Metafor, kişilerin bir olgu ya da kavrama ilişkin algılarını benzetmeler yoluyla ifade etmesi olarak tanımlanabilir. İnsanoğlu eskiden beri özellikle soyut kavramları daha iyi anlayabilmek/anlatabilmek için onları metaforlar yardımıyla ifade eder. Bu yönüyle metaforlar hayatımızda çok önemli bir işleve sahiptirler. Bu çalışmada aday Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin “edebiyat öğretmeni” kavramına ilişkin algıları metafor yoluyla analiz edilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Türkiye’nin çeşitli üniversitelerinden aday Türk dili ve edebiyatı öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış açık uçlu soru formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmaya gönüllülük esasına göre katılmış olan katılımcılardan veri toplama formundaki “Edebiyat öğretmeni ...... gibidir/benzer/hatırlatır. Çünkü ……” şeklindeki açık uçlu cümleleri tamamlamaları istenmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yapılarak on bir kategoriye ayrılmıştır: bilgi kaynağı ve/veya sağlayıcısı (n= 30; %30), yol gösterici ve yönlendirici (n= 24; %24), rol model (n=12; %12), bireysel ve duygusal gelişimi destekleyici (n= 8; %8), üretici (n= 8; %8), değerli bir varlık (n=6; %6), şekillendirici/biçimlendirici (n= 6; %6), süper otorite (n=3; %3), iletişim aracı (n=1; %1), eğlendirici/dinlendirici (n=1; %1), sevgi ve fedakarlık örneği (n=1; %1). Sonuçlara göre katılımcıların %58’i (n=58) öğretmeni geleneksel (bilgi kaynağı ve/veya sağlayıcısı, yol gösterici ve yönlendirici, rol model, değerli bir varlık, şekillendirici/biçimlendirici, süper otorite, sevgi ve fedakarlık örneği); %43’ü ise (n= 43) edebiyat öğretmenini çağdaş eğitim yaklaşımlarına uygun özelliklere (yol gösterici ve yönlendirici, bireysel ve duygusal gelişimi destekleyici, üretici, iletişim aracı, eğlendirici/dinlendirici) daha uygun rolleriyle algılamışlardır.
Metaphor can be described
as one’s expressing perceptions about a fact or a notion thorough similes.
Humankind expresses nonfigurative notions with the help of metaphors to
understand/narrate them better since the ancient times. Metaphors have a very
important place in one’s life with this function. In this study, trainee
Turkish Language and Literature teachers’ perception about “literature teacher”
notion is analyzed through metaphors. Phenomenology design of qualitative
research is used in this study. The paradigm of the study is formed by trainee
Turkish language and literature teachers. The data of this research is
collected with semi-constructed open-ended question form. Participants that
attended the research by voluntarily is requested to complete open-ended
sentences similar to “Literature teacher is similar to/is like/reminds
............. because ............” The acquired data is divided into 11
categories by doing content analysis: knowledge source and/or provider
(n= 30; %30), leader and director (n= 24; %24), role-model (n=12;
%12), supporter of personal and emotional development (n= 8; %8), productive
(n= 8; %8), a precious being (n=6; %6), former/moulder (n= 6;
%6), super authority (n=3; %3), communication tool (n=1; %1), entertainer/relaxing
(n=1; %1), example of love and sacrifice (n=1; %1). According to
results, %58 of the participants (n=58) described the teacher as traditional (knowledge
source and/or provider, leader and director, role-model, a precious being,
former/moulder, super authority, example of love and sacrifice); %43 of
them perceive the teacher as roles that fits better the qualities of modern
education approaches (leader and director, supporter of personal and
emotional development, productive, communication tool, entertainer/relaxing).
Turkish Language and Literature Teacher, teacher, metaphor, education.
Konular | Sosyal |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2018, Cilt 3, Sayı 1 |
Bibtex | @araştırma makalesi { ibadjournal343188, journal = {Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD)}, eissn = {2536-4642}, address = {}, publisher = {International Scientific Research Association}, year = {2018}, volume = {3}, number = {1}, pages = {104 - 117}, doi = {10.21733/ibad.343188}, title = {ADAY TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENLERİNİN “EDEBİYAT ÖĞRETMENİ” KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR YOLUYLA ANALİZİ}, key = {cite}, author = {Kahya, Hayrullah} } |
APA | Kahya, H. (2018). ADAY TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENLERİNİN “EDEBİYAT ÖĞRETMENİ” KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR YOLUYLA ANALİZİ . Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) , 3 (1) , 104-117 . DOI: 10.21733/ibad.343188 |
MLA | Kahya, H. "ADAY TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENLERİNİN “EDEBİYAT ÖĞRETMENİ” KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR YOLUYLA ANALİZİ" . Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 3 (2018 ): 104-117 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/ibadjournal/issue/31095/343188> |
Chicago | Kahya, H. "ADAY TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENLERİNİN “EDEBİYAT ÖĞRETMENİ” KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR YOLUYLA ANALİZİ". Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 3 (2018 ): 104-117 |
RIS | TY - JOUR T1 - ADAY TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENLERİNİN “EDEBİYAT ÖĞRETMENİ” KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR YOLUYLA ANALİZİ AU - HayrullahKahya Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.21733/ibad.343188 DO - 10.21733/ibad.343188 T2 - Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) JF - Journal JO - JOR SP - 104 EP - 117 VL - 3 IS - 1 SN - -2536-4642 M3 - doi: 10.21733/ibad.343188 UR - https://doi.org/10.21733/ibad.343188 Y2 - 2017 ER - |
EndNote | %0 Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) ADAY TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENLERİNİN “EDEBİYAT ÖĞRETMENİ” KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR YOLUYLA ANALİZİ %A Hayrullah Kahya %T ADAY TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENLERİNİN “EDEBİYAT ÖĞRETMENİ” KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR YOLUYLA ANALİZİ %D 2018 %J Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) %P -2536-4642 %V 3 %N 1 %R doi: 10.21733/ibad.343188 %U 10.21733/ibad.343188 |
ISNAD | Kahya, Hayrullah . "ADAY TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENLERİNİN “EDEBİYAT ÖĞRETMENİ” KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR YOLUYLA ANALİZİ". Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 3 / 1 (Ağustos 2018): 104-117 . https://doi.org/10.21733/ibad.343188 |
AMA | Kahya H. ADAY TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENLERİNİN “EDEBİYAT ÖĞRETMENİ” KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR YOLUYLA ANALİZİ. IBAD. 2018; 3(1): 104-117. |
Vancouver | Kahya H. ADAY TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENLERİNİN “EDEBİYAT ÖĞRETMENİ” KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR YOLUYLA ANALİZİ. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD). 2018; 3(1): 104-117. |
IEEE | H. Kahya , "ADAY TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENLERİNİN “EDEBİYAT ÖĞRETMENİ” KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR YOLUYLA ANALİZİ", Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), c. 3, sayı. 1, ss. 104-117, Ağu. 2018, doi:10.21733/ibad.343188 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD
IBAD, EBSCO, SCOPUS, E-SCI ve TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından DİZİNLENMEK ÜZERE değerlendirme sürecindedir.
Dergimizin sekreterya ve dizin/indeks takibi işlemleri dergieditoru.com tarafından yürütülmektedir.