Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Bakış Açısıyla Hemşirelik Mesleği: Kesitsel Bir Araştırma

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 773 - 785, 26.12.2022
https://doi.org/10.52538/iduhes.1181284

Öz

Abstract
This research was carried out to determine the nursing students' perceptions of the nursing profession. The research is descriptive and cross-sectional. The sample of the study consisted of 183 volunteer students studying at the nursing department of a university in Izmir between October 5, 2020 - December 8, 2021. "Individual Identification Form" and "Nursing Profession Perception Scale" were used to collect data. In the evaluation of the data, descriptive statistics of qualitative variables, and non-parametric tests were used. Students' total score was 87.60 ± 9.03 from the scale, professional qualification sub-dimension score was 66.90 ± 7.46, and occupational status sub-dimension score was 20.69 ± 2.44. There is a statistically significant difference between the professional qualifications sub-dimension and the gender and class of the students. According to the status of liking the nursing profession, there is a remarkable difference between the professional qualification sub-dimension, gender, and total score of the scale. It was determined that nursing students' perception of the nursing profession is high. It is recommended to carry out further studies to improve the perceptions of nurse candidates towards the nursing profession in a positive way.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

Araştırmaya gönüllü olarak katılan tüm öğrencilere teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Referans1 Ak, B., Cerit, B., Dikmen, Y., & Erol, F. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel tutumları ve etkileyen faktörler. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27(4), 232-242.
  • Referans2 Andsoy, İ.İ., Güngör, T., & Bayburtluoğlu, T. (2012). Karabük Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin hemşireliği tercih etme nedenleri ve mesleğin geleceği ile ilgili görüşleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 124-130.
  • Referans3 Aydın, A. (2017). Bir üniversitenin ikinci ve üçüncü sınıf erkek hemşirelik öğrencilerinin mesleği algılama tarzları: Nitel bir çalışma. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 36-45.
  • Referans4 Beydağ, K.D., & Arslan, H. (2008). Kadın doğum kliniklerinde çalışan ebe ve hemşirelerin mesleki profesyonelliklerini etkileyen faktörler. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(7), 76-87.
  • Referans5 Björkström, M.E., Athlin, E.E., & Johansson, I.S. (2008). Nurses’ development of professional self–from being a nursing student in a baccalaureate programme to an experienced nurse. Journal of Clinical Nursing, 17(10), 1380-1391. doi: 10.1111/j.1365-2702.2007.02014.x.
  • Referans6 Bölükbaş, N. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve etkileyen faktörler. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 1(1), 10-17.
  • Referans7 Bronson, S. (2016). Autonomy support environment and autonomous motivation on nursing student academic performance: An exploratory analysis. Nurse Education Today, 44, 103–108. doi: 10.1016/j.nedt.2016.05.013.
  • Referans8 Cerit, B., & Çoşkun, S. (2018). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyinin meslek algısına etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(4), 283-289.
  • Referans9 Cheng, C.H. (2016). Perceptions of nursing image held by third and fourth-year baccalaureate nursing students and related factors. The Journal of Nursing, 63, 91-102. doi: 10.6224/JN.63.2.91.
  • Referans10 Çelik, A.S., Pasinlioğlu, T., Kocabeyoğlu, T., & Çetin, S. (2013). Determination of the image of nursing profession in community. Florence Nightingale Journal of Nursing, 21(3), 147-153.
  • Referans11 Dimitriadou, M., Papastavrou, E., Efstathiou, G., & Theodorou, M. (2015). Baccalaureate nursing students' perceptions of learning and supervision in the clinical environment. Nursing and Health Sciences, 17(2), 236-242. doi: 10.1111/nhs.12174.
