Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE İMAJI, ÜNİVERSİTEYE DUYULAN MEMNUNİYET ve ÖĞRENCİ SADAKATİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİ ANLAMAYA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 2, 270 - 280, 29.12.2017
https://doi.org/10.21733/ibad.2135

Öz

Türkiye’de yükseköğretim kurumlarının sayısındaki
artış, öğrencilerin arasında seçim yapacağı alternatiflerin sayısını da
artırmıştır. Yükseköğretim kurumları rekabetçi koşullarda, öğrenci sadakatini
ve sadakat sürekliliğini sağlamak adına kendisinin ve öğrenim programlarının
imajlarını geliştirme, sağladığı olanakları iyileştirerek hizmet kalitesini
artırma konularına daha fazla önem vermektedir. Öğrencinin memnuniyeti,
üniversitenin imajı ve öğrenim programının imajı faktörlerinin, öğrenci
sadakati üzerinde etki gücüne sahip birçok faktör arasında en önemlileri olduğu
yazında rastlanan birçok çalışma ile desteklenmiştir. Bu bağlamda çalışmada, Uludağ
Üniversitesi öğrencilerinden elde edilen veriler kullanılarak; söz konusu
değişkenlerin, bağımlı değişken olan öğrenci sadakati üzerindeki etkisini
kurulan hipotezler doğrultusunda incelenmiştir. Çalışma nicel bir araştırma
olup, yapılan analizin sonucu, öğrenci memnuniyeti, üniversite imajı ve öğrenim
programının imajı değişkenlerinin, öğrenci sadakatininin belirleyicileri
olduğunu ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • ANDERSON, E.W., FORNELL, C., ve LEHMANN D. R. (1994), “Customer Satisfaction, Market Share, and Profitability: Findings from Sweden”, Journal of Marketing, C.58, s.53-66. APPLETON-KNAPP, S. L. ve KRENTLER K. A. (2006), “Measuring student expectations and their effects on satisfaction: The importance of managing student expectations”, Journal of Marketing Education, S.28, s.254-264. BAKAN, Ö. (2005), Kurumsal İmaj, Tablet Kitabevi, (1.Basım), Konya. BARICH, H., KOTLER, P. (1991), “A Framework for Marketing Image Managemenet”, Sloan Management Review, C.32, S.2, s.94-104. BOWEN, J. T. ve CHEN, L. (2001), "The Relationship Between Customer Loyalty And Customer Satisfaction", International Journal of Contemporary Hospitality Management, C. 13, S. 5, s.213-217, doi: 10.1108/09596110110395893. BROCHADO, A. (2009), “Comparing Alternative Instruments to Measure Service Quality in Higher Education”, Quality Assurance in Education, S.17, No. 2, s.174-190. BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2007), Sosyal Bilimler İçin Veri Analiz El Kitabı, (7. Baskı), Pegem Yayınları, Ankara. CARUANA, A. (2002) “Service Loyalty the Effects of Service Quality and the Mediating Role of Customer Satisfaction”, European Journal of Marketing, C.36, S.(6/7), s.811-828. CİNGÖZ, M. (2009), “Eğitimde Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyetine Etkisi: Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde Bir Uygulama”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kütahya. CLEMES, M.D. vd. (2007), “University Student Satisfaction: An Empirical Analysis”, Journal of Marketing for Higher Education, S. 17, No. 2, s.292-325. COŞKUN, R., ALTUNIŞIK, R., vd. (2015), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, (8. Baskı), Sakarya Yayıncılık, Sakarya. DERİN, N. Ve DEMİREL, E. T. (2011), “Kurum İmajının Kurum Kimliği Açısından Açıklanabilirliği: İnönü Üniversitesi Turgut Özal Tıp Merkezi Örneği”, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, C.13, S.2, s.155-193. ERYILMAZ, M. E. (2016), “Fakülte İtibar ve İmajının Öğrencilerin Eğitim Gördükleri Okulda Akademisyen Olarak Görev Alma Niyeti Üzerine Etkilerine Dair Bir Araştırma”, ICOMEP 2016 International Congress of Management Economy and Policy/Proceedings Book, İstanbul. ERYILMAZ, M. (In Press), “A Research on the Relationships among Faculty’s Reputation, Image and Students’ Intentions of