tasarımcıların yerin kimliğini göz önünde bulundurarak yerin oluşumunda neleri
önemsediği, neleri daha sık kullandığı bu çalışmada anlaşılmaya çalışılmıştır.
Karadeniz Teknik Üniversitesi, Peyzaj Mimarlığı Bölümü’nde farklı yıllarda
toplam 97 son sınıf öğrencisi ile yürütülen araştırmada öğrencilere
Trabzon’daki bir kent parkında simgesel bir mekan tasarlanacağı; bu durumda
öğrencilerin tasarım konseptleri, tasarlanacak mekanın türü, mekanda yer alacak
etkinlikler ve mekan bileşenlerinin neler olacağı sorusu yöneltilmiştir.
Konseptlerin sınıflandırılması en çok kentin kültürel özelliklerine, daha sonra
sosyal özelliklerine ve ardından doğal özelliklerine odaklanıldığını
göstermiştir. Ayrıca mekan türleri, etkinlikler ve mekan bileşenlerine ilişkin
analizler de yürütülmüştür. Kente ilişkin kültürel ve sosyal özelliklerin ve
kentle özdeşleşmiş etkinliklerin (horon/kolbastı oynamak, kemençe dinlemek,
hamsi şöleni vb. gibi) ağırlık kazanması yerel kimliğe ağırlık verildiğini,
milli/ulusal kimliğin de vurgulandığı ancak yerel kimlik kadar tasarım
kararlarına yansımadığı saptanmıştır.

Kaynakça

  • Adam, Robert, (2012), “Identity and Identification: The Role of Architectural Identity in a Globalized World”, in H. Casakin, F. Bernardo, (Eds.). The Role of Place Identity in the Perception, Understanding, and Design of Built Environments, pp. 176-193, Bentham Science Publishers. Aguilar, Miguel Angel, (2002), “Identity and Daily Space in Two Municipalities in Mexico City”, Environment and Behavior, 34 (1), 111-121. Altman, Irwin & Low, Setha M. (Eds.), (1992), Place attachment, New York: Plenum. Backhaus, Gary, (2009), “Introduction I: The Problematic of Grounding the Significance of Symbolic Landscapes”, in G. Backhaus, J. Murungi (Eds.) Symbolic Landscapes, pp.3-32, Springer. Bernardo, Fatima & Palma-Oliveira, Jose Manuel, (2012), “Place Identity: A Central Concept in Understanding Intergroup Relationships in the Urban Context”, in H. Casakin, F. Bernardo, (Eds.), The Role of Place Identity in the Perception, Understanding, and Design of Built Environments, pp. 35-46, Bentham Science Publishers. Butina-Watson, Georgia, & Bentley, Ian, (2007), Identity by design, Burlington: Elsevier/Butterworth-Heinemann. Birol Akkurt, Hümeyra, (2012), “Reconstitution of the Place Identity within the Intervention Efforts in the Historic Built Environment”, in H. Casakin, F. Bernardo, (Eds.), The Role of Place Identity in the Perception, Understanding, and Design of Built Environments, pp. 63-77, Bentham Science Publishers. Casakin, Hernan, & Bernardo, Fatima, (Eds.) (2012), The Role of Place Identity in the Perception, Understanding, and Design of Built Environments, Bentham Science Publishers. Casakin, Hernan & Elliot, Esi Abbam, (2012), “Place Identity Principles and Cultural Metaphors in a Mexican Environment”, in H. Casakin, & F. Bernardo (Eds.), The Role of Place Identity in the Perception, Understanding, and Design of Built Environments, pp. 146-162, Bentham Science Publishers. Chow, Kenny, & Healey, Mick, (2008), “Place attachment and place identity: First-year undergraduates making the transition from home to university”, Journal of Environmental Psychology, 28, 362-372. Goličnik Marušić, Barbara & Nikšič, Matej, (2012), “Multilayered Identity of Places: Linkage between Physical Form, Behaviour Patterns and Public Perception”, in H. Casakin, F. Bernardo (Eds.), The Role of Place Identity in the Perception, Understanding, and Design of Built Environments, pp. 120-132. Bentham Science Publishers. Hay, Robert, (1998), “Sense of place in developmental context”, Journal of Environmental Psychology, 18, 5–29. Hernandez, Bernardo, Hidalgo, M.Carmen, Salazar-Laplace, M. Esther, & Hess, Stephany, (2007), “Place attachment and place identity in natives and non-natives”, Journal of Environmental Psychology, 27, 310-319. Hernández-Garcia, Jaime, (2012), “Open Spaces in Informal Settlements in Bogotá, Expressions of Attachment and Identity”, in H. Casakin, F. Bernardo, (Eds.), The Role of Place Identity in the Perception, Understanding, and Design of Built Environments, pp. 92-106, Bentham Science Publishers. Knez, Igor, (2005), “Attachment and identity as related to place and its perceived climate”, Journal of Environmental Psychology, 25, 207-218. Lang, Jon, (1994), Urban Design: The American Experience, John Wiley & Sons, Inc. USA. Lewicka, Maria, (2005), “Ways to make people active: Role of place attachment, cultural capital and neighborhood ties”, Journal of Environmental Psychology, 4, 381–395. Lewicka, Maria, (2008), “Place attachment, place identity, and place memory: Restoring the forgotten city past”, Journal of Environmental Psychology, 28, 209–231. Manzo, Lynne C., (2003), “Beyond house and haven: Toward a revisioning of emotional relationships with places”, Journal of Environmental Psychology, 23, 47-61. Noormohammadi, Susan, (2012), “Essential Human Qualities in Strengthening Place Identity as Expressed in Louis Kahn’s Architectural Theory”, in H. Casakin, & F. Bernardo, (Eds.), The Role of Place Identity in the Perception, Understanding, and Design of Built Environments, pp. 22-34, Bentham Science Publishers. Osborne, Brian S., 2001, “Landscapes, Memory, Monuments, and Commemoration: Putting Identity in Its Place”, the Department of Canadian Heritage for the Ethnocultural, Racial, Religious, and Linguistic Diversity and Identity Seminar Halifax, Nova Scotia November 1-2, 2001. http://canada.metropolis.net/events/ethnocultural/publications/putinden.pdf Padua, Mary G., (2007), “Designing an identity: The synthesis of a post-traditional landscape vocabulary in Hong Kong”, Landscape Research, 32 (2), 225-240 Pol, Enric, (2002), “The Theoretical Background of the City-Identity-Sustainability Network”, Environment and Behavior, 34 (1), 8-25. Proshansky, Harold M., Fabian, Abbe K. & Kaminoff, Robert., (1983), “Place Identity: Physical world socialization of the self”, Journal of Environmental Psychology, 3, 57-83. Relph, Edward, (1976), Place and placelessness, London: Pion Limited. Seamon, David, (2012), “Place, Place Identity, and Phenomenology: A Triadic Interpretation Based on J.G. Bennett’s Systematics”, in H. Casakin, F. Bernardo, (Eds.), The Role of Place Identity in the Perception, Understanding, and Design of Built Environments, pp. 3-21, Bentham Science Publishers. Tuan, Yi-Fu, (1980), “Rootedness versus sense of place”, Landscape, 24, 3-8. Twigger-Ross, Clare, & Uzzell, David, (1996), “Place and identity processes”, Journal of Environmental Psychology, 16, 205-220. Vidal, Tomeu, Troffa, Renato, Valera, Sergi & Fornara, Ferdinando, (2012), “Place Identity as a Useful Psychological Construct for Approaching Modern Social Challenges and New People-Environment Relations: Residential Mobility, Restorative Environments, and Landscape”, in H. Casakin, F. Bernardo, (Eds.), The Role of Place Identity in the Perception, Understanding, and Design of Built Environments, pp. 78-91, Bentham Science Publishers. Violich, Francis, (1985), “Towards revealing the sense of place: An intuitive ‘reading’ of four Dalmatian towns”, in: Seamon, D. & Magerauer, R. (Eds.), Dwelling, Place and Environment: Towards a phenomenology of person and world, pp. 113-137, Dordrecht: Martinus Nijhoff.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sema Mumcu

