Burnout, as a concept brought to working life by today's fast-paced life, is the physical, emotional and mental wear and tear of employees as a result of long-term work stress and overwork. Due to its structure, the aviation industry has a high workload, constant time pressure, high safety perception, strict rules and procedures, and high stress, which directly affects employees and leads to an increase in burnout over time. Burnout leads to low motivation and performance, and thus to loss of productivity. This study aims to determine if the burnout levels of the personnel working at Adıyaman Airport differ according to some variables. The study group of the research consists of 62 volunteer personnel working at Adıyaman Airport. A personal information form and a 22-item, 5-point Likert-type Maslach Burnout Inventory, developed by Maslach and Jackson (1981) and adapted into Turkish by Ergin (1992) were used as data collection tools. The data collected face-to-face were coded and transferred to the computer environment and analyzed with the help of SPSS package program. The findings showed that the general burnout levels of the personnel working at Adıyaman Airport were at a moderate level. The results showed that there was no significant difference between the burnout levels of the employees according to gender, age, marital status and income status variables. In the depersonalization sub-dimension according to the educational level of the employees, it was found that the burnout levels of the employees with bachelor's degree were higher than the other educational groups.
burnout maslach burnout inventory adıyaman airport employees aviation industry
Günümüz hızlı yaşamının çalışma hayatına getirdiği bir kavram olarak tükenmişlik, uzun süreli iş stresi ve aşırı çalışma sonucunda çalışanların fiziksel, duygusal ve zihinsel olarak yıpranması durumudur. Havacılık sektörü yapısı gereği iş yükünün fazla olduğu, zaman baskısının sürekli hissedildiği, yüksek emniyet algısı, kural ve prosedürlerin katılığı ve yüksek stres barındıran bir yapıya sahip olması çalışanları doğrudan etkilemekte ve zamanla onlarda tükenmişlik duygusunun artmasına neden olmaktadır. Tükenmişlik duygusu da motivasyon ve performans düşüklüğüne dolayısıyla verim kaybına yol açmaktadır. Bu çalışmada, Adıyaman Havalimanında çalışan personellerin tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenlere göre farklılık olup olmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Adıyaman Havalimanında çalışan gönüllü 62 personel oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve Maslach ve Jackson (1981) tarafından geliştirilen, Türkçe uyarlaması Ergin (1992) tarafından yapılan, 22 ifadeden oluşan 5’li Likert tipi Maslach Tükenmişlik Envanteri kullanılmıştır. Yüz yüze toplanan veriler kodlanarak bilgisayar ortamına aktarılmış ve SPSS paket program yardımıyla analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular, Adıyaman havalimanında çalışan personellerin genel tükenmişlik düzeylerinin orta düzeyde olduğunu göstermiştir. Sonuçlar cinsiyet, yaş, medeni durum ve gelir durumu değişkenlerine göre çalışanların tükenmişlik düzeyleri arasında anlamlı fark olmadığını göstermiştir. Çalışanların eğitim düzeyleri değişkenine göre duyarsızlaşma alt boyutunda, lisans mezunu çalışanların tükenmişlik düzeylerinin diğer eğitim gruplarına göre daha yüksek olduğu saptanmıştır.
tükenmişlik masclach tükenmişlik envanteri havacılık sektörü adıyaman havaalanı çalışanlar
Çalışmanın tüm süreçlerinin araştırma ve yayın etiğine uygun olduğunu, etik kurallara ve bilimsel atıf gösterme ilkelerine uyduğumu beyan ederim. Anket için Etik Kurul Onayı alınmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Politika ve Yönetim (Diğer), İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 22 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 5 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1 |