Düşünce, davranış ve yaşam tarzıyla Batı
uygarlığını örnek alan Doğu ülkelerinin kullandığı bir kavram olarak Batılılaşma,
yanı sıra çağdaşlaşma ve modernleşme, toplumların değişim beklentileri ve
amaçlarıyla ilişkilendirilen tabirlerdir. Modernleşme, toplumların gittikçe
merkezileştikleri bir süreçtir. Batı Avrupa’da sanayi devrimi ve kentlileşme
süreci ile doğan modernleşme; rasyonelleşme ve ulus-devlet kavramları ile
pekişmiş, hizmet sektöründe kamusal ve özel alanların birbirinden ayrımı ile de
devinimini sürdürmüştür. Osmanlı döneminden başlayarak Türkiye Cumhuriyeti’nin
kurulmasıyla sürdürülen yenilikçi akım (modernleşme), yeni yaşam tarzları,
zevkler ve yeni eğlence biçimlerinin yeşermesi için zemin oluşturmuştur. Türk
makam müziği eğitimi ve icrasının kesintilere uğratıldığı Cumhuriyet sonrası
dönemde kültürel dengelerde büyük değişimler yaşanmıştır. Osmanlı Devleti’nin
son, Cumhuriyet döneminin ilk yıllarında müziğin topluma iletilmesinde taş
plaklar önemli araçlardandır. Radyonun doğuşuyla başta İstanbul ve Ankara olmak
üzere dinleyiciler, müzik alanında etkinleşmiştir. Bu süreçte, kitle iletişim
araçlarının hız ve yayılma olanaklarıyla popüler kültür kavramı beslenmiş,
toplum kendi “yıldız” sanatçılarını yaratmaya başlamıştır. Münir Nurettin, Batı
tekniğiyle harmanladığı makam müziğini, “sanat” kaygısı güderek modernleştirme
çabası içinde olmuştur. Bu anlamda, geliştirmeye çalıştığı icra tekniği,
repertuvar seçimi ve besteleri bakımından modernleşme süreciyle uyumlu bir
solist olarak farklılığını yansıtmıştır
Türk Makam Müziği Modernleşme süreci Solist İcracılar Münir Nurettin Selçuk
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD
IBAD, EBSCO, SCOPUS, E-SCI ve TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından DİZİNLENMEK ÜZERE değerlendirme sürecindedir.
Dergimizin sekreterya ve dizin/indeks takibi işlemleri dergieditoru.com tarafından yürütülmektedir.