Bu çalışmanın amacı; ortaokul öğrencilerinin konuşma
kaygıları ve akademik özyeterliklerinin cinsiyet, sınıf, anne ve baba eğitim
durumları değişkenlerine göre incelenmesi ve öğrencilerin konuşma kaygıları ile
akademik özyeterlikleri arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Araştırmaya
ilişkin verilerin elde edilmesi için tarama modelleri arasında bulunan basit
seçkisiz örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmaya dâhil edilen örneklem
grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Sivas il merkezinde, bulundukları
eğitim bölgelerine dikkat edilerek seçilmiş 10 farklı ortaokulda eğitim
görmekte olan 200 kız, 286 erkek olmak üzere toplamda 486 öğrenci
oluşturmaktadır. Öğrencilerin konuşmaya yönelik yaşadıkları kaygı durumlarının
belirlenmesi için Sevim (2012) tarafından geliştirilen “Konuşma Kaygısı Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin konuşmacı odaklı
kaygı, çevre odaklı kaygı ve konuşma psikolojisi olarak üç alt boyutu
bulunmaktadır. Ölçeğin toplam güvenirliği .91 olarak belirlenmiştir. Bu
araştırmada; öğrencilerin özyeterliklerini belirlemek amacıyla Muris (2001)
tarafından geliştirilen “Çocuklar İçin
Öz-yeterlik Ölçeği”nin alt boyutlarından olan “Akademik Özyeterlik Alt Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin Türkçeye
uyarlamasını Telef ve Karaca (2012)
yapmış ve ölçeğin akademik özyeterlik alt boyutunun güvenirliği .84 olarak; bu
çalışmada ise .79 olarak bulunmuştur. Araştırmada elde edilen verilerin analizi
için aritmetik ortalama, yüzde, T-testi, Anova, LSD ve Pearson Korelasyon
Katsayısı analiz teknikleri kullanılmıştır. Öğrencilerin, konuşma kaygı ve
akademik özyeterlik puanlarının cinsiyet, sınıf, anne ve baba eğitim durumu
değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.
Öğrencilerin konuşma kaygısı ve akademik özyeterlik puanlarının korelasyon
sonuçlarına göre aralarında orta düzeyde bir ilişkinin (-.49) olduğu
belirlenmiştir.
In this study; It is aimed to determine whether there
is a difference in the speaking anxiety and self-efficacy beliefs of secondary
school students in terms of gender, grade level, educational status of the
mother and the father and the correlation between speaking anxieties and
self-efficacy beliefs of the students. In order to obtain the data related to
the research, simple unselected sampling method among the scan models is
preferred. The study was conducted on 486 students, 200 females and 286 males
in 10 different secondary schools from Sivas province centre. Two different scales were used in the study
to determine the anxieties and self-efficacy beliefs of secondary school
students. The "Speaking Anxiety Scale" developed by Sevim (2012) were
used to determine the speaking anxiety levels. Scale consists of three
sub-dimensions as Speaker, Environment and Speech Psychology-Focused Anxieties.
The total reliability of the scale was determined as ,91. The "Academic
Self-Efficacy Scale" as the subscale of the "Self-Efficacy Scale for
Students" adapted by Telef and Karaca (2012) developed by Muris (2001) was
used in order to determine the academic self-efficacy of the students. The
reliability of the scale is .86. In the data analysis, arithmetic average,
percentage, T-test, Anova, LSD and Pearson correlation analysis techniques were
used to analyse the data about the study. When the findings obtained were
analysed, it was determined that the students' speaking anxiety differed
significantly according to gender, class, mother and father education status variables;
the students' academic self-efficacy differed significantly according to
gender, class, mother education status and father education status variables.
According to the correlation results of students’ academic self-efficacy and
speaking anxiety total scores were found out to be moderate and in negative way
(-.49).
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Mayıs 2018 |
Gönderilme Tarihi | 26 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 3 |
We would like to share important news with you. International e-journal of Educational Studies indexed in EBSCO Education Full Text Database Coverage List H.W. Wilson Index since January 7th, 2020.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/eft-coverage.pdf
IEJES has been indexed in the Education Source Ultimate database, which is the upper version of the Education Full Text (H.W. Wilson) and Education Full Text (H.W. Wilson) database, from 2020 to the present.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/esu-coverage.htm
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.