Amaç : İşletmelerde
satış personelinin performansının geliştirilmesinde oyunlaştırma dinamiklerinin
kullanıldığı yeni bir modelin tasarlanmasıdır.
Tasarım/Yöntem: İlk olarak oyunlaştırma dinamiklerine değinilmiş, daha sonra performansı
oluşturan unsurlar incelenmiş ve son olarak Kevin Werbach ve Dan Hunter’ın 2012
yılında tasarladığı D6 Oyunlaştırma Modeli ele alınıp, satış alanında çalışan
kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik yeni bir model önerisi
getirilmiştir.
Sonuçlar: Oyunlaştırmada kişiler için aktif bir deneyimleme süreci söz konusudur.
Performans değerlendirme sisteminin de oyunlaştırma üzerinden kurgulanması,
çalışanların daha fazla sürece katılımını sağlamaktadır. Çalışma, oyunlaştırma
yoluyla satış personelinin performansının ölçülmesi, geliştirilmesi ve takip
edilmesi konusuna katkıda bulunmaktadır.
Özgün Değer: Bu
çalışma oyunlaştırma ve performansın bir arada kullanılması ve özellikle satış
personelinin performansında oyunlaştırmanın kullanılmasına yönelik yeni bir
model önermesi açısından katkı sağlamaktadır.
Objective of the study: Designing
a new model to improve the performance of sales staff where in dynamics of
gamification are being used.
Design and Methodolgy: Firstly the
dynamics of the gamification have been summarized and afterwards the
composed elements of the performance have been examined and finally a new
model proposal has been designed which is targeting to develop
the performances of those sales staff in the field with the D6
Dramatization Model which was developed by Kevin Werbach and Dan
Hunter in 2012.
Findings: During
the gamification, there is an active experimental process
for respondents. Designing a new model of 'performance
assessment system' on the Gamification Model, ensures employees to
participate in more processes when compared with the previous
model. This study contributes to the performance assessment, improvement and
control processes of the sales staff through gamification.
Originality: This study
provides a contribution in terms of being a different approach of
the gamification combination, as a new
performance assessment and especially referring a new integrated
model by using gamification for sales staff performance.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 1 |
JB@W is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.