  • Referans12 Eşer, İ., Khorshid, L., & Denat, Y. (2006). “Hemşirelik mesleğini algılama” ölçeği geçerlik güvenirlik çalışması. Çınar Dergisi, 10(1), 31-39.
  • Referans13 Eşer, İ., Khorshid, L., & Denat, Y. (2008). Hemşirelik mesleğini algılamada ilk klinik uygulamanın etkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 24(1), 15-26.
  • Referans14 Güven, Ş.D., & Ünsal, A. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik mesleği algılarının incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, Milli Mücadele'nin 100. Yılı Özel Sayısı, 52-61. doi: 10.21733/ibad.756180.
  • Referans15 Karakuş, A., Karadağ, N., & Birgili, F. (2005). Lise son sınıf kız öğrencilerin hemşirelik mesleğine bakış açıları ile mesleği tercih etme durumları. Hemşirelik Forumu, 1(2), 16-24.
  • Referans16 Kaya, A., & Dalgıç, A.İ. (2019). Öğrenci hemşirelerin mesleği algılama durumları ile hemşirelik imajı ilişkisi ve etkili faktörler: Kesitsel bir çalışma. In Proceedings of the 2nd International Health Sciences and Life Congress; April 24-27; Burdur,Turkey. p: 69-77.
  • Referans17 Kaya, O., Şimşek, Z., & Kabalcıoğlu, F. (2004). Hemşirelerin mesleki imajlarını ve mesleği algılama durumlarını etkileyen faktörler. Hemşirelik Forumu, 7(1), 1-6.
  • Referans18 Lai, H.L., Lin, Y.P., Chang, H.K., Chen, C.J., Peng, T.C., & Chang, F.M. (2008). Is nursing profession my first choice? A follow up survey in preregisteration student nurses. Nurse Education Today, 28, 768-776. doi: 10.1016/j.nedt.2008.01.001.
  • Referans19 Marcinowicz, L., Owlasiuk, A., Slusarska, B., Zarzycka, D., & Pawlikowska, T. (2016). Choice and perception of the nursing profession from the perspective of Polish nursing students: A focus group study. BMC Medical Education, 16(1), 243,1-8. doi: 10.1186/s12909-016-0765-3.
  • Referans20 Nilsson, A.F., & Silén, C. (2010). “You have to know why”: The influence of different curricula on nursing students’ perceptions of nursing. Scandinavian Journal of Education Research, 54, 631-642. doi: 10.1080/00313831.2010.522974.
  • Referans21 Özmen, D., & Çetinkaya, A. (2016). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin mesleki algılarına yönelik nitel bir çalışma. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 18(1), 40-52.
  • Referans22 Özsoy, S.A. (2000). Toplumda hemşirelik imajının belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 16(2-3), 1-19. Referans23 Sabancıoğulları, S., & Doğan, S. (2012). Profesyonel kimlik gelişimi ve hemşirelik. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(4), 275-282.
  • Referans24 Slatyer, S., Coventry, L.L., Twigg, D., & Davis, S. (2016). Professional practice models for nursing: A review of the literature and synthesis of key components. Journal of Nursing Management, 24(2), 139-150. doi: 10.1111/jonm.12309.
  • Referans25 Turgay, A.S., Karaca, B., Ceber, E., & Aydemir, G. (2005). Hemşirelik öğrencilerinin mesleği algılayışları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(1), 54-62.
  • Referans26 Tüfekci, F.G., & Yıldız, A. (2009). Öğrencilerin hemşireliği tercih etme gerekçeleri ve gelecekleri ile ilgili görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(1), 31-37.
  • Referans27 Türk, G., Adana, F., Erol, F., Akyıl, R.Ç., & Taşkıran, N. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçme nedenleri ile bakım davranışları algısı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 1–10.
  • Referans28 Ünsar, S., Kostak, M.A., Kurt, S., & Erol, Ö. (2011). Hemşirelerin kendini gerçekleştirme düzeyleri ve etkileyen etmenler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4(1), 2-6.
  • Referans29 Yılmaz, F.T., Şen, H.T., & Demirkaya, F. (2014). Hemşirelerin ve ebelerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri. Journal of Health and Nursing Management, 3(1), 130-139. doi:10.5222/SHYD.2014.130.
  • Referans30 Yücel, Ş.Ç., Kocaçal, E., Eşer, İ., & Khorshid, L. (2011). İki farklı eğitim sistemi ile öğrenim gören hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğini algılama durumlarının karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 27(3), 1-8.

