Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tıp Fakültelerinin Tıpta Uzmanlık Sınavı Başarısına İlişkin Özellikleri

Yıl 2023, , 423 - 434, 27.12.2023
https://doi.org/10.52538/iduhes.1284281

Öz

AMAÇ: Bu çalışmanın amacı, tıp fakültelerinin özellikleri ile tıpta uzmanlık sınavı (TUS) başarısı arasındaki ilişkiyi belirlemektir.
YÖNTEM: Bu çalışma ……………………. Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde özel çalışma modülü (ÖÇM) faaliyeti olarak yürütülen retrospektif tanımlayıcı bir çalışmadır. ÖÇM tıp eğitiminin ilk üç yıl eğitim müfredatına entegre edilmiştir. 01.03.2022 ile 31.04.2022 tarihleri arasında ilgili internet sitelerinden gerekli veriler toplanmış ve literatür taraması da aynı süre içerisinde yapılmıştır. Türkiye'deki tıp fakültelerinde tıp eğitiminin kalitesi üzerinde etkili olabilecek çeşitli parametreler belirlenmiş ve bu parametrelere ilişkin verilere Yükseköğretim Kurulu (YÖK), Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) ve üniversite veya kurumların kendi resmi sitelerindeki veri tabanlarından ulaşılmıştır. Araştırmada 2021 eğitim-öğretim yılı verileri kullanıldığından, tıp eğitimi süresinin her öğrenci için altı yıl olduğu varsayılarak, 2015 yılı üniversite giriş sınavı puanları temel olarak kabul edilmiştir.
BULGULAR: TUS başarısının; üniversite giriş puan ortalaması (p=0,001), kadavra (p<0,01), akademisyen (p=0,03), ve öğrenci sayısı (p=0.005) ile yakından ilişkili olduğu belirlendi. Akademisyen başına yapılan uluslararası yayınların sayısı (p<0,001) da TUS başarısını yükseltmektedir. Ancak akademisyen başına yapılan ulusal yayın sayısı (0,680), üniversitenin kendi hastanesinin varlığı (p=0,406) ve eğitimin dili (p=0,113) gibi kriterlerle TUS başarısının ilişkili olmadığı bulundu.
SONUÇ: Bu çalışmada tıp fakültelerinin özellikleri ile tıpta uzmanlık sınavı (TUS) başarısı arasındaki ilişkiyi belirlemeye çalıştık. Bulgularımız, yeterli eğitim materyali ve akademik kadro ile verilecek eğitimin TUS başarısını artırma potansiyeline sahip olduğunu ortaya koymuştur. Çalışmamızda ortaya çıkan belki de en önemli bulgu tıp fakültelerine yüksek puanlarla yerleşenler, doktor olduktan sonra da benzer başarı düzeyi ile uzmanlık eğitimine yerleşmektedirler.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Al U. Üniversite Tercihlerinin Yansımaları: Bilgi ve Belge Yönetimi Programları Üzerine Bir Çalışma. Bilgi Yönetimi Dergisi [Internet]. 2022 [cited 2022 Aug 15];5(1):1–20. Available from: https://dergipark.org.tr/tr/pub/by
  • Alper Z, Özdemir H. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesini Tercih Eden Öğrencilerin Kimi Sosyo-Demografik Özellikleri ve Mesleğe Bakış Açıları. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2014;30(2):93–6.
  • Basco WT, Way DP, Gilbert GE, Hudson A. Undergraduate institutional MCAT scores as predictors of USMLE step 1 performance. Acad Med. 2002 Oct;77(10 Suppl):S13-6. doi: 10.1097/00001888-200210001-00005. PMID: 12377692.
  • Başer A, Şahin H. Atatürk’ten Günümüze Tıp Eğitimi. Tıp Eğitimi Dünyası. 2017 Mar 15;16(48):70–83.
  • Başer, A., Sezer, H., Şahin H. Sağlık Profesyoneli Olmak Ya Da Olmamak! Meslek Seçimi. Tıp Eğitimi Dünyası,. 2021;20(60):101–11.
  • Bilir F. Afiliasyonun Tıpta Uzmanlık Öğrenci Eğitimine Etkisi. Journal of Human Rhythm. 2018;4(4):165–8. Cansever Z, Avşar ÜZ, Acemoğlu H, Çayır Y, Avşar Ü. Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Tıp Fakültesini Tercih Nedenleri ve Tıp Eğitiminden Beklentileri. Konuralp Tıp Dergisi. 2014 Apr 1;6(1):17–21.
  • Çetinkaya S, Karaca S, Karagöz N. Bir Tıp Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Fakülteyi Seçme Nedenleri, Akreditasyonla İlgili Düşünceleri ve Akademik Başarı Düzeyleri. Tıp Eğitimi Dünyası. 2021 Apr 30;20(60):112–21.
  • Ercan S. Tıp Fakültelerinin Yüz Yüze Kaldığı Genel Sorunlar Ve Tıp Fakültelerinde Eğitim Kalitesinin İyileştirilmesi. Tıp Eğitimi Dünyası. 2016;15:45–50.
  • Gauer JL, Wolff JM, Jackson JB. Do MCAT scores predict USMLE scores? An analysis on 5 years of medical student data. Med Educ Online. 2016 Sep 30;21:31795. doi: 10.3402/meo.v21.31795. PMID: 27702431; PMCID: PMC5045966.
  • McLachlan JC, Bligh J, Bradley P, Searle J. Teaching anatomy without cadavers. Med Educ. 2004 Apr;38(4):418-24. doi: 10.1046/j.1365-2923.2004.01795.x. PMID: 15025643.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Başkanlığı. Değerlendirme ve Seçme-Yerleştirme İşlemleri: TUS: Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavı. [Internet]. 2007. Available from: https://www.osym.gov.tr/TR,4519/degerlendirme-ve-secme-yerlestirme-islemleri.html
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Başkanlığı, Yükseköğretim Kurumları Sınavları. 2015. [Internet]. 2007. Available from: https://www.osym.gov.tr.html
  • Saguil A, Dong T, Gingerich RJ, Swygert K, LaRochelle JS, Artino AR Jr, Cruess DF, Durning SJ. Does the MCAT predict medical school and PGY-1 performance? Mil Med. 2015 Apr;180(4 Suppl):4-11. doi: 10.7205/MILMED-D-14-00550. PMID: 25850120.
  • TBMM Araştırma Komisyonu Tıp Eğitimi Meclis Araştırma Komisyonu Raporu. https:// www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem18/yil01/ ss 566.pdf: 1991 566.
  • TEPDAD. MÖTE 2021 Standartları [Internet]. 2021 [cited 2022 Aug 16]. Available from: https://www.tepdad.org.tr/uploads/files/2020/2021/MOTE%202021%20STANDARTLARI.pdf
  • TıpDEK. Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Çekirdek Eğitim Programı. [Internet]. 2020 [cited 2022 Aug 16]. Available from: https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-programlari/mezuniyet-oncesi-tip-egitimi-cekirdek-egitimi-programi.pdf
  • Torre DM, Dong T, Schreiber-Gregory D, Durning SJ, Pangaro L, Pock A, Hemmer PA. Exploring the Predictors of Post-Clerkship USMLE Step 1 Scores. Teach Learn Med. 2020 Jun-Jul;32(3):330-336. doi: 10.1080/10401334.2020.1721293. Epub 2020 Feb 19. PMID: 32075437.
  • Turan S, Üner S. Preparation for a postgraduate specialty examination by medical students in Turkey: processes and sources of anxiety. Teach Learn Med. 2015;27(1):27-36. doi: 10.1080/10401334.2014.979186. PMID: 25584469.
  • Uskun E, Doğan M, Kişioğlu A, Baylan S, Uzun E, Akkaya V. Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğretim Üyelerinin Tıp eğitimi ile ilgili düşünce ve uygulamaları. SDU Medical Faculty Journal. 2009 Mar 27;11(3):19–24. World Health Organization. WFME Standards - World Federation for Medical Education [Internet]. 2020 [cited 2022 May 10]. Available from: https://wfme.org/standards/
  • Yavuz F, Ertekin T, Elmalı F, Ülger H. Klinik öncesi ve klinik dönemde tıp öğrencilerinin anatomi eğitiminde kadavra kullanımı ile ilgili değerlendirmeleri. Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;26(3):227–32.
  • Yavuz S, Karabulut T. Üniversitelerin tıp fakültelerinin başarı sıralaması: ÖSYM yerleştirme taban puanı ve TUS puanı ortak etkisi. Dergisi 2020; 2(1): 49-58. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2020;2(1):49-58.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). Mezun Başarı Atlası [Internet]. 2021. Available from: https://yokatlas.yok.gov.tr/mezun-basari-atlasi.php.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gulden Diniz 0000-0003-1512-7584