Future Collaborations: Findings from the Turkey”, International Journal of Learning and Teaching. ESİN, A. (2002), ISO 9001:2000 Işığı Altında Hizmette Toplam Kalite, METU Press ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayını, Ankara. GÜZEL, N. G. (2006), “Yükseköğretimde Turizm Eğitimi ve Hizmet Kalitesi”, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, yayımlanmamış doktora tezi, Ankara. GÜZEL ŞAHİN, G. (2011), “Üniversite Düzeyinde Turizm Eğitiminde Hizmet Kalitesi Beklenti ve Algısına Yönelik Ankara’da Bir Araştırma”, İşletme Araştırmaları Dergisi, C.3, S.4, s.49-65. HALLOWELL, R. (1996), “The Relationships Of Customer Satisfaction, Customer Loyalty, And Profitability: An Empirical Study”, International Journal of Service Industry Management, C. 7, S. 4, s.27-42. HELGESEN, Q., ve NESSET, W. (2007), “Images, Satisfaction and Antecedents: Drivers of Student Loyalty? A Case Study of a Norwegian University Collage”, Corporate Reputation Review, C.1, S.1, s.38-59. HENNİG-THURAU, T., LAGER, M.F., ve HANSEN, U. (2001), “Modeling and Managing Student Loyalty: An Approach Based on the Concept of Relationship Quality”, Journal of Service Research, C.3, S.1, s.331-344. HOWARD, Steven (1998), Corporate Image Management, Singapore: Butterworth-Hienemann. KÖSE, İ. A. (2012), “Yükseköğretim Kurumlarında Öğrenci Sadakati”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, C.2, S.2, s.114-118. DOI: 10.5961/jhes.2012.040. MARTENSEN, A. vd. (2000), “Measuring Student Oriented Quality in Higher Education: Application of ECSI Method”, Sinergie Rapporti Di Ricerca, C.18, S.9, s.371-383. NADİRİ, H., KANDAMPULLY, J. ve HUSSAİN, K. (2009), “Students’ Perceptions of Service Quality in Higher Education”, Total Quality Management, C. 20, S.5, s.523-535. OKUMUŞ, A. ve DUYGUN, A. (2008), “Eğitim Hizmetlerinin Pazarlanmasında Hizmet Kalitesinin Ölçümü ve Algılanan Hizmet Kalitesi ile Öğrenci Memnuniyeti Arasındaki İlişki”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C.8, S.2, s.17-38. OLIVER, R. L. (1999), “Whence Consumer Loyalty?”, Journal of Marketing, S.63, s.33-44. ÖZDAMAR, K. (1999), Paket Programları ile İstatistiksel Veri Analizi-1 (2.Baskı), Kaan Kitapevi, Eskişehir. PALACİO, A. B., MENESES, G. D. ve PEREZ, P. J. P. (2002), “The Configuration Of The University İmage And İts Relationship With The Satisfaction Of Students”, Journal of Educational Administration, C.40, S.5, s. 486-505. PARASURAMAN, A., ZEİTHAML, V. ve BERRY L. (1985), “A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research”, Journal of Marketing, C:49, S.4, s.41-50. PARASURAMAN, A., BERRY, L. ve ZEİTHAML, V. (1988), “SERVQUAL: A Multiple İtem Scale For Measuring Consumer Perceptions Of Service Quality”, Journal of Retailing, C.64, S.19, s.12-40. PARASURAMAN, A., ZEITHAML, V., ve BERRY, L. (1990), Delivering Quality Service: Balancing Customer Perceptions of Service Quality, The Free Press, Newyork. POLAT, S. (2011), “Üniversite Öğrencilerinin Örgütsel İmaj Algıları İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki Düzeyi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, C.11, S.1, s. 249-262. QUINN, A., LEMAY, G., LARSEN, P. ve JOHNSON, D. M. (2009), “Service Quality in Higher Education”, Total Quality Management & Business Excellence, C.20, S.2, s.139 -152. ROJAS-MENDEZ, J. I. (2009), “Determinants of Student Loyalty in Higher Education: A Tested Relationship Approach in Latin America”, Latin American Business Review, C.10, s.21-39. SAKARYA, M.C. (2006), “Yükseköğretimde Öğrenciye Yönelik Hizmet Kalitesinin Ölçülmesi: Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma”, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Antalya. SELVİ, M. S., ÖZKOÇ, H. Ve EMEÇ, H. (2007), “Mağaza İmajı, Mağaza Memnuniyeti ve Mağaza Sadakati Arasındaki İlişkinin Tüketiciler Açısından Değerlendirilmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, C.22, S.1, s.105-121. SOUTAR, G. ve MCNEİL, M. (1996), “Measuring Service Quality in A Tertiary Institution”, Journal of Educational Administration, C.34, S.1, s.72- 82. ŞAHİN, Ali E. (2009), “Eğitim Fakültesinde Hizmet Kalitesinin Eğitim Fakültesi Öğrenci Memnuniyet Ölçeği (Ef-Ömö) İle Değerlendirilmesi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), S.37, s.106-122.
