One
of the scientific applications in which scientific process skills take place by
using technological tools is the science fairs organized in schools. The most
important of these is the 4006-TUBİTAK Science Fairs that support schools.
Thanks to them, science fairs can be realized through a support given to the
schools. The aim of this study is to examine the opinions of the students who
participated in the Scientific Fairs of TUBİTAK, No. 116B906, in 2015-2016
academic year. The qualitative research design was carried out using phenomenology.
Participants of the study consist of 12 students who continue to the 8th grade
in secondary school. A semi-structured interview form was used to get students'
views. Interview data were analyzed with the NVivo 9.0 program. In the analysis
of the data, descriptive analysis method was applied. The findings of the study
were collected under the categories of "General Opinion about the
Fair", "Preparatory Fair", "Achieved Skills",
"Effect on Science Course" and "Effect on Daily Living".
According to the results, students have expressed that they have gained
positive attitudes and skills during the project preparation and presentation
processes. It is believed that schools, science education specialists and
science teachers who prepare students for science fairs will benefit from this
study.
Teknolojik
aletler kullanarak bilimsel süreç becerilerin yer aldığı bilimsel
uygulamalardan birisi de okullarda düzenlenen bilim fuarlarıdır. Bunların en
önemlisi de okullara destek veren 4006-TÜBİTAK Bilim Fuarlarıdır. Bu fuarlar
sayesinde okullara gerekli destekler sağlanarak bilim fuarları
yapılabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, 2015-2016 eğitim öğretim yılında
116B906 numaralı 4006-TÜBİTAK Bilim Fuarları’na katılmış öğrencilerin bilim
fuarı hakkındaki görüşlerini incelemektir. Araştırmanın nitel araştırma
desenlerinden olgu bilim kullanılarak yürütülmüştür. Çalışmanın katılımcılarını
ortaokul 8. sınıfa devam eden 12 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin
görüşlerini almak için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.
Görüşme verileri NVivo 9.0 programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde
betimsel analiz yöntemine başvurulmuştur. Araştırmanın bulguları, “Fuar
Hakkında Genel Görüş”, “Fuara Hazırlık”, “Kazanılan Beceriler”, “Fen Dersine
Etkisi” ve “Günlük Yaşama Etki” kategorileri altında toplanmıştır. Araştırma
sonucuna göre, 4006-TÜBİTAK Bilim
Fuarları’nın öğrencilerin proje hazırlama ve projeyi sunma süreçleri boyunca
olumlu tutum ve beceriler kazandıkları öğrenciler tarafından ifade edilmiştir.
Bu çalışmanın bilim fuarlarına öğrenci hazırlayan okullara, fen eğitimi
uzmanlarına ve fen öğretmenlerine fayda sağlayacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 5 |
We would like to share important news with you. International e-journal of Educational Studies indexed in EBSCO Education Full Text Database Coverage List H.W. Wilson Index since January 7th, 2020.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/eft-coverage.pdf
IEJES has been indexed in the Education Source Ultimate database, which is the upper version of the Education Full Text (H.W. Wilson) and Education Full Text (H.W. Wilson) database, from 2020 to the present. https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/esu-coverage.htm
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.