Bu çalışmanın amacı; üniversite öğrencilerinin
dijital bağımlılık düzeylerini belirlemek ve farklı değişkenler açısından
incelemektir. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 akademik yılı bahar döneminde
Sivas Cumhuriyet Üniversitesinde sekiz farklı fakültede öğrenim görmekte olan
653 kız 455 erkek olmak üzere 1108 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada genel
tarama modeli seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Öğrencilerin dijital
bağımlılık düzeylerini belirlemek amacıyla üniversite öğrencilerine yönelik olarak
geliştirilen beş faktör ve 19 maddeden oluşan “Dijital Bağımlılık Ölçeği”
kullanılmıştır. Ölçeğin toplam güvenirliği .87, bu çalışmada ise .88 olarak
belirlenmiştir. Verilerin analizinde
Kolmogorov-Smirnov (K-S), aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsız gruplar t
testi, tek yönlü ANOVA ve TUKEY analiz yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda üniversite öğrencilerinin dijital bağımlılık düzeylerine ilişkin puan
ortalamalarının cinsiyet, sınıf düzeyi, ikamet yeri, mezun oldukları lise türü
ve branş değişkenleri açısından anlamlı farklılık gösterdiği, ailenin ekonomik
durumu açısından göstermediği belirlenmiştir.
Teknoloji dijital bağımlılık bağımlılık üniversite öğrencileri
The
aim of this study is to determine the digital addiction levels of
students in university and examine them according to various variables. The
study was conducted on 1108 students, 653 females and 455 males studying in
eight different faculties of Sivas Cumhuriyet University in 2018-2019 academic
years during spring semester. In the study, general survey model was used with random
sampling method. In order to determine the digital addiction levels of the
students, the “Digital Dependency Scale an consisting of five factors and 19
items developed for university students was used. The total reliability of the
scale is .88 in this study. Kolmogorov-Smirnov
(K-S), arithmetic average, percentage, independent groups t-test, ANOVA and Tukey
analysis techniques were used to analyze the data about the study. As a result
of the research, it was determined that the mean scores of digital dependence
levels of university students showed significant differences in terms of
gender, class level, place of residence, type of high school they graduated and
branch variables, but not in terms of the economic status of the parents.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 7 |
We would like to share important news with you. International e-journal of Educational Studies indexed in EBSCO Education Full Text Database Coverage List H.W. Wilson Index since January 7th, 2020.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/eft-coverage.pdf
IEJES has been indexed in the Education Source Ultimate database, which is the upper version of the Education Full Text (H.W. Wilson) and Education Full Text (H.W. Wilson) database, from 2020 to the present. https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/esu-coverage.htm
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.