Aysel Başer 0000-0001-8067-0677

Dinçer Yılmaz 0000-0002-3749-6164

Erinç Kayahan 0000-0003-4115-2273

Selin Sonay Bolat 0000-0002-4941-8091

Feyzi Sina Bıtrak 0000-0001-8552-2585

Sarajin Demirpolat 0000-0001-8381-1949

Cennet Feride Karagönlü 0000-0001-6480-3548

Zeynep Yaşar 0000-0002-5479-9714

Burkay Yüksel 0000-0002-3324-7638

Murat Ali Çelik 0000-0001-9850-0545

Fatma Nida Altın 0000-0001-5218-3986

Ece İnce 0000-0002-5626-0683

Beril Ertekin 0000-0003-0216-6445

Çağdaş Çiltemek 0000-0002-8747-7260

İnanç Aydemir 0000-0002-6214-0100

İrem Aydoğan 0000-0002-6139-2015

Ümit Yatkın 0000-0002-8315-945X

Ertuğrul Kurt 0000-0002-1417-8745

İbrahim Can Sis 0000-0001-8007-9617

Selman Aydın 0000-0002-2199-0387

Barkın Yıldırım 0000-0003-2542-0901

Proje Numarası -
Erken Görünüm Tarihi 19 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 16 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Diniz, G., Başer, A., Yılmaz, D., Kayahan, E., vd. (2023). Tıp Fakültelerinin Tıpta Uzmanlık Sınavı Başarısına İlişkin Özellikleri. Izmir Democracy University Health Sciences Journal, 6(3), 423-434. https://doi.org/10.52538/iduhes.1284281

227151960619606                 19629                   19630 1995319957 

19952  19958  20682 

20686


23848