  • TAYLOR, S.A. (1995), “The Case of Customer Satisfaction”, Managing Service Quality. C.5, S.1, s.12. TAYYAR N. ve DİLŞEKER, F. (2012), “Devlet Ve Vakıf Üniversitelerinde Hizmet Kalitesi Ve İmajın Öğrenci Memnuniyetine Etkisi”, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 28, s.185. YILMAZ, V., FİLİZ, Z. ve YAPRAK, B. (2007), “Servqual Yöntemiyle Yükseköğretimde Hizmet Kalitesinin Ölçülmesi” , Doğuş Üniversitesi Dergisi, C.8, S.2, s.299-315.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasemin Karatekin Alkoç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karatekin Alkoç, Y. (2017). ÜNİVERSİTE İMAJI, ÜNİVERSİTEYE DUYULAN MEMNUNİYET ve ÖĞRENCİ SADAKATİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİ ANLAMAYA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 2(2), 270-280. https://doi.org/10.21733/ibad.2135
AMA Karatekin Alkoç Y. ÜNİVERSİTE İMAJI, ÜNİVERSİTEYE DUYULAN MEMNUNİYET ve ÖĞRENCİ SADAKATİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİ ANLAMAYA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. IBAD. Aralık 2017;2(2):270-280. doi:10.21733/ibad.2135
Chicago Karatekin Alkoç, Yasemin. “ÜNİVERSİTE İMAJI, ÜNİVERSİTEYE DUYULAN MEMNUNİYET Ve ÖĞRENCİ SADAKATİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİ ANLAMAYA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 2, sy. 2 (Aralık 2017): 270-80. https://doi.org/10.21733/ibad.2135.
EndNote Karatekin Alkoç Y (01 Aralık 2017) ÜNİVERSİTE İMAJI, ÜNİVERSİTEYE DUYULAN MEMNUNİYET ve ÖĞRENCİ SADAKATİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİ ANLAMAYA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 2 2 270–280.
IEEE Y. Karatekin Alkoç, “ÜNİVERSİTE İMAJI, ÜNİVERSİTEYE DUYULAN MEMNUNİYET ve ÖĞRENCİ SADAKATİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİ ANLAMAYA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”, IBAD, c. 2, sy. 2, ss. 270–280, 2017, doi: 10.21733/ibad.2135.
ISNAD Karatekin Alkoç, Yasemin. “ÜNİVERSİTE İMAJI, ÜNİVERSİTEYE DUYULAN MEMNUNİYET Ve ÖĞRENCİ SADAKATİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİ ANLAMAYA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 2/2 (Aralık 2017), 270-280. https://doi.org/10.21733/ibad.2135.
JAMA Karatekin Alkoç Y. ÜNİVERSİTE İMAJI, ÜNİVERSİTEYE DUYULAN MEMNUNİYET ve ÖĞRENCİ SADAKATİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİ ANLAMAYA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. IBAD. 2017;2:270–280.
MLA Karatekin Alkoç, Yasemin. “ÜNİVERSİTE İMAJI, ÜNİVERSİTEYE DUYULAN MEMNUNİYET Ve ÖĞRENCİ SADAKATİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİ ANLAMAYA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), c. 2, sy. 2, 2017, ss. 270-8, doi:10.21733/ibad.2135.
Vancouver Karatekin Alkoç Y. ÜNİVERSİTE İMAJI, ÜNİVERSİTEYE DUYULAN MEMNUNİYET ve ÖĞRENCİ SADAKATİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİ ANLAMAYA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. IBAD. 2017;2(2):270-8.

Cited By








IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD

IBAD, EBSCO, SCOPUS, E-SCI ve TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından DİZİNLENMEK ÜZERE değerlendirme sürecindedir.


           Dergimizin sekreterya ve dizin/indeks takibi işlemleri dergieditoru.com tarafından yürütülmektedir.              


Flag Counter