NURSING PROFESSION FROM NURSING STUDENTS' PERSPECTIVES: A CROSS-SECTIONAL STUDY

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 773 - 785, 26.12.2022
https://doi.org/10.52538/iduhes.1181284

Öz

Abstract
This research was carried out to determine the nursing students' perceptions of the nursing profession. The research is descriptive and cross-sectional. The sample of the study consisted of 183 volunteer students studying at the nursing department of a university in Izmir between October 5, 2020 - December 8, 2021. "Individual Identification Form" and "Nursing Profession Perception Scale" were used to collect data. In the evaluation of the data, descriptive statistics of qualitative variables, and non-parametric tests were used. Students' total score was 87.60 ± 9.03 from the scale, professional qualification sub-dimension score was 66.90 ± 7.46, and occupational status sub-dimension score was 20.69 ± 2.44. There is a statistically significant difference between the professional qualifications sub-dimension and the gender and class of the students. According to the status of liking the nursing profession, there is a remarkable difference between the professional qualification sub-dimension, gender, and total score of the scale. It was determined that nursing students' perception of the nursing profession is high. It is recommended to carry out further studies to improve the perceptions of nurse candidates towards the nursing profession in a positive way.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Referans1 Ak, B., Cerit, B., Dikmen, Y., & Erol, F. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel tutumları ve etkileyen faktörler. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27(4), 232-242.
  • Referans2 Andsoy, İ.İ., Güngör, T., & Bayburtluoğlu, T. (2012). Karabük Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin hemşireliği tercih etme nedenleri ve mesleğin geleceği ile ilgili görüşleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 124-130.
  • Referans3 Aydın, A. (2017). Bir üniversitenin ikinci ve üçüncü sınıf erkek hemşirelik öğrencilerinin mesleği algılama tarzları: Nitel bir çalışma. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 36-45.
  • Referans4 Beydağ, K.D., & Arslan, H. (2008). Kadın doğum kliniklerinde çalışan ebe ve hemşirelerin mesleki profesyonelliklerini etkileyen faktörler. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(7), 76-87.
  • Referans5 Björkström, M.E., Athlin, E.E., & Johansson, I.S. (2008). Nurses’ development of professional self–from being a nursing student in a baccalaureate programme to an experienced nurse. Journal of Clinical Nursing, 17(10), 1380-1391. doi: 10.1111/j.1365-2702.2007.02014.x.
  • Referans6 Bölükbaş, N. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve etkileyen faktörler. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 1(1), 10-17.
  • Referans7 Bronson, S. (2016). Autonomy support environment and autonomous motivation on nursing student academic performance: An exploratory analysis. Nurse Education Today, 44, 103–108. doi: 10.1016/j.nedt.2016.05.013.
  • Referans8 Cerit, B., & Çoşkun, S. (2018). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyinin meslek algısına etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(4), 283-289.
  • Referans9 Cheng, C.H. (2016). Perceptions of nursing image held by third and fourth-year baccalaureate nursing students and related factors. The Journal of Nursing, 63, 91-102. doi: 10.6224/JN.63.2.91.
  • Referans10 Çelik, A.S., Pasinlioğlu, T., Kocabeyoğlu, T., & Çetin, S. (2013). Determination of the image of nursing profession in community. Florence Nightingale Journal of Nursing, 21(3), 147-153.
  • Referans11 Dimitriadou, M., Papastavrou, E., Efstathiou, G., & Theodorou, M. (2015). Baccalaureate nursing students' perceptions of learning and supervision in the clinical environment. Nursing and Health Sciences, 17(2), 236-242. doi: 10.1111/nhs.12174.
  • Referans12 Eşer, İ., Khorshid, L., & Denat, Y. (2006). “Hemşirelik mesleğini algılama” ölçeği geçerlik güvenirlik çalışması. Çınar Dergisi, 10(1), 31-39.
  • Referans13 Eşer, İ., Khorshid, L., & Denat, Y. (2008). Hemşirelik mesleğini algılamada ilk klinik uygulamanın etkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 24(1), 15-26.
