Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİ TUTUM ÖLÇEĞİ (BESDTÖ): GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 60 - 65, 29.05.2024
https://doi.org/10.52538/iduhes.1440998

Öz

Araştırmada beden eğitimi ve spor dersi için lise düzeyinde öğrencilerin tutum düzeylerini ölçmek amacı ile tutum ölçeği geliştirilmesi amaçlanmıştır. 15-18 yaş aralığında farklı lise türlerinde 9.10.11. sınıf düzeyinde okuyan kız ve erkek öğrencileri ile rasgele örneklem yöntemi ile yürütülmüştür. Form maddelerini belirlemek için ilk deneme formunda 31 madde oluşmuş olup olumsuz ifade ters kodlama ile puanlanmıştır. Açıklayıcı Faktör Analizi sonucunda, toplam varyansın %61,018 açıklayan, 8 alt boyut ve toplam 30 maddelik bir ölçek elde edilmiştir. Alt boyutlar; Pozitif Duygular; Heyecan; Malzeme-Spor alanları; Anlayış-Destek; Merak; İstek; Kaygı; Öfke olarak adlandırılmıştır. Çalışmada, KMO değeri 0,882 değişkenlerin faktör analizi için uygunluğunun bir göstergesidir. Ölçeğin faktör yük değerleri 0,428 ile 0,820 aralığında yer alarak faktörlerin gücünü açıklamada yeterli görülmüştür. Ölçeğin güvenirliğini ve iç tutarlılığını değerlendirmek için test-tekrar test yöntemi kullanılmış ve bu yöntemde kabul edilebilir düzeyde güvenirlik katsayıları elde edilmiştir. Madde analizi sonucunda ölçekteki tüm maddelerin etkili bir şekilde farklılaşabildiği tespit edilmiştir. Sonuç olarak; Beden Eğitimi ve Spor Dersi Tutum Ölçeği (BESDTÖ) çeşitli lise ortamlarındaki öğrenciler için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olarak oluşturulmuştur.

Kaynakça

  • Balyan, M., Balyan, Y.B. ve Kiremitçi, O., (2012). Farklı sportif etkinliklerin ilköğretim 2. kademe öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutum, sosyal beceri ve öz yeterlik düzeylerine etkileri. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(2), 196-201.
  • Erhan, S.E., ve Tamer, K. (2009). Doğu Anadolu bölgesi ilköğretim ve ortaöğretim okullarında beden eğitimi dersi için gereken tesis araç-gereç durumları ile öğrencilerin beden eğitimi dersine ilişkin tutumları arasındaki ilişkiler. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(3), 57-66.
  • Franzoı, S.L. (2003). Socialpyschology. (Third Edition). Boston: Mc GrawHill.
  • Gazo, E.W. (1996). John Dewy in Turkey: An Educational Mission, Journal of American Studies of Turkey, 3:15-42.
  • Gülüm, V. (2008). Adana İlindeki Beden Eğitimi Öğretmenlerinin İlköğretim Okullarında Uygulanmakta Olan Beden Eğitimi Öğretim Programına Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi, (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi) Çukurova Üniversitesi.
  • İnceoğlu, M. (2010) Tuttum Algı İletişim (5. Basım) İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınevi.
  • Jianzhong, X. (2004). Impacts of sports and health course standards on the psychological health of students. PE Teachers, (3), 61-63.
  • Silverman, S., and Scrabis, K.A. (2004). A Review of Research on Instructional Theory in Physical Education. International Journal of Physical Education, 41, (1), 4-12.
  • Tarcan, S. (1933). Köy Mekteplerinde Beden Terbiyesi. İstanbul: Devlet Matbaası. https://merkezmtal.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/38/14/169740/dosyalar/2020_09/01125350_2104_sayili_tebligler_dergisi.pdf
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Çelik Kayapınar 0000-0002-2159-1706

Müge Meltem Zilan 0009-0001-6996-9843

Erken Görünüm Tarihi 24 Mayıs 2024
Yayımlanma Tarihi 29 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 21 Şubat 2024
Kabul Tarihi 2 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çelik Kayapınar, F., & Zilan, M. M. (2024). BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR DERSİ TUTUM ÖLÇEĞİ (BESDTÖ): GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Izmir Democracy University Health Sciences Journal, 7(1), 60-65. https://doi.org/10.52538/iduhes.1440998

227151960619606                 19629                   19630 1995319957 

19952  19958  20682 

20686


23848