Bu
çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin çizimlerinden ödev kavramına ilişkin
düşüncelerini analiz etmektir. Çalışma nitel araştırma modeli kapsamında durum
çalışması deseni kullanılarak hazırlanmıştır. Amaçlı çalışma grubu seçilen
araştırma toplam 225 lise öğrencisinin katılımıyla hazırlanmıştır. Verilerin
toplanmasında çizme-yazma tekniği kullanılmıştır. Kodlayıcılar arasındaki
ortalama güvenirlik % 96 olarak bulunmuştur. Bu süreçte verilerin analizinde
NVivo9.3 programından yararlanılarak içerik analizi yapılmıştır. Çalışmada
öğrencilerin oldukça orijinal çizimler yaptıkları ve çok fazla yazıyla açıklama
ihtiyacı duymadıkları belirlenmiştir. Bu kapsamda lise öğrencilerinin ödev
kavramıyla ilgili düşünceleri çizme-yazma tekniğiyle toplam 6 kategori kapsamında
analiz edilmiştir. Bu kategoriler şu şekilde sıralanmaktadır; “Aydınlatıcı/Temizleyici/ Besleyici etkisi,
Kontrol altına alıcı etkisi, Ödev yapabilmenin gerekleri, Sürekli çalışma gerektirmesi,
Paylaşım gerektirmesi ve Oyunu hatırlatması” kategorisine ait çok fazla
görüş belirttikleri tespit edilmiştir. Bu kapsamda ise ödev yapabilmek için geç
saatlere kadar çalışmak gerektiği, masa başında oturmak gerektiği ve ödev
yapmanın kişiyi kontrol altında tuttuğu belirtilmektedir. Ayrıca öğrenciler
çizimlerinde ve yazımlarında ödevin öğrencilerin akademik gelişiminde etkisi
olduğu, paylaşma duygusunu geliştirdiği, bir konuyla ilgili teknolojiyi de
kullanarak geniş kapsamlı bilgi elde edebileceklerini ifade ettikleri
belirlenmiştir. Sonuç olarak; öğrencilerin ödeve yönelik hem olumlu hem de
olumsuz düşüncelere sahip olduklarını söylemek mümkün.
The purpose of this study is to analyze the views of
high school students on the concept of “homework” from their drawings. The
study was prepared by using a case study design within the qualitative research
model. Purposive study group selected research was prepared with the
participation of 225 high school students in total. Drawing-writing technique
was used to collect the data. In this process, content analysis was made by
using NVivo 9.3 program in the analysis of the data. In the study, it was
determined that the students made quite original drawings and did not need to
explain with too much text. In this context, the views of high school students
about the concept of homework were analyzed within a total of 6 categories with
drawing-writing technique. These categories are as following; “Continuous
working requirement, Enlightening/cleaner effect of the homework, Getting under
control effect, Requirements for homework, Sharing requirement, Game reminder”.
It has been found out that students have a lot of opinions especially about the
category “Continuous working requirement”. In this context, it is stated that
studying until late hours and sitting at the table is necessary to be able to
do homework and doing homework keeps the person under control. In addition, it
has been also seen that, Students expressed in their drawings and writings; the
homework has an effect on the academic development of the students, it develops
a sense of sharing and that they can obtain a wide range of information by
using the related technology. As a result; it was determined that students have
both positive and negative thoughts towards homework.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 17, 2019 |
Submission Date | July 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 6 |
We would like to share important news with you. International e-journal of Educational Studies indexed in EBSCO Education Full Text Database Coverage List H.W. Wilson Index since January 7th, 2020.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/eft-coverage.pdf
IEJES has been indexed in the Education Source Ultimate database, which is the upper version of the Education Full Text (H.W. Wilson) and Education Full Text (H.W. Wilson) database, from 2020 to the present.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/esu-coverage.htm
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.