Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Emotional Intelligence, Leadership and Conflict Resolution Tendency of Teachers Effective on School Management

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 3, 43 - 66, 24.12.2015

Öz

It is important to ensure and extend that education has modern, rational, scientific and democratic attributes at every level. An education programme has been developed in order to support personal, social and academic development of teachers and students in high schools. The programme had been carried out in Ümraniye and Gaziosmanpaşa istricts of Istanbul by the Ministry of Education during 2011-2012 education term. The programme consists of series of education, seminar, workshop, culture and art activities for supporting personal, social and academic development of teachers. This study reveals if the programme caused any change on teachers. The aim of the study is to measure the effectiveness of the programme that has been carried on the teachers of two different districts and to assess the social, emotional and intellectual changes in teachers caused by the programme. According to the results of the study, emotional intelligence of teachers increased from 47% to 56% in Ümraniye and from 50% to 54% in Gaziosmanpaşa and leadership skills increased from 53% to 57% in Ümraniye and from 53% to 54% in Gaziosmanpaşa.

Kaynakça

  • Bar-On, R. (1997). The Emotional Quotient Inventory (EQ-i): A test of emotional intelligence. Toronto, Canada: Multi-Health Systems, Inc.
  • Darling, R. J., Walker, E. W., (2001), Effective Conflict Management: Use of Behavioral Style Model. Leadership & Organization Development Journal, 22 (5), 230-242.
  • Eren, E. (1989). Yönetim Psikolojisi. İstanbul: İ.Ü. İşletme Fakültesi Yayınları.
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind. The theory of multiple intelligences. New York: BasicBooks.
  • Goleman, D. (1996). Emotional Intelligence: Why it can be manner more than IQ. London: Bloomsbury Publishing.
  • Karip, E. (2010). Çatışma Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Koçel, T. (2003). İşletme Yöneticiliği, Yönetim ve Organizasyon-Organizasyonlarda Davranış Klasik-Modern-Çağdaş Yaklaşımlar. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Koçel, T. (2007). İşletme Yöneticiliği, Yönetim ve Organizasyon-Organizasyonlarda Davranış-Klasik-Modern-Çağdaş Yaklaşımlar. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Mayer, D. J., Salovey P. (1993). The Intelligence of Emotional Intelligence. Intelligence.17, 433-442.
  • Newsome S., Day, L. A., Catano M. (2000). Assessing the Predictive Validity of Emotional Intelligence. Personality and Individual Differences. 29, 1005-1016.
  • Rahım, M. A. (2000). Empirical Studies On Managing Conflict”, The ınternational Journal Of Conflict Management. 11 (1) ,5-8.
  • Torndike, E. (1920). Reliability and Significance of Tests of Intelligence. The Journal of Educational Psychology, 9.
  • Wilmot, W.W, Hocker, J.L., (2007). Interpersonal Conflict, Newyork. NY: McGraw Hill

Duygusal Zeka, Liderlik ve Çatışma Çözme Eğilimlerinin Okul Yönetiminde Etkin Olan Öğretmenler Üzerindeki Etkisi

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 3, 43 - 66, 24.12.2015

Öz

Eğitimin her düzeyinde çağdaş, akılcı, bilimsel ve demokratik niteliklere sahip olmasını ve yaygınlaştırılmasını sağlamak önemlidir. Lise düzeyindeki okullarda öğretmenlerin ve öğrencilerin kişisel, sosyal ve akademik gelişmelerini desteklemek amacıyla eğitim programı geliştirilmiştir. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından İstanbul Ümraniye ve Gaziosmanpaşa ilçelerinde on lisede bu program, 2011-2012 eğitim öğretim döneminde yürütülmüştür. Program öğretmenlerin kişisel, sosyal ve akademik yönden gelişimlerini destekleyecek bir dizi eğitim, seminer, atölye ve kültür sanat faaliyetlerinden oluşmaktadır. Bu çalışma öğretmenlere uygulanan programın, öğretmenlerde nasıl bir değişime sahip olabileceğini ortaya koymaktır. Bu çalışmanın amacı, her iki ilçe okullarında öğretmenlere uygulanan eğitim programının etkinliğini ölçmek ve bu program aracılığıyla öğretmenlerin sosyal, duygusal ve entelektüel değişimlerini değerlendirmektir. Yapılan araştırmaların sonuçlarına göre Ümraniye ilçesindeki öğretmenlerin duygusal zekalarında %47’den %56’ya, Liderlik becerilerinde ise %53’ten %57’ye artış; Gaziosmanpaşa ilçesindeki öğretmenlerin duygusal zekalarında %50’den %54’e ve liderlik becerilerinde ise %53’ten %54’e bir artış görülmüştür.