Serap Yılmaz

Doruk Görkem Özkan

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Mumcu, S., Yılmaz, S., & Özkan, D. G. (2017). SİMGESEL PEYZAJ TASARIMI ARACILIĞIYLA KİMLİĞİN SERGİLENMESİ. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 2(2), 142-153. https://doi.org/10.21733/ibad.2106
AMA Mumcu S, Yılmaz S, Özkan DG. SİMGESEL PEYZAJ TASARIMI ARACILIĞIYLA KİMLİĞİN SERGİLENMESİ. IBAD. Aralık 2017;2(2):142-153. doi:10.21733/ibad.2106
Chicago Mumcu, Sema, Serap Yılmaz, ve Doruk Görkem Özkan. “SİMGESEL PEYZAJ TASARIMI ARACILIĞIYLA KİMLİĞİN SERGİLENMESİ”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 2, sy. 2 (Aralık 2017): 142-53. https://doi.org/10.21733/ibad.2106.
EndNote Mumcu S, Yılmaz S, Özkan DG (01 Aralık 2017) SİMGESEL PEYZAJ TASARIMI ARACILIĞIYLA KİMLİĞİN SERGİLENMESİ. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 2 2 142–153.
IEEE S. Mumcu, S. Yılmaz, ve D. G. Özkan, “SİMGESEL PEYZAJ TASARIMI ARACILIĞIYLA KİMLİĞİN SERGİLENMESİ”, IBAD, c. 2, sy. 2, ss. 142–153, 2017, doi: 10.21733/ibad.2106.
ISNAD Mumcu, Sema vd. “SİMGESEL PEYZAJ TASARIMI ARACILIĞIYLA KİMLİĞİN SERGİLENMESİ”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 2/2 (Aralık 2017), 142-153. https://doi.org/10.21733/ibad.2106.
JAMA Mumcu S, Yılmaz S, Özkan DG. SİMGESEL PEYZAJ TASARIMI ARACILIĞIYLA KİMLİĞİN SERGİLENMESİ. IBAD. 2017;2:142–153.
MLA Mumcu, Sema vd. “SİMGESEL PEYZAJ TASARIMI ARACILIĞIYLA KİMLİĞİN SERGİLENMESİ”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), c. 2, sy. 2, 2017, ss. 142-53, doi:10.21733/ibad.2106.
Vancouver Mumcu S, Yılmaz S, Özkan DG. SİMGESEL PEYZAJ TASARIMI ARACILIĞIYLA KİMLİĞİN SERGİLENMESİ. IBAD. 2017;2(2):142-53.

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD

IBAD, EBSCO, SCOPUS, E-SCI ve TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından DİZİNLENMEK ÜZERE değerlendirme sürecindedir.


           Dergimizin sekreterya ve dizin/indeks takibi işlemleri dergieditoru.com tarafından yürütülmektedir.              


Flag Counter