Öğrenme Öğrenme Stilleri Kolb Öğrenme Stili Learning Learning Styles Kolb’s learning styles
Öğrenme Öğrenme Stilleri Kolb Öğrenme Stili Learning Learning Styles Kolb’s learning styles
Öğrenme Öğrenme Stilleri Kolb Öğrenme Stili Learning Learning Styles Kolb’s learning styles
Öğrenme Öğrenme Stilleri Kolb Öğrenme Stili Learning Learning Styles Kolb’s learning styles
It is of great importance to know the learning styles and the characteristics of
the students, in terms of developing their learning skills and eliminating the
learning difficulties. Every student has different learning styles apart from
each other. While planning an efficient learning, taking the individual learning
characteristics of the students into consideration is required. Defining the
learning styles of the students facilitates their learning by helping to know the
differences in the process of learning, taking precautions in order to improve
the weaknesses of the students by identifying their strengths and
weaknesses, finding faster solutions on the problems encountered,
developing different learning methods which will affect the students’ learning
in a positive way and preparing different learning settings. This research was
done to identify the learning styles of the middle school students in terms of
grade levels. Kolb Learning Style Inventory (ÖSE / LSI), which defines learning
styles in four different categories; as accommodator, converger, diverger and
assimilator was used as a data collection tool. The inventory, has been applied
to 247 students studying in a state middle school of the Ministry of Education
in the province of İstanbul during 2021-2022 academic year. The findings
obtained as a result of the study have shown that the students in 5th, 6th and
8th grades to have “Assimilator” and in 7th grades “Converger” learning styles
respectively. According to the conclusion reached at the end of the research,
it was identified that the students have “Assimilator” learning style the most
and it was concluded that the teachers should develop different methods by
considering different learning styles while they are preparing the learning
settings.
Öğrenenlerin öğrenme stillerinin
belirlenmesi, öğrenme sürecindeki farklılıklarının bilinmesine, öğrencilerin
güçlü ve güçsüz oldukları taraflarının belirlenerek güçsüz oldukları taraflarının
güçlendirilmesi için tedbirler alınmasına, karşılaştıkları problemlerde daha
hızlı çözüm üretmelerine, öğrencilerin başarılarını olumlu yönde etkileyecek
farklı öğrenme metotlarının geliştirilmesine ve öğrenme ortamlarının
hazırlanmasına yardımcı olarak öğrenmelerini kolaylaştırır. Bu araştırma
ortaokul öğrencilerinin öğrenme stillerini öğrenim gördükleri sınıf düzeyleri
bakımından belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada veriler toplanırken
öğrenme stillerini; yerleştiren, değiştiren, ayrıştıran ve özümseyen olmak
üzere dört türde açıklayan Kolb Öğrenme Stili Envanteri (ÖSE) kullanılmıştır.
Envanter, 2021-2022 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinde Milli Eğitim
Bakanlığına bağlı bir ortaokulda öğrenim gören 247 öğrenciye uygulanmıştır.
Çalışma sonucunda elde edilen bulgular öğrencilerin öğrenme stillerinin
sırasıyla 5., 6. ve 8. sınıflarda “Özümseyen”, 7. sınıflarda ise “Değiştiren” stile
sahip olduğunu göstermiştir. Araştırma sonucunda ulaşılan sonuçlara göre,
öğrencilerin daha çok “Özümseyen” öğrenme stiline sahip olduklarını tespit
edilmiş ve öğretmenlerin öğrenme ortamlarını hazırlarken farklı öğrenme
stillerini göz önüne alarak farklı metotlar geliştirmeleri gerektiği sonucuna
ulaşılmıştır.
Öğrenme Öğrenme Stilleri Kolb Öğrenme Stili Learning Learning Styles Kolb’s learning styles
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2 |