Kaynakça

  • Bar-On, R. (1997). The Emotional Quotient Inventory (EQ-i): A test of emotional intelligence. Toronto, Canada: Multi-Health Systems, Inc.
  • Darling, R. J., Walker, E. W., (2001), Effective Conflict Management: Use of Behavioral Style Model. Leadership & Organization Development Journal, 22 (5), 230-242.
  • Eren, E. (1989). Yönetim Psikolojisi. İstanbul: İ.Ü. İşletme Fakültesi Yayınları.
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind. The theory of multiple intelligences. New York: BasicBooks.
  • Goleman, D. (1996). Emotional Intelligence: Why it can be manner more than IQ. London: Bloomsbury Publishing.
  • Karip, E. (2010). Çatışma Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Koçel, T. (2003). İşletme Yöneticiliği, Yönetim ve Organizasyon-Organizasyonlarda Davranış Klasik-Modern-Çağdaş Yaklaşımlar. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Koçel, T. (2007). İşletme Yöneticiliği, Yönetim ve Organizasyon-Organizasyonlarda Davranış-Klasik-Modern-Çağdaş Yaklaşımlar. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Mayer, D. J., Salovey P. (1993). The Intelligence of Emotional Intelligence. Intelligence.17, 433-442.
  • Newsome S., Day, L. A., Catano M. (2000). Assessing the Predictive Validity of Emotional Intelligence. Personality and Individual Differences. 29, 1005-1016.
  • Rahım, M. A. (2000). Empirical Studies On Managing Conflict”, The ınternational Journal Of Conflict Management. 11 (1) ,5-8.
  • Torndike, E. (1920). Reliability and Significance of Tests of Intelligence. The Journal of Educational Psychology, 9.
  • Wilmot, W.W, Hocker, J.L., (2007). Interpersonal Conflict, Newyork. NY: McGraw Hill
Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 3, 43 - 66, 24.12.2015

Öz

Kaynakça

  • Bar-On, R. (1997). The Emotional Quotient Inventory (EQ-i): A test of emotional intelligence. Toronto, Canada: Multi-Health Systems, Inc.
  • Darling, R. J., Walker, E. W., (2001), Effective Conflict Management: Use of Behavioral Style Model. Leadership & Organization Development Journal, 22 (5), 230-242.
  • Eren, E. (1989). Yönetim Psikolojisi. İstanbul: İ.Ü. İşletme Fakültesi Yayınları.
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind. The theory of multiple intelligences. New York: BasicBooks.
  • Goleman, D. (1996). Emotional Intelligence: Why it can be manner more than IQ. London: Bloomsbury Publishing.
  • Karip, E. (2010). Çatışma Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Koçel, T. (2003). İşletme Yöneticiliği, Yönetim ve Organizasyon-Organizasyonlarda Davranış Klasik-Modern-Çağdaş Yaklaşımlar. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Koçel, T. (2007). İşletme Yöneticiliği, Yönetim ve Organizasyon-Organizasyonlarda Davranış-Klasik-Modern-Çağdaş Yaklaşımlar. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Mayer, D. J., Salovey P. (1993). The Intelligence of Emotional Intelligence. Intelligence.17, 433-442.
  • Newsome S., Day, L. A., Catano M. (2000). Assessing the Predictive Validity of Emotional Intelligence. Personality and Individual Differences. 29, 1005-1016.
  • Rahım, M. A. (2000). Empirical Studies On Managing Conflict”, The ınternational Journal Of Conflict Management. 11 (1) ,5-8.
  • Torndike, E. (1920). Reliability and Significance of Tests of Intelligence. The Journal of Educational Psychology, 9.
  • Wilmot, W.W, Hocker, J.L., (2007). Interpersonal Conflict, Newyork. NY: McGraw Hill
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Editorial and Advisory Board
Yazarlar

Gamze Sarı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 24 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Sarı, G. (2015). Emotional Intelligence, Leadership and Conflict Resolution Tendency of Teachers Effective on School Management. Istanbul Journal of Innovation in Education, 1(3), 43-66.
AMA Sarı G. Emotional Intelligence, Leadership and Conflict Resolution Tendency of Teachers Effective on School Management. Istanbul Journal of Innovation in Education. Aralık 2015;1(3):43-66.
Chicago Sarı, Gamze. “Emotional Intelligence, Leadership and Conflict Resolution Tendency of Teachers Effective on School Management”. Istanbul Journal of Innovation in Education 1, sy. 3 (Aralık 2015): 43-66.
EndNote Sarı G (01 Aralık 2015) Emotional Intelligence, Leadership and Conflict Resolution Tendency of Teachers Effective on School Management. Istanbul Journal of Innovation in Education 1 3 43–66.
IEEE G. Sarı, “Emotional Intelligence, Leadership and Conflict Resolution Tendency of Teachers Effective on School Management”, Istanbul Journal of Innovation in Education, c. 1, sy. 3, ss. 43–66, 2015.
ISNAD Sarı, Gamze. “Emotional Intelligence, Leadership and Conflict Resolution Tendency of Teachers Effective on School Management”. Istanbul Journal of Innovation in Education 1/3 (Aralık 2015), 43-66.
JAMA Sarı G. Emotional Intelligence, Leadership and Conflict Resolution Tendency of Teachers Effective on School Management. Istanbul Journal of Innovation in Education. 2015;1:43–66.
MLA Sarı, Gamze. “Emotional Intelligence, Leadership and Conflict Resolution Tendency of Teachers Effective on School Management”. Istanbul Journal of Innovation in Education, c. 1, sy. 3, 2015, ss. 43-66.
Vancouver Sarı G. Emotional Intelligence, Leadership and Conflict Resolution Tendency of Teachers Effective on School Management. Istanbul Journal of Innovation in Education. 2015;1(3):43-66.