  • Referans14 Güven, Ş.D., & Ünsal, A. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik mesleği algılarının incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, Milli Mücadele'nin 100. Yılı Özel Sayısı, 52-61. doi: 10.21733/ibad.756180.
  • Referans15 Karakuş, A., Karadağ, N., & Birgili, F. (2005). Lise son sınıf kız öğrencilerin hemşirelik mesleğine bakış açıları ile mesleği tercih etme durumları. Hemşirelik Forumu, 1(2), 16-24.
  • Referans16 Kaya, A., & Dalgıç, A.İ. (2019). Öğrenci hemşirelerin mesleği algılama durumları ile hemşirelik imajı ilişkisi ve etkili faktörler: Kesitsel bir çalışma. In Proceedings of the 2nd International Health Sciences and Life Congress; April 24-27; Burdur,Turkey. p: 69-77.
  • Referans17 Kaya, O., Şimşek, Z., & Kabalcıoğlu, F. (2004). Hemşirelerin mesleki imajlarını ve mesleği algılama durumlarını etkileyen faktörler. Hemşirelik Forumu, 7(1), 1-6.
  • Referans18 Lai, H.L., Lin, Y.P., Chang, H.K., Chen, C.J., Peng, T.C., & Chang, F.M. (2008). Is nursing profession my first choice? A follow up survey in preregisteration student nurses. Nurse Education Today, 28, 768-776. doi: 10.1016/j.nedt.2008.01.001.
  • Referans19 Marcinowicz, L., Owlasiuk, A., Slusarska, B., Zarzycka, D., & Pawlikowska, T. (2016). Choice and perception of the nursing profession from the perspective of Polish nursing students: A focus group study. BMC Medical Education, 16(1), 243,1-8. doi: 10.1186/s12909-016-0765-3.
  • Referans20 Nilsson, A.F., & Silén, C. (2010). “You have to know why”: The influence of different curricula on nursing students’ perceptions of nursing. Scandinavian Journal of Education Research, 54, 631-642. doi: 10.1080/00313831.2010.522974.
  • Referans21 Özmen, D., & Çetinkaya, A. (2016). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin mesleki algılarına yönelik nitel bir çalışma. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 18(1), 40-52.
  • Referans22 Özsoy, S.A. (2000). Toplumda hemşirelik imajının belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 16(2-3), 1-19. Referans23 Sabancıoğulları, S., & Doğan, S. (2012). Profesyonel kimlik gelişimi ve hemşirelik. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(4), 275-282.
  • Referans24 Slatyer, S., Coventry, L.L., Twigg, D., & Davis, S. (2016). Professional practice models for nursing: A review of the literature and synthesis of key components. Journal of Nursing Management, 24(2), 139-150. doi: 10.1111/jonm.12309.
  • Referans25 Turgay, A.S., Karaca, B., Ceber, E., & Aydemir, G. (2005). Hemşirelik öğrencilerinin mesleği algılayışları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(1), 54-62.
  • Referans26 Tüfekci, F.G., & Yıldız, A. (2009). Öğrencilerin hemşireliği tercih etme gerekçeleri ve gelecekleri ile ilgili görüşleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(1), 31-37.
  • Referans27 Türk, G., Adana, F., Erol, F., Akyıl, R.Ç., & Taşkıran, N. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçme nedenleri ile bakım davranışları algısı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 1–10.
  • Referans28 Ünsar, S., Kostak, M.A., Kurt, S., & Erol, Ö. (2011). Hemşirelerin kendini gerçekleştirme düzeyleri ve etkileyen etmenler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4(1), 2-6.
  • Referans29 Yılmaz, F.T., Şen, H.T., & Demirkaya, F. (2014). Hemşirelerin ve ebelerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri. Journal of Health and Nursing Management, 3(1), 130-139. doi:10.5222/SHYD.2014.130.
  • Referans30 Yücel, Ş.Ç., Kocaçal, E., Eşer, İ., & Khorshid, L. (2011). İki farklı eğitim sistemi ile öğrenim gören hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğini algılama durumlarının karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 27(3), 1-8.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Hemşirelik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Tekir 0000-0001-5932-178X

Elem Kocaçal 0000-0001-8771-5786

Bahar Çam 0000-0003-3047-8526

Kader Dirbisoğlu 0000-0002-3351-816X

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 28 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Tekir, Ö., Kocaçal, E., Çam, B., Dirbisoğlu, K. (2022). NURSING PROFESSION FROM NURSING STUDENTS’ PERSPECTIVES: A CROSS-SECTIONAL STUDY. Izmir Democracy University Health Sciences Journal, 5(3), 773-785. https://doi.org/10.52538/iduhes.1181284

227151960619606                 19629                   19630 1995319957 

19952  19958  20682 

20686


23848